سران طالبان درباره بازگشایی مدارس دخترانه اختلاف‌نظر دارند

طالبان از موضع خود درباره بازگشایی مدارس دخترانه عقب‌نشینی کرد

در ۱۱ ماه گذشته دختران بالاتر از کلاس ششم اجازه نداشتند به مدرسه بروند- عکس از AFP/Jawed Tanveer

۲۹۷ روز پس از بستن درهای مدارس به روی دختران بالاتر از کلاس ششم در افغانستان، عصر سه‌شنبه، ۲۱ تیر ۱۴۰۱، حسابی منسوب به وزارت معارف طالبان اطلاعیه‌ای مبنی بر بازگشایی مدارس دخترانه بنا به فرمانی از هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، منتشر کرد.

در این اطلاعیه اعلام شد که مسئولان وزارت معارف و وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان روز پنجشنبه، ۲۳ تیر، در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت طالبان جلسه‌ای دارند که در آن، درباره بازگشایی مدارس دخترانه در سراسر افغانستان گفت‌وگو خواهند کرد.

این وزارتخانه از رسانه‌ها دعوت کرد تا در این نشست مشترک حضور یابند.

در این اطلاعیه به‌روشنی نوشته شده که موضوع این نشست خبری «باز شدن مدارس دخترانه در سراسر افغانستان بر اساس فرمان امیرالمومنین حفظ‌الله» است.

اسکای‌نیوز نیز به نقل از منابعی در میان طالبان نوشت که مدارس دخترانه در افغانستان باز خواهند شد. اما سخنگویان وزارت معارف طالبان و وزارت امر به معروف و نهی از منکر ساعتی پس از انتشار این اطلاعیه، این خبر را رد کردند.

کارشناسان مطلع در مسائل افغانستان معتقدند که رهبران طالبان درباره بازگشایی مدارس دخترانه بالاتر از کلاس ششم اختلاف‌نظر دارند.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان در مرداد ۱۴۰۰، نخست در تمامی نهادهای آموزشی را به روی زنان بستند و پس از چند روز، تنها به دختران کلاس اول تا ششم اجازه دادند به مدرسه بروند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در آغاز سال نو خورشیدی اعلام کردند که تمامی دختران می‌توانند به مدرسه بروند اما هنگامی که دختران به مدرسه رفتند، باز هم به دختران بالاتر از کلاس ششم اجازه ندادند به مدرسه وارد شوند. ممانعت از تحصیل دختران در افغانستان واکنش تند رهبران کشورهای جهان و مدافعان حقوق بشر را در پی داشت اما این اعتراض‌ها تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، محدودیت‌های سختی برای مردم این کشور وضع شد که بیشتر آن‌ها متوجه زنان بود. اینک زنان در افغانستان حق ندارند کار کنند، حق مسافرت بی همراهی یک محرم از آنان سلب شده است و آن‌ها باید بیرون از خانه چادر یا لباس‌های بلند و گشاد بپوشند و صورتشان هم دیده نشود. زنانی که در رسانه‌ها کار می‌کنند نیز نباید چهره‌شان کامل دیده شود و تنها اجازه دارند چشمان خود را نپوشانند.

بیشتر از جهان