پوتین به تهران سفر می‌کند

نشست سران سه کشور روسیه، ترکیه و ایران در تهران با اهدافی مشخص برگزار می‌شود

وب‌سایت دفتر حفظ و نشر آثار خامنه‌ای

نزدیک به یک ماه پس از آنکه سخنگوی کرملین اعلام کرد سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به ایران قطعی است، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی، خبر داد که رئیس‌جمهوری روسیه هفته آینده به ایران می‌رود.

ساعتی بعد، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین تایید کرد که ولادیمیر پوتینروز ۱۹ جولای، ۲۸ تیرماه به ایران سفر خواهد کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که به همراه رئیس‌کل بانک مرکزی به‌تازگی به روسیه سفر کرده بود، به قراردادهای پولی و بانکی دو کشور اشاره کرد و افزود: «برنامه‌ریزی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه اولویت رایزنی‌های روسای‌جمهور دو کشور است»

پورابراهیمی با بیان اینکه روس‌ها در زمینه همکاری‌های اقتصادی با ایران از گذشته جدی‌تر شده‌اند، اذعان کرد: «دولت سیزدهم روس‌ها را مطمئن کرد که دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه همکاری‌های اقتصادی با روسیه جدی است.»

او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا مدعی شد که روسیه پس از تحریم‌های آمریکا و اروپا، بیش از گذشته به همکاری اقتصادی با ایران نیاز دارد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، سوم تیر (۲۴ ژوئن) گفته بود که سفر رئیس‌جمهوری روسیه به ایران قطعی شده است اما تاریخ آن هنوز مشخص نیست. این نخستین سفر پوتین به ایران در دوران ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی است اما روسای‌جمهور دو کشور پیش‌تر در مسکو و عشق‌آباد هم با هم دیدار کرده بودند. ملاقات در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان در حاشیه اجلاس کشورهای ساحلی دریای خزر در روز هشتم تیر ۱۴۰۱ برگزار شد.

رئیسی پیش از آن در  دی‌ ۱۴۰۰ نیز به مسکو رفته و در دیدار با پوتین، به صراحت گفته بود که جمهوری اسلامی ایران برای گسترش و توسعه روابط با روسیه هیچ محدودیتی ندارد. دیداری که هنگام ورود رئیس‌جمهوری ایران به مسکو، فقط وزیر انرژی روسیه به استقبال او رفت.

حالا قرار است پوتین به ایران سفر کند. به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، همکاری‌های اقتصادی و منطقه‌ای محور اصلی مذاکرات تهران است اما به نظر می‌رسد یکی از محورهای اصلی گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در برجام باشد؛ به خصوص اینکه پوتین معمولا در سفرهای خود به تهران با علی خامنه‌ای نیز دیدار می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آخرین حضور پوتین در تهران سال ۱۳۹۷ و دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی بود که به قصد شرکت در نشست سه‌جانبه سران ایران، ترکیه و روسیه به تهران رفت. نشست سران سه کشور قرار بود در سال‌های آتی نیز برگزار شود اما به دلایلی همچون همه‌گیری کرونا به تعویق افتاد. حالا رئیسی هم سودای برگزاری این نشست را در سر دارد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در یک نشست خبری با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، ابراز امیدواری کرده بود که نشست سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در تهران برگزار شود.

او پس از میزبانی از لاوروف، به سوریه رفت و در توییتی نوشت: «بخشی از سفر من به سوریه در چارچوب تقویت ثبات، صلح و امنیت منطقه‌ای بین سوریه و ترکیه است.» به گزارش روزنامه فرهیختگان، ممکن است سوریه نیز نماینده‌ای با سطح سیاسی بالا به این نشست اعزام کند.