خاتمی خانم تاج‌زاده را با رهبری اشتباه گرفت!

عید قربان بر خانم محتشمی‌پور مبارک شد

مدیرعامل بنیاد باران حرف‌های طرف مقابل را نقل نکرد.

تیتر را که خواندم: «واکنش محمد خاتمی به بازداشت تاج‌زاده»، دلم هُرّی ریخت پائین که خاتمی رفته با رهبر معظم دست به یقه شده. حالا اگر بادیگاردهای رهبر بریزند سرش بزنندش، آیا دادگستری به شکایتش رسیدگی خواهد کرد؟

خبر را که خواندم دلم آرام شد. دیدم خوشبختانه خاتمی سراغ رهبری نرفته و کتک‌کاری نبوده، بلکه تلفن کرده به همسر تاج‌زاده! باز هم غنیمت است. می‌توانست این تلفن را هم نکند.

حالا چی گفته؟ متن صحبت‌های خاتمی را مدیرعامل بنیاد باران در اختیار رسانه‌ها گذاشته.

خب. الحمدلله. به خیر گذشت. خوب شد یک بنیاد بارانی بود و یک مدیرعاملی داشت که گوش ایستاده باشد ببیند خاتمی به خانم تاج‌زاده چه می‌گوید. اصلاً روزی که این بنیاد را برای خاتمی درست کردند که سرش گرم باشد، به فکر یک چنین روزهایی بودند.

من اوایل فکر می‌کردم بنیاد باران برای این است که خاتمی و یارانش در مواقع خشکی و خشکسالی دعای باران بخوانند. به‌هرحال دعایش هست و خاتمی و همفکرانش اهل دعا و ثنا هستند و این تنها کاری است که از رئیس‌جمهور اصلاحات برمی‌آید. بعد معلومم شد که بنیاد باران وظایف دیگری دارد. هم‌زمان دریافتم که این دعای باران مسلمین عزیز هم جدی نیست و مثل باقی دعاها نه اثری دارد، نه حرمتی، چرا که در عکس‌های جماعتی که به دعای باران رفته بودند دقت کردم، هیچ‌کدامشان چتر دستشان نبود.

بله، معلومم شد که بنیاد باران نام اختصاری «بنیاد آزادی رشد و آبادانی ایران» است و وظایفش چنین:

«بررسی معضلات عمده کشور در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی»
«تشکیل جلسات ماهیانه با حضور اعضا، طرح معضلات ملی و بررسی راه‌های برون‌رفت از آن‌ها»
«انتشار مطالب مطرح شده در این نشست‌ها در سایت بنیاد»
«تهیه جزوه‌های تحقیقی و تخصصی در خصوص مسائل عمده کشور و انتشار آن در سایت بنیاد و در فضای مجازی»

جای تعجب است که راجع به گزارش‌های تلفنی آقای خاتمی چیزی در شرح وظایف بنیاد باران نیامده، در حالی که به نظر می‌رسد تنها کاری که بنیادشان در این چند ساله انجام داده، همین یک مورد و همین یک‌بار است که مدیرعامل محترمش رو کرده:

«جواد امام مدیرعامل بنیاد باران با اشاره به بازداشت سید مصطفی تاج‌زاده گفت: سید محمد خاتمی در تماسی با فخرالسادات محتشمی‌پور، از این اتفاق اظهار تأسف کرده است.»

«وی افزود: (این وی افزودهاشان ما را کشته) رئیس‌جمهور اصلاحات همچنین با تبریک عید سعید قربان، از صبوری و تدبیر همسر تاج‌زاده تقدیر کرد (احتمالاً بهش گفته کوتاه بیا. ما از آن خانم صبوری ندیدیم.) و اظهار داشت: ای کاش به جای این بازداشت‌ها و ایجاد محدودیت‌ها، بازداشت‌شدگان قبلی و در رأس آن‌ها محصوران عزیز آزاد می‌شدند و از این طریق، گام‌های محکمی در جهت خوداصلاحی برمی‌داشتند تا در سایه آن هم نظام تقویت شود و هم امید و اعتماد به جامعه بازگردد. بدون شک اگر چنین رویکردی انتخاب می‌شد، مشکلات فراوانی که مردم با آن روبرو هستند، کاهش می‌یافت و موجبات محکم‌تر شدن پایه‌های امنیت ملی و از بین رفتن چشم طمع دشمنان می‌شد.»

به نظر می‌رسد آقای خاتمی در این مکالمه خانم تاج‌زاده را با مقام معظم رهبری اشتباه گرفته بوده. (البته با تلفن‌های هوشمند امروزی اگر مکالمه به صورت تصویری انجام می‌گرفت، این سوءتفاهم پیش نمی‌آمد.) شاید هم آقای خاتمی واقعاً داشته با مقام معظم رهبری صحبت می‌کرده ولی به مدیرعامل بنیاد باران عوضی وانمود کرده که طرف پس نیفتد!

متاسفانه آقای مدیرعامل چیزی از جواب‌های طرف دیگر مکالمه در اختیار خبرنگاران نگذاشته. این خودش نشان می‌دهد که آقای خاتمی تلفن را روی بلندگو نگذاشته بوده. شاید هم خانم تاج‌زاده در جواب خاتمی فقط «برو بابا، بروبابا» می‌گفته، که چندان قابل نقل نبوده. اما همین که خاتمی عید قربان را به خانم تاج‌زاده تبریک گفته جای خوشوقتی است، خصوصاً که می‌تواند به گوش رهبری برساند که به مناسبت عید قربان به آن خانم زنگ زدم، منظور دیگری نداشتم.

***

برای دانلود رایگان کتاب «شعرانه» کلیک بفرمائید.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه