صرافی بایننس با وجود تحریم‌ها به ایران خدمات می‌داد

معامله‌گران در ایران از صرافی اصلی بایننس در دوران تحریم‌ها استفاده می‌کردند

تا سپتامبر ۲۰۱۹ شمار دتبال کنندگان اینستاگرام بایننس در تهران بیشتر از نیویورک و استانبول بود- STEPHANE DE SAKUTIN / AFP

بایننس، بزرگ‌ترین صرافی رمزارز جهان، علی‌رغم تحریم‌های ایالات متحده و ممنوعیت تجارت در ایران، تا چند سال به پردازش معاملات مشتریان در ایران ادامه داده است.

رویترز در گزارشی تفصیلی درباره این موضوع نوشت در سال ۲۰۱۸، ایالات متحده تحریم‌هایی را که سه سال پیش به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی به حالت تعلیق درآمده بود، دوباره اعمال کرد و در نوامبر همان سال، بایننس به معامله‌گران در ایران اطلاع داد که دیگر به آن‌ها خدمات ارائه نخواهد داد و اعلام کرد که حساب‌های خود را نقد کنند.

با این حال، هفت تاجر ایرانی در مصاحبه با رویترز، تایید کردند این ممنوعیت عملا اعمال نشد و آن‌ها تا سپتامبر ۲۰۲۱، همچنان از حساب‌های بایننس خود استفاده می‌کردند و پس از آن تاریخ که قوانین ضدپولشویی در بایننس تشدید شد، دسترسی خود را از دست دادند. این افراد عنوان کردند تا آن زمان، می‌توانستند فقط با یک آدرس ایمیل، در این سایت خرید و فروش کنند.

عسل علی‌زاده، تاجری در تهران، می‌گوید به مدت دو سال و تا سپتامبر ۲۰۲۱، از بایننس استفاده می‌کرد، با وجودی که «گزینه‌های جایگزین {هم} وجود داشت، اما هیچ‌کدام از آن‌ها به‌خوبی بایننس نبودند و می‌توانستیم از آن استفاده کنیم.»

۱۱ نفر دیگر در ایران به غیر از کسانی که رویترز با آن‌ها مصاحبه کرده است، در لینکدین خود نوشته‌اند پس از ممنوعیت سال ۲۰۱۸، در بایننس رمزارز معامله کرده‌اند.

محبوبیت بایننس در ایران بر این شرکت هم پوشیده نبود. طبق ده‌ها ایمیلی که اعضای شرکت در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ برای یکدیگر ارسال کرده‌اند، کارمندان ارشد از تعداد رو‌ به‌ رشد کاربران ایرانی این صرافی اطلاع داشتند و در مورد آن شوخی می‌کردند.

بایننس در یک پست وبلاگی در ماه مارس که در پاسخ به تحریم‌های غرب علیه روسیه منتشر شد، نوشت که «قواعد تحریم‌های بین‌المللی را به‌ شدت رعایت می‌کند» و برای نظارت بر اجرای تحریم‌ها «گروه ویژه پایبندی جهانی» تشکیل داده است.

بایننس که دفتر هلدینگ آن در جزایر کیمن واقع است، می‌گوید یک دفتر مرکزی واحد ندارد و در مورد نهاد پشت صرافی اصلی Binance.com که مشتریان از ایالات متحده نمی‌پذیرد، جزئیاتی ارائه نمی‌دهد. مشتریان ساکن ایالات متحده به یک صرافی جداگانه به نام Binance.US هدایت می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وکلا می‌گویند این ساختار به این معنی است که بایننس از تحریم‌های مستقیم ایالات متحده که شرکت‌های آمریکایی را از تجارت در ایران منع می‌کند، محافظت می‌شود؛ زیرا معامله‌گران در ایران از صرافی اصلی بایننس که یک شرکت آمریکایی نیست، استفاده می‌کردند؛ حالا بایننس با خطر به‌ اصطلاح «تحریم‌های ثانویه» مواجه است که هدف آن جلوگیری از تجارت شرکت‌های خارجی با نهادهای تحریم‌شده یا کمک به ایرانی‌ها برای فرار از تحریم تجاری ایالات متحده است.

تحریم‌های ثانویه علاوه بر ایجاد آسیب به شهرت این شرکت، می‌توانند دسترسی این شرکت به سیستم مالی ایالات متحده را هم ببندد.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در پاسخ به سوالی درباره معامله‌گران ایرانی که از بایننس استفاده می‌کنند، از اظهارنظر خودداری کرد.

علی، تاجری که به شرطی صحبت می‌کرد که فقط با نام کوچکش شناخته شود، گفت: «رمزارز راه خوبی برای دور زدن تحریم‌ها و کسب درآمد خوب است». علی گفت که حدود یک سال از بایننس استفاده کرده است.

او پیام‌هایی را که از نمایندگان خدمات مشتریان بایننس دریافت کرده، به رویترز نشان داد که مشخص می‌کرد این صرافی حساب او را در سال ۲۰۲۱ بسته است.

آن‌ها با استناد به توصیه‌های فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده بودند که بایننس دیگر نمی‌تواند به کاربران در ایران خدمات ارائه دهد.

تا سپتامبر ۲۰۱۹، تهران در میان شهرهای برتر برای دنبال‌کنندگان حساب اینستاگرام بایننس و بالاتر از نیویورک و استانبول قرار داشت.

بر اساس توافق سال ۲۰۱۵ ایران و شش قدرت جهانی، تهران برنامه هسته‌ای خود را در ازای کاهش برخی از تحریم‌ها، محدود کرد، اما در ماه مه ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، این توافق را کنار گذاشت و دستور داد  تحریم‌های آمریکا که بر اساس توافق برجام کاهش یافته بود، بار دیگر اجرایی شوند.

پس از این اقدام ترامپ، بایننس ایران را به فهرست کشورهای تحریم‌ شده در قرارداد شرایط استفاده اضافه کرد و گفت می‌تواند خدمات در چنین مناطقی را «محدود یا رد کند».

این شرکت در نوامبر ۲۰۱۸ از طریق ایمیل، به مشتریان خود در ایران هشدار داد رمزارزهای خود را «در اسرع وقت» از حسابشان خارج کنند.