نتایج یک نظرسنجی: بایدن برای پست ریاست‌جمهوری خیلی پیر است

سخنرانی‌های رئیس‌جمهوری ایالات‌ متحده معمولا بدون گاف تمام نمی‌شود

بایدن در صورتی‌ که برای دومین بار به ریاست‌ جمهوری آمریکا انتخاب شود، هنگام پایان کار خود ۸۶ ساله خواهد بود _ AFP

سن و سال جو بایدن و مشکلاتی که هنگام راه‌ رفتن و سخنرانی دارد، تردیدها را درباره ادامه کار او در مقام رئیس‌جمهوری آمریکا بالا برده است. با این حال، این‌طور به نظر می‌رسد او خود را برای دومین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌ متحده آماده می‌کند.

یافته‌های یک گزارش جدید که نیویورک‌ تایمز آن را منتشر کرد حاکی از آن است که برخی کارکنان کاخ سفید، مشکلات بایدن هنگام راه رفتن و خطاهای کلامی‌اش را تایید کرده‌اند.

بر اساس این گزارش که روز یکشنبه ۱۰ ژوئیه منتشر شد، دستیاران رئیس‌جمهوری، سطح انرژی و توان او را برای مردی که ۷۹ سال دارد، عالی می‌دانند، اما در عین‌ حال می‌گویند او باید مدام مراقب باشد که زمین نخورد و همچنین پذیرفته‌اند که سخنرانی‌های بایدن معمولا بدون گاف تمام نمی‌شود. در این گزارش آمده است که بایدن به عنوان مسن‌ترین رئیس‌جمهوری آمریکا در حال جابه‌جا کردن مرزهای سن و سال است.

بایدن درصورتی‌ که برای دومین بار به ریاست‌ جمهوری آمریکا انتخاب شود، هنگام پایان کار خود ۸۶ ساله خواهد بود. رونالد ریگان که پیش از بایدن، مسن‌ترین رئیس‌جمهوری آمریکا بود، هنگامی‌ که کاخ سفید را ترک می‌کرد، یک سال کوچک‌تر از سن و سال کنونی رئیس‌جمهوری فعلی بود.

رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا برای ماندن در قدرت اصرار دارد، اما مشاوران او نگرانی‌هایشان را درباره سن و سال و وضعیت بدنی بایدن کتمان نمی‌کنند. نتایج نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد از نظر بخش‌های زیادی از مردم آمریکا، بایدن «بیش‌ از حد پیر است». منتقدان رئیس‌جمهوری نیز او را سرزنش می‌کنند و می‌گویند در این سن و سال نباید به دنبال قدرت باشد.

دیوید گرگن که مشاور ارشد چهار رئیس‌ جمهوری آمریکا بود در همین زمینه می‌گوید فرد ۸۰ ساله نباید به دنبال منصب و مدیریت سازمانی باشد، زیرا هوشیاری قبل را ندارد. برخی می‌گویند بایدن نسبت به روزهای نخست که وارد کاخ سفید شد، اکنون پیرتر نیز به‌نظر می‌رسد و معلوم نیست که بتواند تا شش سال دیگر در مقام رئیس‌جمهوری، ایالات‌متحده را رهبری کند.

دستیاران بایدن در حالی‌ که تلاش می‌کنند سن و سال او را بی‌اهمیت جلوه دهند، در همه‌جا به‌طور نامحسوس از او مراقبت می کنند، چون امکان دارد به‌طور اتفاقی در مقابل دوربین‌ها زمین بخورد یا متن سخنرانی را اشتباه بخواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماه گذشته پس‌ ازآن که موضوع افتادن بایدن از روی دوچرخه خبرساز شد، مشاوران رئیس‌جمهوری در واکنش به انتقادها گفتند او هر روز ساعت پنج صبح ورزش می‌کند و بسیاری از مردان هم‌سن‌وسال او حتی قادر نیستند دوچرخه‌ سوار شوند.

اس جی اولشانسکی، متخصص دانشگاه شیکاگو که مطالعاتی در زمینه طول عمر روسای‌جمهور انجام داده است، در پاسخ به انتقادهایی که درباره سن بایدن می‌شود به تایمز گفت: «سن و سال او فاقد اهمیت است. اگر مردم سیاست‌ها و سخنان بایدن را دوست ندارند، می‌توانند به فرد دیگری رای دهند، اما این ارتباطی به سن او ندارد.» با این حال حتی اولشانسکی هم تایید کرد که ممکن است وضعیت فعلی تا ۸۶ سالگی که پایان دور دوم ریاست‌جمهوری بایدن است، پایدار نماند. او اذعان کرد پیری انکارشدنی نیست و با افزایش سن، خطرها نیز بیشتر می‌شود.

دستیاران بایدن می‌گویند او از مراقبت‌های ویژه نظیر آنچه برای ریگان وجود داشت، برخوردار نیست و در تمام روزهای هفته آماده کار است، اما بر اساس گزارش تایمز به‌طور خصوصی از او در تعطیلات آخر هفته در اقامتگاهی در ایالت «دلاور» مراقبت می‌شود تا تجدیدقوا کند.

جو بایدن روز سه‌شنبه آمریکا را برای یک سفر چهار روزه به خاورمیانه ترک می‌کند. این سفر ابتدا برای ماه گذشته و پس از نشست ناتو برنامه‌ریزی شده بود، اما نگرانی درباره توان جسمی رئیس‌جمهوری باعث شد که به دو بخش تقسیم شود.

دکتر کوین اوکانر، پزشک مخصوص رئیس‌جمهوری، پاییز سال گذشته سلامتی بایدن را برای انجام وظایفش تایید کرد، اما شواهد نشان می‌دهد او در انظار عمومی و هنگام سخنرانی‌ها رشته افکارش را گم می‌کند و برخی اوقات نام افراد از خاطرش می‌رود. بایدن تاکنون چندین مرتبه هریس را «رئیس‌جمهور هریس» صدا کرده است.

گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه، زمستان امسال از بایدن خواستند در یک آزمون شناختی شرکت کند، آنان «افت ذهنی» رئیس‌جمهوری را دلیل درخواست خود مطرح کردند و گفتند که این مسئله جناحی نیست و حتی دونالد ترامپ هم این آزمون را انجام داده است.

در نقطه مقابل، دستیاران بایدن ادعا می‌کنند که او در هر ساعتی از شبانه‌روز آماده انجام وظایفش است. با این حال طبق شواهد ساعت‌های عصر او محدود و تعداد مصاحبه‌ها و نشست‌های خبری‌اش از روسای جمهور پیشین کمتر است.

بیشتر از جهان