ناظم زهاوی، نماینده کردتبار پارلمان بریتانیا، وارد کارزار جانشینی بوریس جانسون شد

زهاوی متولد کردستان عراق است و نخستین وزیر خزانه‌داری بریتانیا به‌شمار می‌رود که در خارج از این کشور دنیا آمده است

خبر نامزدی زهاوی، کمتر از یک روز بعد از کناره‌گیری بن والاس، وزیر دفاع کنونی بریتانیا و یکی از مدعیان اصلی جانشینی بوریس جانسون، اعلام شد - Daniel LEAL / AFP

کمتر از یک هفته بعد از انتصاب ناظم زهاوی، نماینده محافظه‌کار و کردتبار پارلمان بریتانیا، به‌‌سمت وزیر خزانه‌داری دولت بوریس جانسون، حالا او برای رهبری حزب و سمت نخست‌وزیری تلاش می‌کند.

خبرگزاری بلومبرگ بامداد روز یکشنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۱ در گزارشی نوشت ناظم زهاوی، سومین وزیر دولت محافظه‌کار جانسون است که وارد کارزار رقابت‌های درون‌حزبی برای رهبری حزب می‌شود.

زهاوی متولد کردستان عراق است و نخستین وزیر خزانه‌داری بریتانیا به‌شمار می‌رود که در خارج از این کشور دنیا آمده است.

زهاوی در ۱۹۷۸، زمانی که فقط ۱۱ سالش بود، همراه خانواده‌ به بریتانیا مهاجرت کرد. خانواده زهاوی در زمان صدام حسین، رئیس‌جمهوری سابق عراق، از این کشور گریختند و به‌ بریتانیا مهاجرت کردند.

روزنامه بریتانیایی گاردین روز شنبه در گزارشی نوشت زهاوی یکی از ثروتمندترین وزرای کابینه جانسون است و ثروت شخصی او بیش از ۱۰۰ میلیون پوند برآورد می‌شود. زهاوی از مدیران ارشد و یکی از بنیان‌‌گذار شرکت نظرسنجی YouGov است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبر نامزدی ناظم زهاوی، برای رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا، کمتر از یک روز بعد از کناره‌گیری بن والاس، وزیر دفاع کنونی بریتانیا و یکی از مدعیان اصلی جانشینی بوریس جانسون، اعلام شد.

بن والاس روز شنبه در حساب کاربری خودش در توییتر نوشت «انتخاب آسانی نبود. اما پس از ارزیابی دقیق و مشورت با همکاران و خانواده‌ام تصمیم گرفتم از رقابت برای رهبری حزب کنار بکشم.»

والاس یکی از محبوب‌ترین چهره‌های حزب محافظه‌کار و یکی از محتمل‌ترین گزینه‌ها برای رهبری و نخست‌وزیری بریتانیا به‌شمار می‌رفت.

کیمی بادنوک، وزیر سابق برابری، تام توگندات، رئیس کمیته امور خارجی مجلس عوام، و سوئلا براورمن، در مقام دادستان کل، از دیگر نام‌های مطرح شده برای رقاب بر سر جانشینی بوریس جانسون به‌حساب می‌آیند.

بوریس جانسون پنج‌شنبه گذشته از رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا کناره‌گیری کرد.

بیشتر از جهان