ترامپ دادن «چراغ سبز» برای حمله به سوریه را تکذیب کرد

به دنبال عقب نشینی نیروهای آمریکایی، نیروهای ترکیه وارد شمال شرق سوریه شدند

ترامپ در حال سخنرانی در کارزار انتخاباتی‌اش در دالاس تگزاس، ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹- Tom Pennington/Getty Images/AFP

با وجود آن‌که تحلیلگران می‌گویند بیرون آوردن سربازان آمریکایی از سوریه توسط ترامپ به منزله نشان دادن چراغ سبز به ترکیه برای حمله به سوریه بوده، دونالد ترامپ با عصبانیت این نظر را رد کرده است.

رئیس جمهوری در دفاعی پرخاشگرانه از تصمیم جنجالی خود مبنی بر عقب نشینی کمتر از ۵۰ سرباز آمریکایی که در سوریه با مبارزان کرد در عملیات ضد داعش فعالیت می‌کردند، گفت که او برای بازگرداندن سربازان آمریکایی به خانه [به ریاست جمهوری] انتخاب شده است.

او گفت اظهارات بسیاری وجود دارد، از جمله «مجموعه صنایع نظامی» که دوست دارند ایالات متحده در خاورمیانه باقی بماند، با این حال وی به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «زمان آن رسیده که سربازانمان را به خانه برگردانیم. همین است که هست».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال وقتی از او سئوال شد که آیا او از تصمیم خود مبنی بر عقب نشینی نیروهای آمریکایی که پس از صحبت با طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، اتخاذ شد، پشیمان است، خوشش نیامد و گفت: «من به او چراغ سبز ندادم. اینگونه که شما این موضوع را بیان می‌کنید، بسیار گمراه کننده است».

ترامپ که در کنفرانس مطبوعاتی در کنار همتای ایتالیایی‌اش سرجیو ماتارلا به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌داد افزود: «من نمی‌خواهم درگیر جنگ بین ترکیه و سوریه شوم ... اگر به کردها نگاه کنید، من این را با احترام فراوان می‌گویم، آنها فرشته نیستند».

این اقدام رئیس جمهور در ایالات متحده و منطقه به طور گسترده محکوم شد. شماری از جمهوریخواهان ارشد، از جمله سناتور لینزی گراهام و میچ مک کانل این تصمیم را محکوم کردند. برخی دیگر می‌گویند کردها، که عملیات بین‌المللی برای از بین بردن داعش را رهبری کرده بودند، به حال خود رها شده‌اند.

بلافاصله پس از دستور آقای ترامپ مبنی بر عقب نشینی نیروهای آمریکایی، نیروهای ترکیه و گروه‌های متحد عرب سوری وارد شمال شرقی سوریه شدند.

صدها هزار نفر از مردم مجبور به فرار شدند و در عین حال گزارش‌هایی از تجاوز و قتل توسط مهاجمان جنگجو گزارش شده است. صدها تن از اعضای خانواده مبارزان داعش از زندان‌هایی که کردها اداره می‌کردند، فرار کردند. کردها خودشان با دولت سوریه برای حمایت از آنها در برابر پیشروی ترکیه، توافق کرده‌اند.

 آقای ترامپ پس از اظهار این‌که وضعیت منطقه از نگاه آمریکایی‌ها «از نظر استراتژیک درخشان» بود، تأکید کرد: «این سرزمین ما نیست».

وی افزود: «اگر ترکیه وارد سوریه شود، این موضوع به ترکیه و سوریه مربوط است. بسیاری از افراد احمق دوست دارند شما باور کنید که این موضوع به ترکیه و آمریکا مربوط است ولی اینگونه نیست».

او افزود: «سربازان ما، در خطر نیستند، همانطور که نباید باشند، زیرا دو کشور بر سر زمین می‌جنگند. این هیچ ربطی به ما ندارد».

ترکیه می‌خواست منطقه‌ای حائل در داخل سوریه ایجاد کند تا بتواند از خودش در مقابل کردها محافظت کند؛ کردهایی که ادعا می‌شود با «پ‌ک‌ک» ارتباط دارند. «پ‌ک‌ک» یک سازمان کردی است که در داخل ترکیه به دنبال خودمختاری است و آنکارا آن را یک گروه تروریستی می‌داند.

آقای ترامپ وقتی درباره «پ‌ک‌ک» صحبت کرد، به نظر می‌رسید حرف‌های دولت ترکیه را در این خصوص تکرار می‌کند. او گفت: «پ‌ک‌ک، که بخشی از کردها است ... احتمالاً در وحشت آفرینی بدتر است، از بسیاری جهات بیشتر از داعش یک تهدید تروریستی است».

پس از عقب نشینی نیروهای آمریکایی، کردهایی که نیروی دفاعی سوریه را تشکیل داده‌اند، با وساطت روسیه در دمشق با دولت به توافق همکاری رسیدند.

آقای ترامپ در پایان گفت: «روسیه به همان اندازه ایالات متحده از داعش متنفر است. ما برای روسیه می‌جنگیم؟ ما برای ایران می‌جنگیم؟ ما داعش را می‌کشیم و ۷۰۰۰ مایل فاصله داریم».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent