خانه نخست‌وزیر سریلانکا به آتش کشیده شد

رئیس‌جمهوری سریلانکا: هفته آینده استعفا می‌کنم

رئیس مجلس سریلانکا گفت که گوتابایا راجاپاکسا، رئیس‌جمهوری این کشور، به او اطلاع داد که روز چهارشنبه ۱۳ ژوییه، استعفا خواهد کرد. ماهیندا یاپا آبیواردنا، رئیس مجلس، این خبر را شامگاه شنبه اعلام کرد تا آخرین پرده از بحران سیاسی در سریلانکا رقم بخورد.

سریلانکا با بحران کمبود سوخت و غذا دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. ده‌ها هزار معترض روز جمعه به اقامتگاه‌های نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری هجوم بردند. اقامتگاه نخست‌وزیر در کلمبو، پایتخت کشور، که محل زندگی او و خانواده‌اش است به آتش کشیده شد. تصاویری از شنای مردم معترض در استخر اقامتگاه رئیس‌جمهوری نیز منتشر شده است.

آبیواردنا جلسه‌ای با رهبران احزاب تشکیل داد و نتیجه جلسه خواست کنار رفتن رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر بود. رانیل ویکرماسینگه، نخست‌وزیر، پیش از این گفته بود که «استعفا خواهد کرد» و منتظر است تا دولتی متشکل از تمام احزاب سر کار بیاید. اما او هنوز استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهوری نکرده است.

طبق قانون اساسی سریلانکا، اگر ویکرماسینگه و راجاپاکسا هر دو استعفا کنند، رئیس مجلس به مدت موقتی ۳۰ روز ریاست‌جمهوری را بر عهده خواهد داشت. در این مدت مجلس فرصت دارد یکی از اعضای خود را انتخاب کند تا برای دو سال باقی‌مانده از دوره ریاست‌جمهوری این وظیفه را به عهده بگیرد.

حمله به رسانه

یک شبکه تلویزیون در سریلانکا شامگاه شنبه گفت نیروی ویژه پلیس کشور به شش نفر از روزنامه‌نگاران حمله کرده است. این حمله بیرون اقامتگاه شخصی نخست‌وزیر صورت گرفت.

از این شش نفر، دو نفر از شبکه نیوزفرست‌ بودند که هنگام حمله دوربین‌هایشان روشن بود. این شبکه صحنه حمله را پخش کرده است.

سی دی ویکراماراتنه، رئیس پلیس سریلانکا، با حضور در تلویزیون سراسری گفت نیروهایی که حمله را انجام دادند «بلافاصله تعلیق» شدند. ویکرماسینگه نیز با صدور بیانیه‌ای این حملات را محکوم کرد و گفت: «آزادی رسانه نقشی محوری در دموکراسی در سریلانکا دارد.»

نخست‌وزیر از نیروهای امنیتی و معترضین خواست «جلو هرگونه خشونت را بگیرند» و «امنیت مردم را تامین کنند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویکرماسینگه ماه گذشته گفته بود اقتصاد کشورش «به‌کلی فرو پاشیده است.» سریلانکا بدترین بحران مالی خود در هفت دهه گذشته را از سر می‌گذراند. میزان دارایی‌های مالی کشور به حداقل رسیده است و کشور به ارز کافی برای واردات مواد ضروری همچون غذا، مواد پزشکی و سوخت دسترسی ندارد.

دولت اخیرا دست به اقداماتی اضطراری زده است از جمله اعلام اینکه کارمندان دولت تنها چهار روز در هفته سرکار بیایند تا در روزهای باقی‌مانده خود به کشاورزی و رشد محصول بپردازند. اما کارشناسان گفتند قرض گرفتن میلیون‌ها دلار در ده سال اخیر از وام‌دهندگان خارجی و گسترش بخش دولتی از این طریق علت بحران کنونی است. البته بلایای طبیعی و دیگر حوادث نیز ثبات سیاسی و اقتصادی کشور را دچار اختلال کردند: بادهای موسمی وسیع در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، بحران قانون اساسی در سال ۲۰۱۸ و حملات مرگبار تروریست‌های اسلام‌گرا به کلیساهای این کشور در عید پاک سال ۲۰۱۹. همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ نیز باعث شد اقتصاد سریلانکا که اتکای بسیاری به گردشگری دارد با مشکلات بسیار عظیمی روبه‌رو شود.

در کلمبو و بسیاری از شهرهای کشور صدها نفر ساعت‌ها برای خرید سوخت صف بستند و با پلیس و ارتش درگیر شدند. بیش از ۵۵ نفر در اعتراض‌های روز شنبه زخمی شدند از جمله سه نفر که گلوله خوردند. یکی از زخمی‌ها از نمایندگان مجلس از شرق سریلانکا است.

یکی از اعتراض‌های بزرگ روز شنبه در بندر گالی در جنوب کشور و همزمان با بازی کریکت سریلانکا با استرالیا، برترین تیم جهان، صورت گرفت. هزاران نفر از معترضان بیرون استادیوم بین‌المللی گالی (که حدود دو ساعت تا کلمبو فاصله دارد) گرد آمدند و پرچم‌های سریلانکا و پلاکاردهایی با شعارهایی همچون «قدرت به دست مردم» و «گوتا، برگرد خانه» بالا بردند.

علی‌رغم ممنوعیت اعلام‌شده از طرف پلیس، بسیاری معترضان به بالای قلعه‌ای مشرف به استادیوم رفتند و پرچم‌های خود را بالا بردند. آن‌ها البته سعی در اختلال در بازی نداشتند.

بیشتر از جهان