ابهام در جانشینی بوریس جانسون ادامه دارد؛ بن والاس، از رقابت‌ها کنار رفت

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا اعلام کرد در رقابت‌ها برای جانشینی جانسون شرکت نمی‌کند و ترجیح می‌دهد روی وظیفه فعلی‌اش برای «ایمن نگه داشتن کشور» تمرکز کند

 بوریس جانسون و بن والاس. والاس در مقام وزیر دفاع بریتانیا، از نامزدهای اصلی جانشینی جانسون به‌حساب می‌آمد - PHIL NOBLE / POOL / AFP

بن والاس، وزیر دفاع کنونی بریتانیا و یکی از مدعیان اصلی جانشینی بوریس جانسون، برای رهبری حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری این کشور، روز شنبه اعلام کرد در رقابت‌های درون‌حزبی شرکت نخواهد کرد و ترجیح می‌دهد روی وظیفه فعلی‌اش برای «ایمن نگه داشتن این کشور بزرگ» تمرکز کند.

روزنامه گاردین روز شنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۱ در گزارشی به‌نقل از بن والاس نوشت «انتخاب آسانی نبود. اما پس از ارزیابی دقیق و مشورت با همکاران و خانواده‌ام تصمیم گرفتم از رقابت برای رهبری حزب کنار بکشم.»

والاس یکی از محبوب‌ترین چهره‌های درون‌حزبی و یکی از محتمل‌ترین گزینه‌ها برای رهبری و نخست‌وزیری بریتانیا به‌شمار می‌رفت.

روزنامه فایننشال‌تایمز نیز روز شنبه در گزارشی نوشت والاس نه تنها در میان اعضای حزب محافظه‌کار، بلکه در میان مردم عادی که به این حزب رای می‌دهند، محبوب بود. او بیش از ۸۶ درصد «محبوبیت» داشت.

فایننشال‌تایمز در بخش دیگری از گزارش روز شنبه خود، به جایگاه ریشی سوناک و ناظم زهاوی، وزاری سابق و فعلی خزانه‌داری دولت محافظه‌کار جانسون اشاره کرد.

ناظم زهاوی متولد عراق و کرد‌تبار است. او نخستین وزیر خزانه‌داری بریتانیا به‌شمار می‌رود که در خارج از این کشور دنیا آمده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زهاوی در ۱۹۷۸، زمانی که تنها ۱۱ سالش بود، همراه با خانواده‌ به بریتانیا مهاجرت کرد. خانواده زهاوی در زمان صدام حسین، رئیس‌جمهوری سابق عراق، از این کشور گریختند و به‌ بریتانیا مهاجرت کردند.

لیز تراس، وزیر خارجه دولت جانسون، از دیگر نامزدهایی است که احتمال دارد به‌زودی وارد کارزار رسمی رقابت‌های درون‌حزبی، برای رهبری حزب‌ محافظه‌کار بریتانیا، شود.

فاینشنال‌تایمز در گزارش روز شنبه خود به تفاوت دیدگاه‌های اقتصادی لیز تراس و ریشی سوناک، از نامزدهای اصلی جایگزینی جانسون اشاره کرد.

به‌نوشته این روزنامه، خانم تراس به‌دنبال کاهش بیشتر مالیات‌ها است و اگر پیروز شود انتظار می‌رود برنامه‌های اقتصادی بسیار متفاوتی اجرا کند.

نامزدهای حزب محافظه‌کار بریتانیا در حالی وارد کارزار رقابت‌‌ها برای جانشینی بوریس جانسون می‌شود که اقتصاد بریتانیا یکی از بدترین دوران تورمی خود را می‌گذارند و ارزش پوند بریتانیا طی ماه‌های گذشته به طور مداوم کاهش یافته است.

خبرگزاری رویترز چهارشنبه هفته گذشته در گزارشی نوشت زهاوی در شرایطی سمت وزارت خزانه‌داری بریتانیا را برعهده گرفت که این کشور درگیر یک تورم تقریبا دو رقمی است که از بسیاری از کشورهای متحدش بیشتر است.

«صندوق بین‌المللی پول» نیز در آخرین گزارش خود، در ماه آوریل، پیش‌بینی کرد اقتصاد بریتانیا، در مقایسه با سایر اقتصادهای بزرگ جهان، رشد کندتر و تورم ماندگارتری خواهد داشت.

کیمی بادنوک، وزیر سابق برابری، تام توگندات، رئیس کمیته امور خارجی مجلس عوام، و سوئلا براورمن، در مقام دادستان کل، از دیگر نام‌های مطرح شده برای رقاب بر سر جانشینی بوریس جانسون به‌حساب می‌آیند.

بوریس جانسون هفته پیش از سمت رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا کناره‌گیری کرد، اما گفت تا زمان انتخاب رهبر جدید حزب، همچنان در سمت «نخست‌وزیری» باقی خواهد ماند.

بیشتر از جهان