نخست‌وزیر سریلانکا: استعفا می‌‌کنم

سریلانکا با بحران ارزی، تورم، قطع مکرر برق و سهیمه‌بندی شدن بنزین دست و پنجه نرم می‌کند

رانیل ویکرماسینگه، نخست‌وزیر سریلانکا، گفت استعفا می‌‌کند. دفتر نخست‌‌وزیر روز شنبه اعلام کرد ویکرماسینگه آماده است استعفا کند تا دولتی متشکل از تمام احزاب سر کار بیاید.

این خبر پس از آن اعلام شد که رهبران احزاب در جلسه‌ای به میزبانی رئیس پارلمان گفتند از رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر سریلانکا می‌خواهد استعفا کنند.

ویکرماسینگه در توییتر نوشت: «برای تضمین تداوم دولت و ایمنی تمام شهروندان امروز پیشنهاد رهبران احزاب را می‌پذیرم تا راه برای تشکیل دولتی تمام‌حزبی باز شود. برای کمک به تحقق این امر، از نخست‌وزیری استعفا خواهم کرد.»

او سپس با انتشار بیانیه‌ای، گفت: «پیش از کناره‌گیری دولت کنونی، دولتی جدید باید تشکیل شود.» در نتیجه، به نظر می‌رسد ویکرماسینگه تا تعیین دولت جدید همچنان سر کار است. در بیانیه دفتر نخست‌وزیری آمده است: «وقتی دولت فعلی استعفا کند، ضروری است که دولت دیگری بلافاصله آماده قبول وظایف باشد تا ثبات تضمین شود. باید اطمینان حاصل کرد که جلوی احیای اقتصادی و مواردی همچون گفت‌و‌گوها با صندوق جهانی پول گرفته نمی‌شود.»

سریلانکا با بحران کمبود سوخت و غذا دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. رئیس برنامه جهانی غذا، که بخشی از سازمان ملل است، قرار است به‌زودی وارد این کشور شود. به گفته دکتر پوشپا زویسا از بیمارستان ملی سریلانکا، تعداد زخمی‌های تجمع‌های اعتراضی به ۵۵ نفر رسیده است و سه نفر از آن‌ها هدف شلیک گلوله قرار گرفته‌اند. یکی از زخمی‌ها از نمایندگان پارلمان از شرق سریلانکا است.

معترضان در این کشور ۲۲ میلیون نفری روز شنبه با حمله به اقامتگاه‌های رسمی رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر، موفق شدند وارد محوطه این ساختمان‌ها شوند.

تصاویری که کانال‌های خبری محلی منتشر کردند نشان می‌دهد که برخی از معترضان با در دست داشتن  پرچم‌هایی به محل اقامت رئیس جمهور حمله کردند. منابع وزارت دفاع به خبرگزاری فرانسه گفتند که «گوتابایا راجاپاکسا»، رئیس‌جمهوری این کشور پیش از شکسته شدن موانع امنیتی، از اقامتگاه ریاست‌جمهوری فرار کرده است.

پخش زنده فیس بوک از داخل خانه رئیس‌جمهوری صدها معترض را نشان داد که برخی از آنها در پرچم پوشیده شده بودند و در اتاق‌ها و راهروها جمع شده بودند و شعارهایی علیه راجاپاکسا سر می‌دادند.

همچنین صدها نفر در محوطه‌های بیرون از اقامتگاه رئیس‌جمهوری قرار داشتند و هیچ مامور امنیتی و پلیس با یونیفرم در میان آن‌ها مشاهده نمی‌شد. 

دفتر نخست‌وزیر سریلانکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، رانیل ویکرمسینگه، نخست وزیر، جلسه اضطراری رهبران احزاب را برای بحث در مورد وضعیت کنونی و دستیابی به یک راه‌حل سریع برگزار کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه آمده است که وی همچنین از رئیس مجلس درخواست کرده است که جلسه فوری مجلس هم برگزار شود.

یک منبع دولتی به رویترز گفت که ویکرمسینگه نیز به مکانی امن منتقل شده است.

تظاهرکنندگان روز شنبه با اتوبوس، قطار و کامیون‌ از سراسر این کشور جنوب آسیا وارد کلمبو شدند تا خشم خود را از ناتوانی دولت در غلبه بر بحران اقتصادی ابراز کنند.

این جزیره ۲۲ میلیون نفری با کمبود شدید ارز دست و پنجه نرم می‌کند که واردات ضروری سوخت، غذا و دارو را محدود کرده است و کشور را در بدترین نابسامانی مالی هفت دهه اخیر فرو برده است .

معترضان، بحران کنونی را نتیجه عملکرد رئیس‌جمهوری می‌دانند. در تظاهرات مسالمت‌آمیز گسترده‌ای که از ماه مارس آغاز شده است، معترضان خواستار استعفای بودخواستار استعفای گوتابایا راجاپاکسا شده‌اند.

نارضایتی‌ها در هفته‌های اخیر تشدید هم شده است. زیرا این کشور به دلیل کمبود ارز، عرضه سوخت، بنزین و گازوئیل را محدود و در بعضی نقاط متوقف کرده است. مدارس هم مجبور به تعطیلی شده‌اند. 

بی ثباتی سیاسی در سریلانکا می‌تواند مذاکرات این کشور با صندوق بین المللی پول را هم متوقف کند. سریلانکا تقاضای دریافت ۳ میلیارد دلار وام برای غلبه بر بحران ارزی کرده است.

بیشتر از جهان