واکنش‌ها به بازداشت رسول‌اف، آل‌احمد و تاجزاده

جعفر پناهی: وقتی حکومتی به بن بست سیاسی و اقتصادی می‌رسد، تحمل هیچ‌گونه مبارزه مدنی را ندارد

مدیر سازمان حقوق بشر ایران: «بازداشت رسول‌اف و آل‌احمد نشانگر تزلزل حکومتی است که هیچ‌گونه ابراز عقیده از جانب منتقدان را تحمل نمی‌کند.-ایندیپندنت فارسی

بازداشت محمد رسول‌اف، مصطفی آل‌احمد و مصطفی تاجزاده، با واکنش‌های فراوانی در جامعه و در شبکه‌های مجازی روبه رو شده است.

سازمان حقوق بشر ایران طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد به دلیل ابراز نظر و همدردی با مردم، این اقدام را نقض فاحش آزادی بیان و آزادی‌های اساسی شهروندان دانست و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط این دو هنرمند شد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران گفت: «بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد نشانگر تزلزل حکومتی است که هیچ‌گونه ابراز عقیده از جانب منتقدان را تحمل نمی‌کند. بازداشت این دو سینماگر، تلاش بی‌فایده حکومت برای ارعاب جامعه و وادار کردن مدافعان حقوق بشر به سکوت است. محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد گناهی مرتکب نشده‌اند و باید هرچه زودتر و بدون قید و شرط آزاد شوند. جامعه جهانی باید به سرکوب مدافعان حقوق بشر در ایران واکنش نشان دهد.»

جعفر پناهی، کارگردان سرشناس سینمای ایران، در واکنش به بازداشت هنرمندان به بهانه این بیانیه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «مگر در بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» چه درخواست غیرقانونی بوده که اکنون دو تن از عزیزان سینماگر؛ محمد رسول اف و مصطفی آل احمد، به جرم امضا آن بازداشت شده‌اند؟ آیا تشویق به پرهیز از خشونت جرم است؟ خشونتی که در چهل و سه سال گذشته بارها و بارها شاهد آن بوده‌ایم و هستیم.»

گفته می‌شود محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد به دلیل نقشی که در تهیه بیانیه هنرمندان در اعتراض به سرکوب شهروندان آبادان، پس از فاجعه متروپل، داشته‌اند. این بیانیه که با عنوان «تفنگت را زمین بگذار» با واکنش بسیار تند حکومت روبه‌رو شد.

وب‌سایت مشرق در انتقاد از این بیانیه نوشته بود: «در این بیانیه  در کنشی لجبازانه به بهانه وقایع آبادان، شرایط این شهر طوری توصیف شده که گویی حافظان امنیت در مقابل مردم شریف و عزادار آبان از سلاح و تیر مستقیم استفاده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد محمد کاظمی، رئیس جدید سازمان اطلاعات سپاه، با توپ پر و در ادامه همان مسیر حسین طائب، رئیس برکنار شده این سازمان به میدان آمده است.

این کارگردان سینما دلیل این بازداشت‌ها را در راستای منحرف کردن افکار عمومی دانست و نوشت: «وقتی حکومتی به بن بست سیاسی و اقتصادی می‌رسد، تحمل هیچگونه مبارزه مدنی را ندارد. با تصور سرکوب و ایجاد بحران، چنین می‌پندارد که می‌تواند افکار عمومی را از مشکلات اصلی منحرف ساخته و چند صباحی بر عمر خود بیفزاید.»

جعفر پناهی با انتقاد از جرائم عنوان شده علیه این دو هنرمند و احتمال نسبت دادن اتهام جاسوسی به آن‌ها نوشت: «این بار حکومت علاوه بر تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام ، برچسب مرتبطین به ضد انقلاب را هم به اتهامات واهی خود افزوده تا در آینده بتواند راه را برای اتهام جاسوسی باز کند. باید به این کوته بینان گفت؛ جاسوسی همان طور که ثابت و نمونه‌های بسیار آن دیده شده، شغل شریف رده‌های بالای حکومتی، نزدیکان و مجیزگویان است نه هنرمندان!»

علیرضا سلیمانی، سردبیر سایت رجانیوز همزمان با انتشار خبر بازداشت مصطفی تاجزاده در صفحه توئیتر خود نوشت: «مصطفی تاج‌زاده آخرین نفر نخواهد بود!»

درحالی که برخی نیروهای اصلاح‌طلب معتقد بودند با عوض شدن رئیس سازمان اطلاعات سپاه شرایط کمی بهتر خواهد شد اما این بازداشت‌ها خلاف آن را ثابت کرد.

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به بازداشت مصطفی تاجزاده نوشت: «ارسال پیام به این مضمون که تغییرات انجام شده در اطلاعات سپاه برای سیاست داخلی مثبت تعبیر نشود.»

آذر منصوری، دبیرکل حزب اتحاد ملت نیز در واکنش به بازداشت مصطفی تاجزاده نوشت: «مصطفی تاجزاده، مصلحی شجاع و خشونت‌پرهیز که همه فعالیت‌هایش علنی است، را تاب نمی‌آورید و با لشگری‌ در یک روز تعطیل به خانه‌اش هجوم می‌برید که چه را ثابت کنید؟»