افزایش آمار مبتلایان به تب کریمه کنگو در آستانه عید قربان

وزارت بهداشت: گوشت‌ها را قبل از استفاده ۲۴ ساعت در یخچال نگه دارید

از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۱ نفر بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو شناسایی شده‌اند که سه نفر از این تعداد فوت شده‌اند.- ATTA KENARE / AFP

بالا رفتن آمار ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو نگرانی‌ها در مورد آن را افزایش داده است. براساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۱ نفر بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو شناسایی شده‌اند که سه نفر از این تعداد فوت شده‌اند.

سال گذشته آمار ابتلا به این بیماری ۱۳ نفر و تعداد فوتی آن یک نفر اعلام شده بود. کشور عراق نیز از فروردین تا خرداد ماه امسال ۲۲۲ ابتلا به تب کریمه کنگو را اعلام کرده است.

تب کریمه کنگو بین انسان و دام مشترک است و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، انسان مبتلا خواهد شد. با توجه به فرا رسیدن فصل گرم سال و عید قربان، نگرانی‌ها نسبت به شیوع این بیماری‌ دوچندان شده است. خطر آلودگی به ویروس تب کریمه کنگو هنگام ذبح دام خارج از کشتارگاه افزایش پیدا می‌کند. اکنون در آستانه عید قربان احتمال ابتلا به این بیماری افزایش پیدا کرده است.

به گفته کارشناسان تب کریمه کنگو از دام آلوده به انسان منتقل می‌شود و سپس از انسانی به انسان دیگر قابل سرایت است که اگر ویروس در بدن دام وجود داشته باشد ویروس ۲۴ ساعت پس از ذبح بر اثر اسید داخل بدن دام نابود می شود به همین علت لاشه‌ها در کشتارگاه های صنعتی باید روند پیش سردگذاری را طی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت؛ در گفتگو با ایمنا با اشاره به اینکه همه افرادی که قصد ذبح دام دارند باید دام زنده را از میادین عرضه مجاز دام که تحت نظر سازمان دامپزشکی است خریداری کنند، گفت: «ذبح دام باید صرفا در کشتارگاه‌های تحت نظارت ادارات کل دامپزشکی انجام شود و به هیچ عنوان دام در منازل و معابر عمومی ذبح نشود؛ چرا که این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز گسترش بیماری‌های خطرناک باشد.»

امیری با تاکید بر اینکه گوشت تازه ذبح شده به هیچ عنوان نباید به سرعت به مصرف برسد، گفت: «گوشت دام ذبح شده، قبل از مصرف باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای چهار درجه سانتی‌گراد در یخچال قرار داده شود. این اقدام به آن جهت است که پدیده جمود نعشی منجر به افزایش «پی اچ» گوشت شود و این فرایند باعث می‌شود تا چنان‌چه ویروسی در گوشت وجود داشته باشد، از بین برود. البته تاکید می‌شود جگر و سایر امعا و احشا دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتی‌گراد، مصرف شوند.»

تب کریمه کنگو نخستین بار در سال ۱۹۴۴ در منطقه کریمه اوکراین و سپس در سال ۱۹۵۶ در منطقه کنگو مشاهده شد که وقتی به این مسئله پی بردند که منشاء هر دو بیماری یکی است نام آن را تب کریمه کنگو گذاشتند، این بیماری در سال ۱۳۷۸ برای نخستین بار به طور رسمی و قطعی در کشورمان شناسایی و روند درمان آن آغاز شد.