مهلت گروسی به حکومت ایران به پایان رسید

فرصت گروسی به جمهوری اسلامی ایران برای روشن کردن دوربین‌های نظارتی آژانس در روز پنجشنبه، ۷ ژوییه ۲۰۲۲، به پایان رسید

گروسی در ماه قبل گفت اگر در طی ۳ یا ۴ هفته آینده نظارت آژانس بر فعالیت هسته‌ای حکومت ایران احیا نشود، ضربه‌ای مهلک به برجام زده می‌شود -- JOE KLAMAR / AFP

به‌گزارش روزنامه اورشلیم‌پست، فرصت رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در ارتباط با فرصت حفظ و احیای توافق برجام به‌سر آمد.

این روزنامه اسرائیلی در گزارشی نوشت فرصت یک ماهه گروسی به جمهوری اسلامی ایران برای روشن کردن دوربین‌های نظارتی آژانس در روز پنجشنبه، ۷ ژوییه ۲۰۲۲، به پایان رسید.

گروسی در نهم ژوئن ۲۰۲۲ با برگزاری نشستی خبری اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران پس از تصویب قطعنامه شورای حکام، ۲۷ دوربین نظارتی آژانس را از کار انداخت.

او در همان نشست خبری ضمن اشاره به این نکته که آژانس بیش از چهل دوربین نظارتی در نقاط مختلف هسته‌ای ایران دارد، گفت ۲۷ دوربینی که به‌وسیله حکومت ایران غیر فعال شده‌اند، در تاسیسات هسته‌ای ایران در نطنز، اصفهان و تهران قرار داشته‌اند که عمده فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی در این مراکز انجام می‌شد.

گروسی همچنین در نشست خبری روز نهم ژوئن هشدار داد که اگر نظارت تا سه یا چهار هفته آینده ممکن نشود، ضربه‌ای «مهلک» به مذاکرات احیای برجام می‌زند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌حال مقام‌های ایالات متحده آمریکا پس از این اظهارات گروسی گفتند با او در این مورد هم‌نظر نیستند و گمان می‌کنند به‌منظور پیگیری و نظارت بر تحولات فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران همچنان راه‌هایی وجود دارد؛ هر چند این گروه از مقام‌های آمریکایی جزئیات بیشتری در مورد راه‌های مدنظرشان ارائه ندادند.

اما بر پایه گزارش اورشلیم‌پست، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا آژانس همچنان به ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی گروسی پایبند است یا نه، پاسخی نداد.

از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا در تازه‌ترین اقدامش در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های تازه‌ای علیه این نظام عقیدتی – سیاسی اعمال کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در ۶ ژوییه اعلام کرد تحریم‌هایی را علیه شبکه‌ای از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی اعمال می‌کند که به فروش نفت و محصولات پتروشیمی حکومت ایران به شرق آسیا متهم شده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای نوشت که این شبکه مجموعه‌ای از شرکت‌های صوری مستقر در کشورهای حاشیه خلیج فارس را مورد استفاده قرار می‌دهد و با این شیوه، میلیون‌ها دلار محصولات نفتی شرکت‌های ایرانی را به شرکت‌های شرق آسیا می‌فروشد که مقصد نهایی بسیاری از این محصولات چین است.

این تحریم‌های جدید در حالی از راه رسیده‌اند که مذاکرات احیای برجام به بن‌بست خورده است و تازه‌ترین دور این مذاکرات در دوحه، پایتخت قطر، به بن‌بست رسیده است.