تعلیق ممنوعیت سیگارهای الکترونیکی «جول» در آمریکا

شرکت‌های سازنده سیگارهای الکترونیکی برای ادامه کار باید نشان دهند که محصولات آنها برای سلامت عمومی ضرری ندارد

سازمان غذا و دارو اعلام کرد ه کمپانی «جول» اطلاعات کافی برای ارزیابی خطرات بالقوه این سیگارها برای سلامت انسان ارائه نکرده است- Mario Tama/Getty Images/AFP

سازمان غذا و دارو آمریکا روز سه‌شنبه، ۵ جولای، دستور جمع‌آوری سیگارهای الکترونیکی از بازارهای این کشور را تعلیق کرد. دستوری که این سازمان حدود دو هفته قبل و در تاریخ ۲۳ ژوئن صادر کرده بود. دستور اولیه سازمان غذا و دارو، توقف فروش و توزیع این محصولات در سراسر ایالات متحده و جمع‌آوری سیگارهای الکترونیکی «جول» از قفسه‌های فروشگاه‌ها بود. 

به  گزارش آسوشیتدپرس، یک روز بعد از صادر شدن این دستور، دادگاه استیناف فدرال واشنگتن دی سی، به درخواست کمپانی جول، این ممنوعیت را به حالت تعلیق درآورد ولی به طور همزمان دادگاه به بررسی این پرونده ادامه می‌دهد.

 سازمان غذا و دارو در حساب کاربری خود در توییتر، دلیل این تعلیق را لزوم «انجام بررسی‌های بیشتر» بیان کرد و همزمان تأکید کرد که این تعلیق به معنی لغو دستور ممنوعیت سیگار الکترونیکی جول نیست.

اقدام اولیه سازمان غذا و دارو جزو بخشی از تلاش‌های گسترده این سازمان برای بررسی دقیق و علمی صنعت چند میلیارد دلاری سیگارهای الکترونیکی پس از سال‌ها تاخیر بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتقاد سازمان غذا و دارو از این نوع سیگارها در اصل به دلیل عدم اثبات سلامت این تولیدات برای انسان از طرف کمپانی جول بوده است.

سازمان غذا و دارو اعلام کرده کمپانی «جول» اطلاعات کافی برای ارزیابی خطرات بالقوه این سیگارها برای سلامت انسان ارائه نکرده است و سوالات قابل توجهی را درباره اثرات بلند مدت این محصولات بی‌پاسخ گذاشته است. «جول» این ادعا را رد کرده و گفته اطلاعات و داده‌های کافی برای رسیدگی به تمام مسائل مطرح شده، ارائه کرده است.

مدیران جول ادعا کرده بودند که محصولات این شرکت به بزرگسالانی که سیگار سنتی استفاده می‌کنند کمک می‌‌کند تا سیگار را ترک کنند. با این وجود واشنگتن‌پست در گزارشی  اعلام کرده که تعداد زیادی از نوجوانان از این نوع سیگار استفاده می‌کنند. گروهی که از نظر قانونی مجاز به خرید چنین محصولاتی نیستند. دلیل اصلی سازمان غذا و دارو برای ممنوع کردن جول از بازارهای آمریکا، به دلیل نقش بزرگ این کمپانی در افزایش استفاده این سیگارها در بین نوجوانان بوده است.

بر اساس یک نظرسنجی سراسری در آمریکا که در ماه اکتبر گذشته منتشر شد، بیش از ۱۳ درصد دانش آموزان دوره راهنمایی و دبیرستان گفته‌اند که حداقل یک بار در ماه از سیگار الکترونیکی استفاده کرده‌اند . همچنین بیش از ۸۰ درصد این دانش‌آموزان گفته‌اند که از سیگارهای الکترونیکی طعم‌دار استفاده می‌کنند. 

به گزارش واشنگتن پست، در اواخر سال ۲۰۱۹ و اوایل سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۳ هزار مورد آسیب ریه در اثر استفاده از این سیگارها در آمریکا گزارش شده است که از این تعداد ۶۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

شرکت‌های سازنده سیگارهای الکترونیکی برای ادامه کار باید نشان دهند که محصولات آنها برای سلامت عمومی ضرری ندارد. در عمل، این شرکتها باید ثابت کنند که محصولات‌شان به بزرگسالان کمک می‌‌کند که کمتر سیگارهای معمولی مصرف کنند و نوجوانان  نیز به آنها معتاد نخواهند شد. حتی اگر تحقیقات نشان دهد که سیگارهای الکترونیکی کم‌ضررتر از سیگار های معمولی هستند، اما هنوز شواهد کافی برای پیش‌بینی تاثیرات جانبی احتمالی بلند مدت استفاده از آنها وجود ندارد.

بیشتر از جهان