کرونا دوباره اوج‌ می‌گیرد؛ تعداد مبتلایان در جهان ۳۰ درصد افزایش یافت

وزارت بهداشت ایران از احتمال دورقمی شدن تعداد فوتی‌های کرونا در هفته‌های آینده خبر داد

در پی افزایش شمار مبتلایان به کرونا در هفته‌های اخیر، برخی کشورها محدودیت‌های مرتبط با کرونا را دوباره برقرار کرده‌اند ‌ـ HECTOR RETAMAL / AFP

هم‌زمان با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان، تدروس آدانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، از شرکت داروسازی فایزر خواست برای تولید داروی خوراکی ضدویروس کرونا بیشتر تلاش کند تا این دارو با سرعتی بیشتر در اختیار کشورهایی که توان پرداخت هزینه آن را ندارند، قرار بگیرد.

سازمان بهداشت جهانی ۲۲ آوریل (۲ اردیبهشت) قرص ضدویروس کرونا با نام «پاکسلووید» را که شرکت داروسازی فایزر تولیدکننده آن است، برای افرادی که در معرض خطر این بیماری‌اند، به‌شدت توصیه کرد؛ اما یادآور شد که ممکن است نابرابری‌هایی که در دسترسی به واکسن کرونا پیش آمد، درباره قرص ضدکرونا هم تکرار شود.

رئیس سازمان بهداشت جهانی در سخنان اخیرش که گزارش آن در سایت سازمان ملل متحد منتشر شد، بار دیگر خواستار توزیع عادلانه داروی ضدکرونا شد. این سخنان پس از آن مطرح شد که بنا بر اعلام تدروس آدانوم، تعداد مبتلایان به کرونا در دو هفته اخیر در بیشتر نقاط جهان ۳۰ درصد افزایش یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی افزایش شمار مبتلایان به کرونا در هفته‌های اخیر، برخی کشورها محدودیت‌های مرتبط با کرونا را دوباره برقرار کرده‌اند. چین تمامی ادارات، مراکز آموزشی، رستوران‌ها و کارخانه‌های یک شهر ۱۳ میلیون نفری خود را به مدت یک هفته تعطیل کرد. مقام‌های فرانسه هم به مردم توصیه کردند استفاده از ماسک در محیط‌های بسته را جدی بگیرند و در ایران نیز سعید کریمی، معاون وزیر بهداشت، هشدار داد که احتمال دارد تعداد فوتی‌ها دورقمی شود.

به گفته معاون درمان وزیر بهداشت، زیرسویه جدیدی به نام آ.ب۵ از سویه اومیکرون در ایران شناسایی شده است و نشانه‌های آغاز موج جدید بیماری مشاهده می‌شود. کریمی در عین حال تصریح کرد که موج جدید به اندازه موج‌های پیشین شدید نیست ولی بین یک تا دو ماه طول می‌کشد که آثار موج جدید نمایان شود. تعداد فوتی‌ها نیز دو تا سه هفته پس از بستری‌ شدن، بالاتر خواهد رفت.

معاون درمان وزیر بهداشت به کسانی که سه دوز واکسن تزریق کرده‌اند، توصیه کرد که اگر شش ماه از تزریق نوبت سوم آنان گذشته است، برای تزریق دوز یادآوری اقدام کنند. پیش از او، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، هم به افراد بالای ۱۲ سال توصیه کرده بود واکسن یادآوری یا همان دوز چهارم را تزریق کنند. او تصریح کرد که بازگشت حجاج، بازگشایی مدارس و عزاداری‌های محرم ممکن است انتقال ویروس را افزایش دهد.

با وجود اینکه مقام‌های وزارت بهداشت ایران می‌کوشند مردم را به تزریق نوبت چهارم واکسن ترغیب کنند، شواهد نشان می‌دهد که بسیاری از ایرانی‌ها حتی دوزهای دوم و سوم واکسن را هم نزده‌اند. بر اساس آمار وزارت بهداشت، تا روز چهارشنبه ۱۵ تیرماه، ۶۴ میلیون و ۶۶۴ هزار و ۵۰ نفر نوبت اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند اما ۵۸ میلیون و ۱۹ هزار و ۸۷۴ نفر از آنان نوبت دوم واکسن را هم زدند. تعداد افرادی که نوبت سوم را تزریق کرده‌اند هم ۲۷ میلیون و ۸۰۱ هزار و ۶۴۹ نفر است.

این آمار نشان می‌دهد که بیش از ۳۰ میلیون نفر از جمعیت هدف ایران به دلیل تردید در کارآیی واکسن‌های ایرانی و چینی، از تزریق نوبت سوم واکسن خودداری کرده‌اند.

بیشتر از جهان