فرستاده ویژه آمریکا برای افغانستان خواهان تعامل با طالبان است

طالبان با تام وست توافق کرده‌اند مذاکرات میان این گروه و ایالات متحده آمریکا ادامه یابد

ایالات متحد امریکا تا کنون درباره دیدار تام وست با طالبان چیزی نگفته است- عکس از تویتر/ Abdul Qahar Balkhi

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان از دیدار امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان با تام وست، فرستاده ویژه ایالات متحده برای افغانستان در قطر خبر داد.

او گفت امیر خان متقی با تام وست درباره مسائل سیاسی، اقتصادی و حقوق بشر گفت‌وگو کرد.

تام وست در این دیدار به امیرخان متقی گفت می‌خواهد در افغانستان راه تعامل را پیش بگیرد و خواهان ثبات در این کشور است.

او گفت از مقاومت‌ها و خیزش‌های مسلحانه پشتیبانی نمی‌کند و این کار را به زیان افغانستان می‌داند.

سخنگوی وزارت خارجه طالبان همچنین گفت نماینده خزانه‌داری ایالات متحده از گفت‌وگوهای وزارت دادگستری و قانونگذاران آمریکایی درباره پول‌های مسدود شده افغانستان خبر داد.

عبدالقهار بلخی گفت ایالات متحده بر مبارزه با هراس‌افگنی، دفاع از حقوق بشر، ثبات اقتصادی و بازگشایی مدرسه‌های دخترانه تاکید دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت که در این گفت‌وگوها دو طرف توافق کرده‌اند این مذاکرات ادامه یابد. ایالات متحده آمریکا تاکنون درباره دیدارهای هیئت آمریکایی با طالبان صحبتی نکرده است.

متقی در این دیدار تاکید کرد تغییر در افغانستان نه از راه فشار، بلکه با همکاری به دست خواهد آمد و طالبان مانع گسترش تهدید و ترس از خاک افغانستان به خارج شده‌اند.

نماینده کاخ سفید، نماینده وزارت خزانه‌داری‌، نماینده اداره توسعه و برخی ادارات دیگر ایالات متحده آمریکا در این سفر دو روزه تام وست را همراهی می‌کنند. همچنین ایالات متحده متعهد شد ۵۵ میلیون دلار کمک بشردوستانه برای آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه اخیر در خوست و پکتیکا به افغانستان پرداخت کند.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه طالبان از دیدار امیر خان متقی با هوگو شورتر، سفیر بریتانیا در قطر خبر داد و گفت بریتانیا یک میلیون پوند به آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه اخیر در افغانستان کمک خواهد کرد.

بریتانیا هفته گذشته اعلام کرد از هیچ گروه و شهروند افغانستانی که بخواهد با روش‌های نظامی باعث ایجاد تغییر سیاسی شود، حمایت نخواهد کرد. بریتانیا گفت که هیچ راهی جز تعامل با طالبان وجود ندارد. بریتانیا، طالبان را دولت فعلی افغانستان خواند و طالبان نیز پنج شهروند بریتانیایی را که در زندان این گروه بودند آزاد کرد.

 

بیشتر از جهان