سخنگوی قوه قضاییه: شهروندان فرانسوی جاسوس بودند

«با عناصر داخل کشور که با خارجی‌ها ارتباط دارند برخورد می‌شود»

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران - ایسنا

پس از اینکه وزارت خارجه فرانسه به شهروندان این کشور توصیه کرد از هرگونه سفر به ایران خودداری کنند، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد اتهام دو شهروند فرانسوی که در بازداشت به سر می‌برند، «جاسوسی» است.

او روز چهارشنبه، ۱۵ تیر، در یک نشست خبری اعلام کرد که پرونده دو شهروند فرانسوی را «ضابط خاص» بررسی می‌کند و برای «کشف جرم»، اقدام‌هایی انجام شده است. سخنگوی قوه قضاییه همچنین گفت که این پرونده «واجد محرمانگی» است.

نیروهای امنیتی حکومت ایران روز ۱۸ اردیبهشت، یک زوج فرانسوی با نام‌های سیسیل کولر و ژاک پری را دستگیر کردند؛ پس از آن، خبرگزاری حکومتی فارس در گزارشی، مدعی شد که این زوج «با شکل‌دهی به اعتراض‌های صنفی و انحراف آن قصد داشتند در کشور ناامنی و آشوب ایجاد کنند.» سخنگوی قوه قضاییه هم در نشست خبری روز چهارشنبه، این ادعا را تکرار کرد و گفت که «این دو جاسوس» با اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» تفهیم اتهام شده‌اند.

ستایشی، فعالان صنفی داخل ایران را هم تهدید کرد و گفت: «با عناصر داخلی که بخواهند در راستای جریان استکبار حرکت کنند، برخورد می‌شود.» او در ادامه، افزود که پرونده افراد مرتبط این دو شهروند فرانسوی که از داخل با آن‌ها ارتباط داشتند، در حال بررسی است.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران رسول بداقی، اسکندر لطفی، شعبان محمدی و مسعود نیک‌خواه، فعالان صنفی معلمان، را به اتهام ارتباط با این دو شهروند فرانسوی دستگیر کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان پیش‌تر، این رویه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران را «سناریوسازی» خوانده و در بیانیه‌ای، اعلام کرده بود: «بسیار مضحک است که شهروندان مستقل از نهادهای قدرت یک کشور را گروگان بگیرند و دستاویز سرکوب کنشگران صادق ایران قرار دهند واز معلمان به دلیل مطالبه‌گری، به غیراخلاقی‌ترین شکل انتقام بگیرند.»

جمهوری اسلامی ایران با هدف اعمال فشار بر کشورهای غربی، شهروندان این کشورها را در ایران دستگیر می‌کند. سازمان‌های حقوق بشری بارها هشدار داده‌اند که حکومت ایران با دستگیری شهروندان دوتابعیتی و خارجی، از جامعه جهانی باج‌گیری می‌کند.

در هفته‌های گذشته دولت‌های سوئد و کانادا از شهروندان خود خواستند از سفر غیرضروری به ایران خودداری کنند. وزارت خارجه فرانسه نیز روز دوشنبه، ۱۳ تیر، اعلام کرد که سفر به ایران تحت هیچ شرایطی، جایز نیست. این اطلاعیه پس از آن صادر شد که دادگاه تجدیدنظر حکم هشت سال زندان بنجامین بریر، گردشگر فرانسوی، را تایید کرد. به گفته سعید دهقان، وکیل دادگستری، در این حکم، فرانسه «دولت متخاصم» نامیده شده است.

جرم بریر همدردی با خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی بود و دادگاه تجدیدنظر «تخصص در رشته انفورماتیک، داشتن بیش از یک هارد و تلفن همراه» را از دلایل تایید حکم او برشمرده است.

فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر ایرانی-‌فرانسوی، نیز با اتهام امنیتی در ایران زندانی است. فرانسه در اطلاعیه جدید خود، تاکید کرد که توانایی سفارت این کشور در تهران برای پیگیری وضعیت فرانسوی‌هایی که در ایران بازداشت می‌شوند، محدود است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در حالی که شهروندان دیگر کشورها را با اتهام‌های امنیتی دستگیر می‌کنند، به محاکمه افرادی همچون حمید نوری و اسدالله اسدی در دادگاه‌های سوئد و بلژیک معترض‌اند. مسعود ستایشی هم در نشست خبری چهارشنبه، دستگیری و محاکمه حمید نوری را خلاف حقوق بشر خواند و مدعی شد که او در زندان سوئد شرایط مناسبی ندارد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره تقلب در کنکور سراسری ۱۴۰۱ نیز مدعی شد که دو نفر در تهران در ارتباط با این پرونده دستگیر شده‌اند. پیش‌تر عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش، از شناسایی ۱۲ شبکه تخلف در کنکور و دستگیری بیش از ۴۸۰ داوطلب متقلب خبر داده بود.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه، به پرونده سرقت از بانک ملی اشاره کرد و با اذعان به اینکه دو نفر از متهمان سال گذشته نیز با اتهامی مشابه دستگیر شده بودند، گفت: «دو نفر از متهمان سال گذشته به بانکی در شهرستان قائم‌شهر دستبرد می‌زنند که نیروهای فعال فراجا آن‌ها را شناسایی و دستگیر می‌کنند و به موجب مقررات در دادسرا، برای این متهمان قرار تامین قانونی صادر می‌شود. پس از اینکه قرار صادر و افراد بازداشت می‌شوند، بر اساس شرایط پیش‌آمده و مطالبی که بانک عامل مطرح کرد، قرار این دو نفر به وثیقه تبدیل و آزاد می‌شوند.»

او در پاسخ به این سوال که چرا این افراد ممنوع‌الخروج نشده‌اند گفت که این کار باید طبق نظر قاضی انجام می‌شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا و به گفته ستایشی، تاکنون ۱۳ نفر در ارتباط با پرونده سرقت از بانک ملی دستگیر شده و دو نفر نیز متواری‌اند.