ریاضی‌دان اوکراینی برنده مدال فیلدز؛ دومین زن پس از مریم میرزاخانی

تنها زن برنده مدال فیلدز مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان برجسته ایرانی و استاد سابق دانشگاه آمریکایی استنفورد بود

مارینا ویازوفسکا، ریاضی‌دان ۳۷ ساله اوکراینی و دومین زن برنده عالی‌ترین نشان ریاضیات- Vesa Moilanen / Lehtikuva / AFP

مارینا ویازوفسکا، ریاضی‌دان ۳۷ ساله اوکراینی، روز سه‌شنبه ۵ ژوئن (۱۴ تیر) نشان معتبر فیلدز را که به منزله جایزه نوبل در ریاضیات است، دریافت کرد.

او دومین زنی است که در تاریخ ۸۰ ساله جایزه فیلدز، موفق به کسب عالی‌ترین نشان جهان در رشته ریاضی می‌شود.

تنها زن برنده مدال فیلدز مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان برجسته ایرانی و استاد سابق دانشگاه آمریکایی استنفورد، است که در سال ۲۰۱۴ جایزه فیلدز را کسب کرد و سه سال پس از آن، در ۴۰ سالگی و در پی مبارزه طولانی با سرطان، درگذشت.

ویازوفسکا همراه سه ریاضی‌دان مرد دیگر که برنده این جایزه شده‌اند، در مراسمی در کنگره بین‌المللی ریاضی‌دانان در هلسینکی، نشان فیلدز را دریافت کرد.

مارينا ویازوفسکا در سال ۱۹۸۴ در کی‌یف (زمانی که اوکراین بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود) متولد شد و پس از کسب مدرک کارشناسی از دانشگاه ملی تاراس شوچنکو، برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد به آلمان رفت و بعد در دانشگاه بن سوییس، موفق به اخذ مدرک دکتری شد. او از سال ۲۰۱۷ در دانشگاه پلی‌تکنیک لوزان تدریس می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویازوفسکا هنگام دریافت نشان فیلدز در هلسینکی، به یولیا زدانوفسکا، ریاضی‌دان ۲۱ ساله اوکراینی ادای احترام کرد که در ماه مارس و در جریان حمله موشکی روسیه به خارکیف کشته شد.

مراسم امسال کنگره بین‌المللی ریاضی‌دانان برای اهدای جوایز فیلدز قرار بود در شهر سن‌پترزبوگ روسیه برگزار شود. اما ۴۰۰ ریاضی‌دان با توجه به موارد نقض حقوق بشر در روسیه، با امضای طوماری خواستار تحریم آن شدند. در پی حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه، کمیته برگزاری تصمیم گرفت مراسم را در هلسینکی برگزار کند.

کمیته نشان فیلدز در مراسم اهدای جوایز اعلام کرد که مارینا ویازوفسکا به دلیل دستاوردهای فراوانش در ریاضیات، به‌ویژه اثبات بهترین روش برای پر کردن فضاها در هشت بعد، برگزیده شده است.

پروفسور جیمز مینارد ۳۵ ساله از دانشگاه آکسفورد، هوگو دومینیل-کوپین ۳۶ ساله از دانشگاه ژنو، و جون هو ۳۹ ساله از دانشگاه پرینستون دیگر ریاضی‌دان‌هایی بودند که جایزه فیلدز را با خود به خانه بردند.

نشان فیلدز هر چهار سال یک بار به یک تا چهار ریاضی‌دان‌ زیر ۴۰ سال اهدا می‌شود.

بیشتر از جهان