توییچ، پرمخاطب‌ترین سرویس ارائه بازی دنیا، در ایران فیلتر شد

اجرای چراغ خاموش طرح صیانت؛ برخی گزارش‌ها از کندی شدید اینستاگرام در ایران حکایت دارد

دسترسی به سرویس پخش زنده توییچ از حدود یک هفته پیش محدود شد - AFP

منابع خبری در ایران از فیلتر شدن سرویس پخش زنده توییچ (Twitch)‌، یکی از محبوب‌ترین سرویس استریم بازی‌های کامپیوتری، خبر دادند. علاوه بر آن، خبرهایی از فیلترینگ دیسکورد (Discord) نیز به گوش می‌رسد.

دسترسی به سرویس پخش زنده توییچ از حدود یک هفته پیش محدود شد اما پیگیری رسانه‌ها از کارگروه «تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» و «کمیته فیلترینگ» درباره دلایل فیلترینگ آن تاکنون بدون نتیجه مانده است. بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی در روزهای گذشته با هشتگ «نه به فیلترینگ توییچ»، به فیلتر شدن آن اعتراض کردند.

به گزارش پایگاه خبری انتخاب، این نخستین بار نیست که توییچ از دسترس ایرانیان داخل کشور خارج می‌شود. زمستان ۱۴۰۰ نیز این سرویس برای مدت کوتاهی از دسترس خارج شد؛ آن زمان، وقتی درخواستی به سایت توییچ ارسال می‌شد، آی‌‌پی به ۱۰.۱۰.۳۴.۳۵ برگشت داده می‌شد که در واقع همان آی‌پی صفحه فیلترینگ (پیوند‌ها) بود. در نهایت، چند روز بعد از اعتراض کاربران به فیلتر شدن این پلتفرم، فیلتر این سایت بدون هیچ توضیحی برداشته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا با مسدود شدن دوباره این سرویس، کاربران برای باز کردن توییچ باید دقایقی صبر کنند و پیامی که در نهایت به آن‌ها داده می‌شود، این است که امکان دسترسی به این سایت وجود ندارد؛ اما با وصل شدن فیلترشکن، دسترسی به این پلتفرم بلافاصله و به‌راحتی امکان‌پذیر است.

توییچ، یک سرویس تعاملی استریم یا پخش زنده ویدیویی است که بسیاری از مخاطبان آن را افرادی تشکیل می‌دهند که به بازی‌های کامپیوتری علاقه دارند. مالک اولیه توییچ جاستین تی‌وی بود اما در سال ۲۰۱۱ این سرویس از شرکت مادر جدا شد و حدود سه سال بعد، شرکت آمازون آن را با مبلغی بالغ‌ بر ۹۰۰ میلیون دلار خریداری کرد.

بازیکنان حرفه‌ای در توییچ می‌توانند بازی‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و از این راه درآمد هم کسب کنند. بیشتر علاقه‌مندان این سرویس نوجوانان‌اند.

در روزهای گذشته، علاوه بر فیلترینگ توییچ، خبرهایی درباره مسدود شدن برنامه دیسکورد نیز به گوش رسید. دیسکورد نیز یک اپلیکیشن ارتباط گروهی محبوب بازیکنان کامپیوتری است ولی امکانات خوب آن باعث شد که توسعه‌دهندگان از این بستر هم برای ارتباطات گروهی خود استفاده کنند.

علاوه بر فیلتر توییچ و محدود شدن دسترسی به دیسکورد، برخی گزارش‌ها از کندی شدید سرعت اینستاگرام در ایران حکایت دارد. گروهی از کاربران رسانه‌های اجتماعی این مسئله را با مطرح شدن دوباره «طرح صیانت» مرتبط دانستند و مسدود شدن این سرویس‌ها و کند شدن اینستاگرام را اجرای چراغ خاموش این طرح خواندند.

مهرداد ویس کرمی، نماینده موافق طرح صیانت در مجلس، روز یکشنبه ۱۲ تیر، گفت که قالیباف در حضور علی خامنه‌ای به او قول داده است که «قانون‌مندی فضای مجازی» را تعیین تکلیف کند. پیش از او هم زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفته بود: «رئیس مجلس قول داده است که تا دو هفته آینده، این طرح در دستور کار مجلس قرار بگیرد.»