رسانه‌های وابسته به دولت: مردم از ما رضایت دارند

روزنامه ایران مدعی است ۷۵ درصد مردم ایران احساس آسایش می‌کنند

در گزارش شادکامی ۲۰۲۰، ایران با نمره ۴.۶۷ از ۱۰، بین ۱۵۳ کشور جهان، در جایگاه ۱۱۸ قرار دارد -ایرنا

از اعلام نتایج نظرسنجی «گروه مشاوره استاسیس» که خبر داد میزان رضایت از عملکرد ابراهیم رئیسی، ۲۸ درصد است و تنها ۲۰ درصد از ایرانی‌ها اعتقاد دارند که رئیسی برای حل مشکلات ایران توانایی کامل دارد؛ چند روزی می‌گذرد. پس از این نظرسنجی، دولت خیلی زود دست‌به‌کار شد و گزارشی درباره یک نظرسنجی با نتایج متفاوت منتشر کرد. روزنامه ایران بر اساس این نظرسنجی که مدعی شد سه نهاد «معتبر» وزارت اطلاعات، مرکز افکارسنجی صداوسیما و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) آن را انجام داده‌اند، نوشت که امید به آینده مردم ایران به ۷۰ درصد رسیده است.

بر اساس این نظرسنجی حاکمیتی، حدود ۷۵ درصد ایرانیان در سطح «زیاد» و «تاحدی زیاد» در زندگی احساس آسایش و آرامش می‌کنند. حدود ۵۵ درصد از وضعیت مسکن خود راضی‌اند و ۷۶ درصد نیز به میزان «زیاد» و «تاحدی زیاد» بر این باورند که «مردم در مراسم و مناسبت‌های مذهبی شرکت می‌کنند».

نکته دیگر در این نظرسنجی، میزان رضایت از تامین امنیت عمومی بود. بر اساس این نظرسنجی، از تامین امنیت عمومی حدود ۷۰ درصد (۳۴ درصد زیاد و ۳۶ درصد نسبتا) رضایت وجود دارد. این در حالی‌ است که مرکز آمار ایران هفته گذشته، اعلام کرد که در پنج سال گذشته، آمار سرقت در ایران چهار برابر شده است.

روزنامه ایران در مورد مشکلات اقتصادی دولت همان حرف‌های همیشگی ابراهیم رئیسی را تکرار کرد و نوشت: «بر اساس نظرسنجی‌های مراکز معتبر کشور، ۵۲ درصد مردم علت اصلی مشکلات اقتصادی را عملکرد نامناسب دولت قبل می‌دانند.»

مردم ایران شادکام‌ند

در نظرسنجی که روزنامه ایران منتشر کرد، ادعا شد که «برخلاف سیاه‌نمایی موسسات خارجی و تکرار آن از سوی برخی غرب‌گرایان داخلی، بررسی‌ها نشان می‌‌دهد در سال ۱۴۰۱، میانگین نمره شادکامی ۶۴.۴۱ از ۱۰۰ بوده است».

پس از افزایش انتقادها به این نظرسنجی، روزنامه ایران در واکنش به انتقادها در مورد شاخص شادکامی در این نظرسنجی، نوشت: «برخی منتقدان به گزارش ایران در زمینه نمره شادکامی اشاره کرده و با اشاره به اینکه شاخص شادکامی متشکل از ۲۰ گویه است، اظهار کرده بودند که نمی‌توان نمره حاصله را به رضایت یا نارضایتی از مسئولان نسبت داد؛ اما آیا می‌توان شاخص شادکامی را جدا از وضعیت کلی کشور تصور کرد؟ به عبارت دیگر، شاخص شادکامی گرچه ناظر بر تجربه ایرانیان در زندگی فردی است، این زندگی فردی خود از یک وضعیت عمومی تاثیرپذیر است که بخشی قابل توجهی از این وضعیت ناشی از عملکرد مسئولان است. نمره حدود ۶۵ از ۱۰۰ شاخص شادکامی ایرانیان نتیجه موج دوم پیمایش ملی سنجش شادکامی مردم ایران است که اول تیرماه جاری از سوی ایسپا انجام شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی‌ است که گزارش جهانی شادکامی که «شبکه گشایش توسعه پایدار» واقع در نیویورک سالیانه انجام می‌شود، وضعیت شادکامی کشورها را بر اساس اطلاعات موجود ارائه می‌کند. در گزارش شادکامی ۲۰۲۰، ایران با نمره ۴.۶۷ از ۱۰ بین ۱۵۳ کشور جهان در جایگاه ۱۱۸ قرار دارد. با وجود اینکه روزنامه ایران ادعا کرده بود که ایسپا این آمار را بر اساس نظرسنجی یادشده درباره نرخ شادکامی منتشر کرده است، در وب‌سایت و حساب‌های ایسپا در رسانه‌های اجتماعی مطلبی درباره این نظرسنجی دیده نمی‌شود.

واکنش‌ها به نظرسازی دولت

روزنامه جمهوری اسلامی در واکنش به این نظرسنجی دولت، با طعنه نوشت: «به نوشته روزنامه ایران، در این نظرسنجی، مشخص شد که ۶۹ درصد مردم ایران از زندگی لذت می‌برند، ۵۲ درصد مردم مقصر مشکلات را دولت قبل می‌دانند و ۷۵ درصد مردم در زندگی احساس آسایش می‌کنند! لابد طبق همین نظرسنجی، ۲۰۰ درصد مردم هم می‌گویند چه کیفی دارد این گرانی بی‌سابقه که تازگی‌ها نصیب ما شده.»

روزنامه دولتی ایران در واکنش به انتقاد‌ها، در گزارشی دیگر که روز سه‌شنبه منتشر شد، با تیتر «قاتلان امید ناراحت از امیدواری مردم» بار دیگر این نظرسنجی و مواضع قبلی خود دفاع کرد.

دولت ابراهیم رئیسی یکی از دولت‌هایی‌ است که شعارها علیه آن در خیابان‌ها خیلی زود شکل گرفت و هر روز اعتراض‌های خیابانی اصناف و گروه‌های مختلف را شاهد است. با این حال، روزنامه دولت معتقد است که بررسی‌هایش نشان می‌دهد آنچه شاخص امید به آینده در ایرانیان را بهبود داده، عملکرد دولت رئیسی است. روزنامه ایران نوشت: «این نظرسنجی‌ها، همچنین نشان می‌دهد که اکثریت قابل‌توجه مردم ایران برخلاف تبلیغات گسترده رسانه‌های ضدانقلاب و مخالف دولت، در مجموع از شرایط زندگی خود رضایت دارند.»

ایرنا: استقبال مردم از فروش نان با کارت‌خوان

این اولین گزارش دولت و رسانه‌هایش نیست که با گزارش‌های مردمی و دیگر رسانه‌ها تفاوت چشمگیری دارد. روز سه‌شنبه خبرگزاری ایرنا هم اعلام کرد که مردم از فروش نان با کارت‌خوان استقبال کرده‌اند.

این در حالی‌ است که بر اساس گزارش‌ها، برخی از مردم در ایران به دلایل مختلف امکان خرید نان با کارت‌خوان را ندارند. جمعیت زیادی در ایران به علل مختلف از داشتن کارت بانکی محروم‌اند. از سویی، کارت‌ بانکی هرکس ممکن است به دلایل مختلفی بسته شود؛ اتفاقی که بر اساس روش جدید دولت برای فروش نان، می‌تواند به حذف نان از سفره بسیاری ‌از مردم ایران منجر شود. در همین راستا، روزنامه همشهری در گزارشی، به یک میلیون ایرانی فاقدشناسنامه اشاره کرد که با سیستم جدید امکان خرید نان را نخواهند داشت. علاوه بر آن، مهاجران افغانستانی در ایران نیز با مشکل باز کردن حساب بانکی مواجه‌اند.

بر اساس این طرح، هنگام خرید با دستگاه‌های کارت‌خوان هوشمند تصویر نان اعم از لواش، بربری، سنگک و حتی نایلون نمایش داده می‌شود و خریدار با لمس نوع و تعداد نان، مبلغ را با کارت پرداخت می‌کند. خبرگزاری ایرنا مدعی شد که این طرح که با استقبال شهروندان مواجه شده است، مزایایی دارد؛ زیرا مردم بر این باورند که نانوایی‌ها علاوه به افزایش کیفیت نان، نمی‌توانند در قیمت نان دخل و تصرفی داشته باشند.