نتیجه یک نظرسنجی: رضایت از عملکرد رئیسی به زیر ۲۸ درصد رسید

بر اساس یک نظرسنجی ۸۰ درصد از ایرانی‌ها معتقدند که رئیسی برای حل مشکلات کشور توانایی ندارد

تنها ۲۸ درصد از ایرانی‌ها از عمکرد رئیسی راضی هستند و ۶۴ درصد هم نسبت به عملکرد او اظهار نارضایتی دارند.- Iranian Presidency / AFP

مطابق جدیدترین نظرسنجی «گروه مشاوره استاسیس» که در هفته آخر خرداد ماه سال ۱۴۰۱ انجام شده است، میزان رضایت از عملکرد ابراهیم رئیسی، ۲۸ درصد است و ۶۴ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که از عملکرد او ناراضی هستند.

بر اساس این نظرسنجی تنها ۲۰ درصد از ایرانی‌ها اعتقاد دارند که رئیسی توانایی کامل برای حل مشکلات کشور را دارد.

پاسخ دهندگان به این نظرسنجی که به صورت تلفنی انجام شده است، همچنین در بیان دلایل کاهش مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰، از بی‌اعتمادی به حاکمیت (۴۶ درصد) به عنوان مهم‌ترین دلیل نام برده‌اند. انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ پایین‌ترین نرخ مشارکت در تاریخ این انتخابات در جمهوری اسلامی را داشت. نرخ مشارکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۴۸.۸ درصد بود. پیش از برگزاری این انتخابات، موسسه گمان در هلند میزان مشارکت را بسیار پایین‌تر از ارقام اعلام‌شده و زیر ۳۰ درصد تخمین زده بود. در این انتخابات با وجود ۴ نامزد ریاست جمهوری، آرای باطله پس از ابراهیم رئیسی در رتبه دوم قرار گرفت. سه میلیون و ۷۰۰ هزار رای به عنوان آرای باطله ثبت شد، که هم از رای سایر کاندیداها بیشتر است و هم بیشترین تعداد و درصد آرای باطله در تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود.

بر طبق این نظرسنجی، ایرانی‌ها نسبت به شرایط کشور در آینده هم خوشبین نیستند. ۱۹ درصد گفته‌اند که در یک سال آینده شرایط کشور بهتر می‌شود، ۵۸ درصد هم نظر مخالف دارند. تنها عاملی که از نظر ایرانی‌ها می‌تواند به بهبود شرایط فعلی کمک کند توافق هسته‌ای ایران با غرب است. حدود ۵۸ درصد موافق توافق و ۱۷ درصد هم مخالف هرگونه توافقی هستند.

تنها ۲۸ درصد از ایرانی‌ها از عمکرد رئیسی راضی هستند و ۶۴ درصد هم نسبت به عملکرد او اظهار نارضایتی دارند. در میان کسانی که از عملکرد رئیسی ناراضی هستند، حدود ۵۰ درصد اظهار نارضایتی کامل کرده‌اند و ۱۴ درصد هم تاحدی ناراضی هستند. در میان راضیان از عملکرد آقای رئیسی، تنها ۱۲ درصد کاملا راضی هستند و حدود ۱۶ درصد هم تاحدی از عملکرد او اظهار رضایت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این میزان نارضایتی از عملکرد رئیسی به عنوان رئیس‌جمهوری در حالی ابراز شده که مطابق نظرسنجی استاسیس در آبان ماه سال ۱۳۹۹، رئیسی به همراه احمدی‌نژاد محبوب ترین شخصیت‌های سیاسی داخلی بودند. میزان محبوبیت رئیسی در آبان ماه سال ۱۳۹۹ برابر با ۵۱ درصد و عدم محبوبیتش تنها ۲۵ درصد بود. همچنین در تمام نظرسنجی‌های انتخاباتی استاسیس که طی چهار دوره طی ماه‌های اردیبهشت تا خرداد سال ۱۴۰۰ انجام شده بود، رئیسی رتبه اول را به خودش اختصاص میداد.

میزان نارضایتی از رئیس جمهور در میان جوانان بیشتر از افراد مسن‌تر است. میزان رضایت از عملکرد رئیس‌جمهور در میان گروه‌های سنی مختلف با یکدیگر به صورت معنی‌داری متفاوت است. درحالی که تنها ۲۳ درصد از ایرانی‌ها در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال از عملکرد رئیسی راضی هستند، این رقم برای افراد در گروه سنی ۶۰ سال و بیشتر، ۴۰ درصد است.

در پی سیاست‌های جراحی اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی، او خیلی زودتر از دولت‌های سی سال اخیر، با اعتراض‌های خیابانی و شعارهای مستقیم علیه خود مواجه شد. تقریبا به صورت روزانه در ایران اعتراض‌های خیابانی برگزار می‌شود. بازنشستگان، معلمان و کارگران بیشترین این اعتراض‌ها در ایران را برگزار می‌کنند.

شرکت کنندگان در این نظرسنجی به رئیسی از بین صفر تا بیست نمره دادند. میانگین نمره عملکرد رئیسی ۹ است. بیشترین فراوانی نمره عملکرد رئیسی بین اعداد صفر تا ۲۰، عدد صفر است. حدود ۳۵ درصد از پاسخ دهندگان به عملکرد آقای رئیسی، نمره صفر داده‌اند.

از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی همچنین پرسیده شد بر اساس تجربه ماه‌های اخیر، اگر به خرداد ماه پارسال و انتخابات ریاست جمهوری بازگردید، آیا باز هم به آقای رئیسی رای می‌دادید یا اینکه به سایر کاندیداها رای می‌دادید؟ و یا اینکه اصلا ترجیح می دادید در انتخابات شرکت نکنید؟

در میان کسانی که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ به رئیسی رای داده بودند تنها ۵۱ درصد می‌گویند که اگر قرار باشد به سال گذشته و انتخابات ریاست جمهوری برگردیم باز هم به رئیسی رای خواهند داد. چهار درصد یا افراد دیگر را انتخاب می‌کردند و یا رای باطله می‌دادند و حدود ۳۰ درصد هم می‌گویند که ترجیح می‌دادند در انتخابات شرکت نکنند.