دستگاهی که ذهن مردان تماشاگر «پورن» را می‌خواند

پورنوگرافی در چین غیرقانونی است و هوش مصنوعی که برای ردیابی آن به کار می‌رود گاهی خطا می‌کند

این دستگاه جدید با ردیابی امواج مغزی ناشی از تماشای محتوای شهوت‌آمیز، به سانسور اینترنت در چین کمک می‌کند- AFP via Getty Images

بر اساس گزارش‌ها، محققان چینی دستگاهی ساخته‌اند که می‌تواند با «خواندن ذهن مردان»، اینکه آن‌ها‌ پورنوگرافی تماشا کرده‌اند را کشف کند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این دستگاه جدید با ردیابی امواج مغزی ناشی از تماشای محتوای شهوت‌آمیز، به سانسور اینترنت در چین کمک می‌کند. پورنوگرافی [به تصویر کشیدن رفتارهای جنسی انسان یا حیوان با هدف تحریک و برانگیختن مخاطب] در چین غیرقانونی است.

ژو جیان‌جون، مدیر مرکز آزمایش‌های مهندسی برق دانشگاه جیائوتونگ پکن که این مطالعه را در نشریه «الکترونیک میژرمنت اند اینسترومنتیشن» (Electronic Measurement and Instrumentation) منتشر کرد، گفت که نمونه اولیه این دستگاه «برای شناسایی اطلاعات بد» ساخته شد.

این را روی ۱۵ دانشجوی مرد آزمایش کردند؛ در حالی که روبه‌روی مانیتور رایانه‌ نشستند و دستگاه را به خود وصل کردند- با یک زنگ هشدار که هرگاه مغز تصاویری بی‌پرده را تشخیص می‌داد، به صدا در می‌آمد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازندگان این دستگاه جدید می‌گویند این دستگاه می‌تواند به طور خودکار با امواج مغزی یک انسان سانسورچی سازگار شوند و سایر سیگنال‌های ناشی از احساسات یا خستگی را فیلتر کنند.

مقام‌های چین سانسورچی‌های حرفه‌ای موسوم به جیان هوآنگ شی (ارزیاب‌های پورن) استخدام می‌کنند تا رسانه‌های اجتماعی را از نظر محتوایی که به نظرشان نامناسب می‌آید، رصد کنند.

معمولا می‌توان از هوش مصنوعی برای شناسایی تصاویر و ویدیوهای بی‌پرده استفاده کرد اما این الگوریتم‌ها گاهی خطا می‌کنند. مغز انسان همچنان می‌تواند محتوای مستهجن را سریع‌تر و دقیق‌تر ردیابی کند.

بسیاری از این ارزیاب‌ها زن‌اند اما از آنجا که این آزمایش فقط روی مردان انجام شد، محققان معتقدند ممکن است بین جنسیت‌ها تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. بر اساس گزارش‌ها، دقت این دستگاه ۸۰ درصد است.

با این حال یکی از محققان که نامی از او نبرده‌اند، گفته که ممکن است مسائل اخلاقی وجود داشته باشد. طبق گزارش‌ها، فردی از دانشگاه علوم و فنون چین واقع در هه‌فی گفت: «برای استفاده از چنین دستگاه‌هایی و محافظت از اطلاعاتی که جمع می‌کنند، هیچ قانونی وجود ندارد.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی