نخست‌وزیر جدید اسرائیل: «هر اقدامی لازم باشد» انجام می‌دهیم تا ایران هسته‌ای نشود

لاپید: از غزه تا تهران بدانند، ما می‌توانیم از قدرت خود استفاده کنیم

لاپید ضمن صحبت‌هایش، «آمریکا، بزرگ‌ترین دوست و متحد» اسرائیل را ستود و وعده داد «جامعه بین‌المللی را در مبارزه علیه یهودستیزی و مشروعیت‌زدایی از اسرائیل بسیج می‌کنیم»- JACK GUEZ / AFP

یائیر لاپید، نخست‌وزیر جدید اسرائیل، روز شنبه در اولین سخنرانی تلویزیونی‌اش گفت ایران اصلی‌ترین خطری است که این کشور را تهدید می‌کند. لاپید گفت اسرائیل «هر کاری لازم باشد» انجام می‌دهد تا ایران به سلاح هسته‌ای نرسد و «در مرزهای اسرائیل مستقر نشود».

لاپید گفت: «از غزه تا تهران و از سواحل لبنان تا سوریه‌ــ ما را محک نزنید. اسرائیل بلد است چطور در مقابله با هر خطری و هر دشمنی، از قدرتش استفاده کند.»

رهبر حزب لیبرال «یِش آتید» (به‌معنای آینده‌ای هست) در ضمن دست آشتی به سوی فلسطینی‌ها و مردم منطقه دراز کرد. او گفت: «ما باور داریم مادامی که نیازهای امنیتی اسرائیل تامین شوند، کشوری صلح‌جوییم. اسرائیل دست خود را به سوی تمام مردم خاورمیانه از جمله فلسطینی‌ها دراز می‌کند و می‌گوید وقت آن رسیده است متوجه شوید که ما هرگز از این‌جا نخواهیم رفت. بگذارید یاد بگیریم کنار هم زندگی کنیم.»

لاپید با اشاره به توافق‌های صلح اخیر بین اسرائیل و چهار کشور عربی (امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان) گفت: «ما باور داریم که توافق ابراهیم امر مبارک مهمی است و نشست نقب که باعث پیشرفت امنیتی و اقتصادی شده نیز امری مبارک است و توافق‌هایی که در روزهای پیش‌رو به دست خواهند آمد نیز اموری مبارک‌اند.»

«نشست نقب» دیداری بود که در ماه مارس در صحرایی به همین نام در جنوب اسرائیل با حضور امارات متحده عربی، بحرین، مصر و مراکش برگزار شد.

لاپید ضمن صحبت‌هایش، «آمریکا، بزرگ‌ترین دوست و متحد» اسرائیل را ستود و وعده داد «جامعه بین‌المللی را در مبارزه علیه یهودستیزی و مشروعیت‌زدایی از اسرائیل بسیج می‌کنیم».

لاپید نیمه‌شب پنجشنبه به نخست‌وزیری رسید تا اولین نخست‌وزیر جناح چپ میانه اسرائیل از سال ۲۰۰۱ تاکنون باشد. او البته به‌صورت موقت در این مقام است و تکلیف نخست‌وزیری اسرائيل در انتخابات روز اول نوامبر معلوم خواهد شد. لاپید از چهره‌های اصلی تشکیل‌دهنده دولت ائتلافی هشت حزبی تحت رهبری نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین راست‌گرا، بود که در پی از دست دادن برخی نمایندگانش در مجلس سرانجام از هم پاشید. بنت و لاپید هفته گذشته تصمیم گرفتند مجلس را منحل کنند و انتخاباتی جدید برگزار شود. دولت ائتلافی که شامل احزابی با تنوع ایدئولوژیک بود حدود یک سال بر سر کار بود. این دولت البته اکنون به‌صورت موقت تا زمان برگزاری انتخابات و تشکیل دولت بعدی، همچنان سر جای خود است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتظار می‌رود لاپید که با حفظ سمت، وزیر خارجه هم است، در چند ماهی که تا انتخابات باقی مانده است، بکوشد از رویدادهای دیپلماتیک استفاده کند تا تصویرش در قامت نخست‌وزیر را تقویت کند. او قرار است روز سه‌شنبه به پاریس برود تا با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، دیدار کند و سپس، دو هفته بعد، آماده سفر مهم جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به اسرائیل خواهد شد. لاپید در ضمن در تدارک نقل مکان به اقامتگاه رسمی نخست‌وزیر اسرائیل در اورشلیم (بیت‌المقدس) است.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین راست‌گرا و رهبر اصلی اپوزیسیون، کارزار انتخاباتی‌اش را با حضور در مرکز خریدی در اورشلیم و با وعده پایین آوردن قیمت‌ها، آغاز کرد.

لاپید در صحبت‌هایش به مسائل سیاست داخلی اسرائیل نیز پرداخت و گفت: «سوال بزرگ اسرائیل این است که چرا در دوره‌ای که چنین توافق ملی وسیعی در مورد تمامی مسائل مهم داریم، میزان نفرت و اضطراب در جامعه اسرائیل این‌قدر بالا است؟ چرا قطبی‌سازی از همیشه خطرناک‌تر است؟»

او در پاسخ به این سوال، گفت: «پاسخ این‌جا است: سیاست. در اسرائیل، افراط‌گرایی از خیابان به سیاست نمی‌آید. برعکس است. مثل گدازه‌های آتشفشان از عالم سیاست به خیابان می‌ریزد. جو سیاسی مدام افراطی و افراطی‌تر، خشن‌تر و خبیثانه‌تر شده و کل جامعه اسرائیل را با خود پایین می‌کشد. برای همین است که باید جلویش را بگیریم. چالش ما این است.»

لاپید در روزهای پیش‌رو، جلساتی یک‌به‌یک و خصوصی با وزرای دولت خواهد داشت. باید دید این وزرا که یک سال کنار لاپید در کابینه ائتلافی بودند چه سرنوشتی خواهند داشت و آیا به اردوی احتمالی نتانیاهو خواهند پیوست یا نه.

بنت فعلا از سیاست به‌کلی کنار کشیده است و رهبری حزب راست‌گرای «یامینا» به آیلت شاکد، وزیر دادگستری و از چهره‌های مطرح جریان راست، رسیده که به سخنان جنجال‌برانگیزش معروف است.

بیشتر از جهان