طرح صیانت از فضای مجازی تا دو هفته دیگر به مجلس می‌رود

به‌گفته نماینده تهران محمدباقر قالیباف قول داده است که بررسی طرح صیانت از فضای مجازی تا دو هفته آینده در دستور کار مجلس قرار بگیرد

کلیات طرح صیانت از فضای مجازی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ به‌تصویب رسید -- منبع عکس: ویکی‌پدیا

زهره الهیان، نماینده یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد طرح موسوم به «صیانت از فضای مجازی» تا دو هفته دیگر در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد. این نماینده تهران در توضیح موضوع مدنظر گفت:«ما مکررا پیگیر طرح صیانت در مجلس هستیم و رئیس مجلس قول داده است که تا دو هفته آینده این طرح در دستور کار مجلس قرار بگیرد.»

زمزمه‌های بررسی طرح صیانت از فضای مجازی در ابتدای تابستان ۱۴۰۰ برخاست و از همان ابتدا با مخالفت جدی افکار عمومی و حتی لایه‌هایی از هیئت حاکمه جمهوری اسلامی ایران مواجه شد. به این ترتیب بررسی این طرح در مجلس شورای اسلامی با شش ماه تاخیر مواجه شد و سرانجام نماینده‌های مجلس یازدهم کلیاتش را در ابتدای اسفند ۱۴۰۰ به‌تصویب رساندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آن تاریخ به بعد نیز به‌دلیل وجود تمامی این مقاومت‌ها و ایرادهای موجود، سرنوشت طرح صیانت از فضای مجازی و اخبار مربوط به آن در رسانه‌ها حضوری کمرنگ داشت. اما از قرار معلوم سخنرانی اخیر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، باعث شده است تا نماینده‌های موافق طرح صیانت بار دیگر رسیدگی به آن را در اولویت قانون‌گذاری قرار دهند.

علی خامنه‌ای، طبق روال یک دهه گذشته، بار دیگر در سخنرانی‌اش در روز هفتم تیر ماه ۱۴۰۱ به فضای مجازی حمله کرد و آن را «ول و رها» خواند. او در این رابطه خطاب به مسئولان قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران چنین گفت:«هر چند وقت یک‌بار شایعه‌ای در فضای مجازی پخش می‌شود، مردم را نگران می‌کند. این امنیت روانی مردم را از بین می‌برد. یکی از وظایف قوه قضاییه برخورد با همین مسئله است.»

با این‌وجود خامنه‌ای مسئولان قوه مقننه جمهوری اسلامی را نیز مورد خطاب قرار داد و گفت اگر به‌منظور نظارت بر فضای مجازی «قانون ندارید، سریع تهیه کنید.»