کاخ سفید نام برندگان «مدال آزادی» را اعلام کرد

سیمون بایلز و مگان رپینو، ستاره‌های پرافتخار ورزشی، دنزل واشگتن، هنرپیشه شناخته‌شده، و استیو جابز، نابغه فقید جهان فناوری، از جمله دریافت‌کنندگان نشان آزادی‌اند

مدال آزادی ریاست جمهوری به افرادی اهدا می‌شود که در بهبود آمریکا و جهان سهمی عمده‌ داشته‌اند-AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، به ۱۷ شهروند آمریکایی «مدال آزادی» اهدا می‌کند. 

کاخ سفید روز جمعه، اول ژوئیه (دهم تیر)، ضمن اعلام این خبر، سیمون بایلز، ستاره پرافتخار ژیمناستیک، دنزل واشنگتن، هنرپیشه شناخته‌شده، و استیو جابز، نابغه جهان فناوری و بنیان‌گذار فقید شرکت اپل، را از جمله دریافت‌کنندگان ممتازترین مدال غیرنظامی ایالات متحده آمریکا معرفی کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ خود اعلام کرد که مدال آزادی «سهم مثال‌زدنی دریافت‌کنندگان آن در رفاه، ارتقای ارزش‌ها یا امنیت ایالات متحده، صلح جهانی یا دیگر تلاش‌ها در حوزه‌های عمومی و خصوصی را به رسمیت می‌شناسد». رئیس‌جمهوری ایالات متحده بالاترین نشان افتخار غیرنظامی آمریکا را به شهروندانی که بر آمریکا و جهان تاثیر فرهنگی چشمگیری داشته‌اند، اهدا می‌کند.

مگان رپینو، ستاره فوتبال و برنده مدال المپیک، قهرمان دو دوره جام جهانی زنان و فعال در زمینه برابری نژادی و مسائل دگرباشان، یکی دیگر از برندگان مدال آزادی ۲۰۲۲ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این فهرست نام فعالانی در حوزه سیاست، مذهب، فعالیت‌های مدنی، قضایی، آموزشی، بهداشت و درمان و همچنین ورزش و سرگرمی هم دیده می‌شود.

مراسم اهدای مدال آزادی قرار است هفتم ژوئیه (۱۶ تیر) برگزار شود. در بیانیه کاخ سفید آمده است که دریافت‌کنندگان این مدال «بر موانع بزرگی چیره شدند و با شجاعت در جوامع خود و در جهان، تغییر ایجاد کردند».

غیر از استیو جابز، دو تن دیگر از دریافت‌کنندگان مدال نیز درگذشته‌اند؛ جان‌مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه آریزونا و نامزد سابق انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، و ریچارد ترومکا، مدیر فقید فدراسیون کارگران آمریکا و فعال مدنی.

گابریل گیفورد، نماینده سابق مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت آریزونا، یکی دیگر از دریافت‌کنندگان مدال آزادی رئیس‌جمهوری آمریکا است. او در سال ۲۰۱۱، در یک رویداد انتخاباتی در آریزونا، هدف شلیک گلوله قرار گرفت و پس از آن به یکی از منتقدان فعال در زمینه مبارزه با آزادی اسلحه تبدیل شد.

کریم عبدالجبار، بسکتبالیست افسانه‌ای، دایانا راس، خواننده، و رابرت دنیرو، هنرپیشه مشهور، از جمله نام‌‌آوران آمریکایی‌اند که در سال‌های گذشته مدال آزادی کاخ سفید را دریافت کرده‌اند. اعطای نشان افتخار آزادی به شهروندان آمریکا محدود نیست.

اولین بار، جان اف.کندی، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا، در سال ۱۹۶۳ این نشان را اهدا کرد.

بیشتر از جهان