انتقام جان‌ مک‌کین؟ ترامپ در آریزونا عقب افتاده است

 تحقیر سوابق نظامی مک‌کین توسط ترامپ باعث خشم آمریکایی‌ها شد

خانواده جان مک‌کین در مراسم تدفین وی، آگوست ۲۰۱۸-JIM WATSON / AFP

با اعلام پیروزی آقای بایدن در ایالت آریزونا از سوی فاکس‌نیوز، دیگر بادی در بادبان کشتی مبارزات انتخاباتی رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ نمی‌وزد.

برخی از اعضای تیم آقای ترامپ پس از حملات مکرر وی به جان مک‌کین، سناتور فقید و کهنه‌سرباز جنگ ویتنام که یکی از مورد احترام‌ترین فرزندان آریزونا است، مدت‌ها هشدار داده بودند که رئیس جمهور در این ایالت وضعیت شکننده‌ای دارد. 

آقای ترامپ برای سال‌ها سناتور مک‌کین را مورد حمله قرار داده است. وی حتی پس از مرگ مک‌کین در سال ۲۰۱۸ نیز به توهین‌های خود ادامه داده است. 

آقای ترامپ که پنج بار از انجام خدمت سربازی اجتناب کرده است، پس از تحقیر سوابق نظامی سناتور مک‌کین باعث خشم آمریکایی‌ها شد. 

وی گفت: «او یک قهرمان جنگ نیست. او یک قهرمان جنگ بود، تنها به این واسطه که به اسارات درآمد. من افرادی را که اسیر نشده‌اند، دوست دارم.» 

سناتور مک‌کین در سال ۱۹۶۷ یک خلبان نیروی دریایی ارتش بود. در جریان جنگ ویتنام، هواپیمای او در ویتنام شمالی سرنگون شد. وی بیش از پنج سال در اسارت بود، مورد ضرب و شتم قرار گرفت و زندانی شد و زیر بار آزادی زودتر از بقیه هم‌رزمانش نرفت. 

در ماه سپتامبر گذشته، خانم سیندی مک‌کین، همسر سناتور، حمایت خود را از آقای بایدن اعلام کرد. وی در اعلام حمایت خود به دوستی چندده‌ساله بین خانواده او و بایدن و پیوند آن‌ها به عنوان پدر و مادر بچه‌هایی که در ارتش خدمت می‌کنند، استناد کرد. 

حمایت وی یک برگ برنده بزرگ برای آقای بایدن تلقی شد، زیرا احتمالا اثر مهمی میان جمهوری‌خواهان ناراضی از آقای ترامپ در آریزونا، ایالت بسیار مهم در نتیجه انتخابات  که سناتور فقید به مدت چهار دهه نماینده آن بود، گذاشته است. 

بلافاصله پس از اعلام حمایت خانم مک‌کین، رئیس‌جمهور آمریکا در توییتی نوشت: «من به سختی سیندی مک‌کین را می‌شناسم جز این که او را به درخواست شوهرش در کمیته‌ای منصوب کرده‌ام. جو بایدن سگ حرف‌گوش‌کن جان مک‌کین بود. بسیاری از تصمیمات بد او در خصوص حمایت از جنگ‌های بی‌پایان و وضعیت بی‌سامان سازمان بیمه خدمات درمانی کهنه‌سربازان که من آن را سروسامان داده‌ا‌م به پیروی از مک‌کین بود. هرگز طرفدار جان نبوده‌ام. سیندی می‌تواند صاحب جو بایدن خواب‌آلود باشد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیویورک تایمز روز چهارشنبه گزارش داد که به نظر می‌رسد آقای ترامپ جواب آن حملات مکرر را گرفته باشد. 

مشاوران آقای ترامپ، از جمله رئیس کمیته ملی جمهوری‌خواهان رونا مک دانیل و مدیر پیشین مبارزات انتخاباتی او «برد پارسکال»، پیش از این از رئیس جمهور خواسته بودند که حملاتش را به سناتور مک کین متوقف کند. 

فاکس نیوز و آسوشیتدپرس آقای بایدن را در آریزونا به عنوان برنده اعلام کرده‌اند. آریزونا پیش از این یک ایالات کاملاً جمهوری‌خواه بود. هنوز دیگر رسانه‌های خبری مهم پیش‌بینی‌شان از نتیجه آریزونا را اعلام نکرده‌اند.  

مقامات ایالتی آریزونا روز پنجشنبه گفتند که هنوز باید ۴۵۰ هزار برگه رای دیگر بشمارند. 

سردبیر اجرایی آسوشیتدپرس، سالی بزبی، می‌گوید: «آسوشیتدپرس همچنان نتایج شمارش آرا در آریزونا را رصد و تحلیل می‌کند. ما در اعلام پیروز انتخابات مبتنی بر شواهد هستیم.» 

آقای بایدن با حدود ۶۸ هزار رای که تقریباً ۲.۳۵ درصد کل آراء آریزونا است در این ایالت پیشتاز است. 

اکثریت قریب به اتفاق آرا هنوز شمارش نشده متعلق به حوزه انتخابیه ماریکوپا است که شهر فینیکس، پرجمعیت‌ترین منطقه آریزونا، در آن واقع است.  

چهارشنبه شب یک جمعیت مسلح، با فریاد «ما را راه دهید» مرکز شمارش آراءرا در فینیکس محاصره کردند. این امر منجر به واکنش کلانتری شهر شده است.  

[در زمان تنظیم این گزارش] آقای بایدن ۲۵۳ رأی در کالج انتخاباتی دارد. در مقابل، آقای ترامپ ۲۱۴ رای دارد. هر کس که به ۲۷۰ رأی دست یابد روانه کاخ سفید خواهد شد. 

در تنظیم این گزارش از گزارش‌های آسوشیتدپرس استفاده شده است

© The Independent