رویترز:‌ آمریکا ماه گذشته به ایران حمله سایبری کرد

این حمله‌ در واکنش به حمله‌های ماه گذشته به تاسیسات نفتی عربستان انجام شد

عکس از تسنیم

رویترز به نقل از دو مقام آمریکایی مدعی شده که ایالات متحده پس از حمله‌های پهپادی و موشکی به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان، یک حمله سایبری محرمانه علیه ایران انجام داده است.

این مقامات که نام‌ آنها فاش نشده می‌گویند، ‌حمله ها اواخر سپتامبر یعنی حدود سه هفته قبل انجام شد و توانایی پروپاگاندای تهران را هدف قرار داد. به گفته این مقامات آگاه به سخت‌افزارها حمله شده، اما آنها به جزئیات بیشتری اشاره نکرده‌اند.

ایران و آمریکا در دهه گذشته و پس از حمله ویروس استاکس‌نت به تاسیسات هسته‌ای ایران،‌ درگیر حمله‌های سایبری علیه یکدیگر بوده‌اند.

پس از حمله‌های ماه گذشته به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که ریاض و واشینگتن جمهوری اسلامی را مسئول آن می‌دانند،‌ مقامات آمریکایی در اظهارات خود به استفاده از روش‌های مقابله با ایران بدون به‌کار گرفتن نیروی نظامی اشاره کردند. یکی از این روش‌ها نیز حمله‌های سایبری است.

پنتاگون که مسئول تهیه فهرستی از گزینه‌ها برای آمریکا در واکنش به حمله‌ به عربستان بود در این فهرست به موارد متعددی از افزایش همکاری‌های امنیتی با عربستان و حمله‌های سایبری اشاره کرد.

رویترز در ادامه گزارش خود می‌نویسد، این حمله‌های سایبری نشان می‌دهد که دولت ترامپ چگونه بدون درگیری نظامی در حال مقابله با آنچه که تجاوز ایران خوانده شده، بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبرگزاری بریتانیایی در ادامه می‌نویسد، به نظر می‌رسد که این حمله در مقایسه با دیگر حمله‌های سایبری علیه ایران از جمله حمله‌ای که پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی بر فراز تنگه هرمز انجام شد،‌ محدودتر بوده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی در سی‌ام خردادماه سال جاری،‌ آمریکا حمله‌های سایبری را علیه بانک جمع‌آوری داده‌های ایران در مورد حرکت کشتی‌ها در خلیج فارس انجام داده است. برخی گزارش‌ها نیز می‌گوید که حمله‌ها علیه تاسیسات موشکی و راداری ایران انجام شده بود.

مقامات جمهوری اسلامی معمولا انجام چنین حمله‌هایی را تکذیب یا تاثیر آن را بسیار محدود توصیف می‌کنند.

الیسا اسمیت، سخنگوی پنتاگون در واکنش به این خبر گفته است که به دلایل امنیتی و با توجه به سیاست‌های وزارت دفاع آمریکا در مورد حمله‌های سایبری اظهار نظر نمی‌کند.

از نگاه برخی کارشناسان، ‌حمله‌های سایبری در مقایسه با جنگ فیزیکی، ‌گزینه‌ای است که تحریک‌ کنندگی کمتری دارد.

جیمز لویس، کارشناس سایبری در مرکز مطالعات استراتژیک واشینگتن می‌گوید:«می‌توان بدون کشتن افراد و منفجر کردن تاسیسات هم آسیب وارد کرد. گزینه‌ای که سالیان قبل در دسترس نبود».

این در حالی است که ایران نیز از تاکتیک‌های مشابه استفاده می‌کند.

به گزارش رویترز، گروه‌های هکر ایرانی در ماه جاری تلاش کرده بودند به حساب‌های مرتبط با کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دسترسی پیدا کنند. مایکروسافت می‌گوید در بیش از ۳۰ روز در ماه‌های آگوست و سپتامبر، گروهی که آن را «فسفر» می خواند،  ۲ هزار و ۷۰۰ تلاش برای شناسایی حساب‌های کاربران‌اش انجام داده‌ و در ۲۴۱ مورد موفق بوده است.