ازدواج زنان سالمند؛ تابویی که شکسته نمی‌شود

حکومت ایران برای افزایش جمعیت بودجه دارد اما کیسه‌اش برای سالمندان، تهی است

در ایران، ۵ درصد مردان سالمند و ۲۰ درصد زنان سالمند تنها زندگی می‌کنند‌ـ ATTA KENARE / AFP

حسام‌الدین علامه، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان، از وجود ۹ میلیون سالمند در ایران خبر داد و گفت پنج‌ درصد مردان سالمند و ۲۰ درصد زنان سالمند تنها زندگی می‌کنند.

بیشتر زنان و مردان سالمند به دلیل فوت همسران خود تنها می‌شوند؛ در این میان، بسیاری از مردان سالمند پس از فوت شریک زندگی‌شان دوباره ازدواج می‌کنند، اما درصد کمی از زنان سالمند پس از فوت همسر خود زندگی مشترک جدیدی را آغاز می‌کنند. این مسئله که در باورهای سنتی و نگاه فرهنگی غالب در جامعه مردسالار ریشه دارد، برای زنان سالمند چالش‌های زیادی را در دوران پیری ایجاد می‌کند اما شواهد آشکار می‌کند که حکومت ایران، هیچ برنامه‌ای برای آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی ازدواج زنان سالمند در جامعه ندارد.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان ضمن اشاره به این موضوع تاکید کرد: «باید تابوی ازدواج زنان سالمند در جامعه شکسته شود.»

به گزارش خبرگزاری رکنا و به گفته حسام‌الدین علامه، در سال ۱۳۹۵، به‌ازای هر ۱۰۰ زن سالمند ۹۷ مرد سالمند وجود داشت اما در سال ۱۴۰۱، این آمار افزایش یافت به گونه‌ای که حالا در ازای هر ۱۰۰ زن سالمند، ۹۲ مرد سالمند زندگی می‌کنند.

این در حالی است که پژوهش‌ها نشان داده است ﺗﻨﻬﺎ زیستن افراد سالمند خطر مرگ‌ومیر آنان را افزایش می‌دهد و سلامت جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان را به خطر می‌اندازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر احمد دلبری، رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، در همین زمینه گفته بود: «احساس تنهایی در سالمندان به‌خصوص پس از مرگ همسر، ضمن ایجاد مشکلات روانی و اجتماعی برای فرد سالمند، او را در معرض خطر تنهایی و انزوا قرار می‌دهد.»

به گفته او، سالمندان متاهل احساس تنهایی کمتری نسبت به سالمندان مجرد دارند.

علاوه بر زنان سالمندی که همسرانشان فوت می‌کنند، تعداد زیادی از سالمندان زن را کسانی تشکیل می‌دهند که هرگز ازدواج نکرده‌اند یا اینکه از همسر خود جدا شده‌اند؛ به گفته رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان، مسئولان دولتی باید از این زنان در زمینه تامین مسکن، تقسیم ارث و مخارج زندگی حمایت کند.

با این حال او تصریح کرد که وضعیت صندوق‌های بازنشستگی بحرانی است و با افزایش جمعیت سالمندان کشور در سال‌های آینده، بحرانی‌تر نیز می‌شود.

حکومت ایران نه تنها برای دوران کهنسالی شهروندان و حمایت ویژه از زنان سالمند برنامه ویژه‌ای ندارد، بلکه پاسخ مطالبه‌های آنان را نیز با خشونت و سرکوب می‌دهد.

در ماه‌های اردیبهشت و خرداد امسال، بازنشستگان تامین اجتماعی در ده‌ها شهر ایران تجمع اعتراضی برگزار کردند، افزایش حقوق‌، اجرای کامل همسان‌سازی برای فرهنگیان بازنشسته، بیمه تکمیلی و پرداخت هزینه‌های درمانی از مطالبه‌های بازنشستگان معترض بود اما ابراهیم رئیسی روز ۲ تیر، در واکنش به اعتراض‌های آنان گفت: «اجازه بدهید ما حقوق و دستمزدها را عادلانه پرداخت کنیم.»

رئیس دولت سیزدهم ادعای پرداخت‌های عادلانه را در حالی مطرح می‌‌کند که ۱۲ هزار میلیارد تومان از خزانه عمومی قرار است برای اجرای «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» هزینه شود، اما وقتی نوبت به حقوق و مطالبه‌های سالمندان و بازنشستگان می‌رسد، دولت و مجلس از پرداخت‌های عادلانه و کیسه تهی خزانه عمومی سخن می‌گویند.