سکوت فلسطین در مورد حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه

حساسیت های منطقه، مانع واکنش صریح فلسطین به حمله نظامی ترکیه می شود

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین. عکس از: ‏AFP‏ (اندیپندنت عربی) ‏

از هنگام آغاز حمله نظامی ارتش ترکیه به شمال سوریه، تشکیلات خود گردان فلسطین از ابراز نظر در این مورد خودداری کرده و سعی دارد با ادامه ای سکوت و عدم اتخاذ موضعگیری روشن، روابط خود را با همه ای کشورها حفظ کند. رسانه ها و مطبوعات رسمی فلسطین نیز در تلاش اند تا خبر های مرتبط به حمله نظامی ترکیه را به گونه ای بازتاب دهند که نشان از هیچ گونه جانبداری نداشته باشد. از سوی دیگر، حضور فلسطین در نشست فوق العاده وزیران امور خارجه کشور های عربی که شنبه گذشته، در قاهره، پایتخت مصر برگزار شد، نیز بسیار کم رنگ و ضعیف بوده و در سطح یک نماینده بود.

تلاش فلسطین برای حفظ روابط دوستانه

منابع فلسطینی به اندیپندنت عربی گفتند که با توجه به حساسیت های موجود در منطقه، دولت فلسطین نمی خواهد با اتخاذ موضع گیری روشن در قبال حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه، روابط خود را با آنکارا و یا دمشق آسیب پذیر کند. رهبری فلسطین، روابط بسیار دوستانه ای با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دارد، همچنان فلسطین همواره تلاش کرده است تا به رغم تنش های موجود میان سوریه و کشورهای عربی، روابط خود را با دمشق حفظ کند.

در حالی که تحولات سیاسی و تنش های روز افزون خاور میانه، کشور های منطقه را پیوسته در بحران روابط قرار می دهد، فلسطین سعی دارد به منظور حفظ منافع سیاسی و اقتصادی خود، از ظرافت و احتیاط کار بگیرد و از اتخاذ موضع گیری های تند و روشن، خودداری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، خلیل شاهین، پژوهشگر سیاسی می گوید حمایت سیاسی و همکاری های اقتصادی ترکیه و کشورهای عربی به فلسطین، مقامات این کشور را همواره در وضعیت دشواری قرار می دهد که تصمیم گیری برای آن ها چالش بر انگیز می شود و رهبری فلسطین نمی تواند در بسیاری از موارد، در برابر حوادث و تحولات منطقه، واکنش صریح و آشکار نشان دهد. خلیل شاهین افزود: فلسطین در این مسئله، تجارب زیادی دارد و در گذشته نسبت به اتخاذ برخی موضع گیری ها، متحمل خسارت های بزرگی شده است. موضع گیری یاسر عرفات، رئیس فقید فلسطین در پیوند به اشغال نظامی کویت توسط نیرو های صدام حسین در سال 1990، فلسطین را در دشوار ترین شرایط سیاسی و اقتصادی قرار داد و صد ها هزار از شهروندان فلسطینی که سال ها در کویت اقامت داشتند، در پی این تصمیم گیری سیاسی وادار به ترک کویت شدند.

از سوی دیگر، در حالی که مقامات دولتی فلسطین به ویژه سازمان های فتح  حماس در برابر حمله اخیر ترکیه به شمال سوریه، سکوت اختیار کرده و هیچ واکنشی نشان ندادند، اما برخی دیگر از رهبران فلسطینی، اقدام نظامی ترکیه را به شدت نکوهش کرده و خواستار عقب نشینی عاجل نیروهای ترکیه از قلمرو سوریه شدند.

جبهه ملی برای آزادی فلسطین، ضمن محکوم کردن جاه طلبی ترکیه و لشکرکشی به شمال سوریه، افزوده است که ترکیه از هنگام الحاق منطقه "سنجاق اسکندرون" به ترکیه که در سال 1939، صورت گرفت، همواره در تلاش برای پیش روی بیشتر در خاک سوریه است.

جبهه ملی برای آزادی فلسطین معتقد است که تهاجم ترکیه به خاک سوریه در هماهنگی با ایالات متحده صورت گرفته و مرتبط به اهداف و سیاست های توسعه طلبانه ای ترکیه در منطقه است. تردیدی نیست که حمایت ترکیه و آمریکا از گروه های تروریستی در شمال سوریه، تلاشی برای تضعیف کشور سوریه، آسیب رساندن به حاکمیت ملی و در معرض خطر قرار دادن تمامیت ارضی سوریه بوده است.  

جبهه نبرد خلق فلسطین نیز با محکوم کردن حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه، این اقدام را یک تجاوز آشکار به حریم سوریه تلقی کرده و آن را حرکتی در راستای توسعه طلبی ترکیه دانسته است. سخنگوی جبهه نبرد خلق فلسطین، خاطر نشان کرده است که ترکیه با حمله به شمال سوریه قوانین بین المللی را به صورت آشکار نقض کرده و لازم است اتحادیه عرب و سازمان ملل متحد، این حمله نظامی را هر چه عاجل متوقف کنند و نگذارند حقوق ملی و حاکمیت سیاسی سوریه پایمال شود، زیرا ادامه این اشغال نظامی، سراسر منطقه را با بحران رو به رو می کند.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه