هجوم حلزون غول‌پیکر آفریقایی و قرنطینه شهروندان فلوریدا

این حلزون غول‌پیکر آفریقایی «یکی از مضرترین» گونه‌های نرم‌تنان در جهان است

از جمله خطرات جدی که این گونه حلزون برای انسان دارد خطر بیماری مننژیت است - KERRY SHERIDAN / AFP

هفته گذشته مقام‌های ایالتی فلوریدا، به دلیل مشاهده دوباره گونه‌ای حلزون مهاجم، برای ساکنان شهرستان پسکو فلوریدا دستور قرنطینه صادر کردند.

به گفته بخش کشاورزی فلوریدا، پس از اجرای دستور قرنطینه، یکی از ادارات این بخش که وظیفه کنترل آفات را بر عهده دارد از روز سه‌شنبه ۲۸ ژوئن عملیات پاک‌سازی منطقه را آغاز کرده است.

حلزون یافت‌شده از گونه مخرب نرم‌تنان و مشهور به حلزون غول‌پیکر آفریقایی است که یک باغبان محلی در پورت‌ریچی، از شهرهای شهرستان پسکو فلوریدا، منطقه‌ای در شمال تمپا، آن را شناسایی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش وبگاه خبری یاهونیوز، این حلزون غول‌پیکر آفریقایی «یکی از مضرترین» گونه‌های نرم‌تنان در جهان است که با اندازه غیرمعمول، توانایی خوردن ۵۰۰ گیاه مختلف و همچنین رنگ و گچ را دارد و نیز با قدرت تولیدمثل بالا به‌سرعت می‌تواند به مناطق اطراف نفوذ کند و به تهدیدی برای پوشش گیاهی و زیرساخت‌ها تبدیل شود. این حلزون آفریقایی در چهارماهگی می‌تواند هزاران تخم بگذارد و اندازه هریک از این حلزون‌های متولدشده در بزرگ‌سالی به هشت اینچ (۲۰.۲۳ سانتی‌متر) نیز می‌رسد.

 باید در مواجهه با این‌ حلزون غول‌پیکر، مهاجم و پراشتها، از دستکش استفاده کرد.

نکته جالب، اما ترسناک درباره حلزون‌های آفریقایی این است که برای محافظت از خود در برابر آب‌وهوا و شرایط نامناسب می‌توانند یک سال به حالت «غیرفعال» و درحالی ‌که در خاک مدفون شده‌اند، زنده بمانند. ازجمله خطرهای جدی این‌گونه حلزون برای انسان، خطر بیماری مننژیت است، زیرا این نرم‌تنان حامل «کرم انگلی ریه موش» و عامل این بیماری در انسان‌ محسوب می‌شوند.

به گزارش روزنامه «تمپا بی تایمز» (Tampa Bay Times) اگرچه این حلزون‌ها ساکنان بومی ایالت فلوریدا نیستند، اما مقام‌ها هجوم اولیه آن‌ها را در دهه ۱۹۶۰ به واردات حیوانات به‌وسیله گروه‌های مذهبی ربط می‌دهند، در حالی که مالکیت، واردات و جابه‌جایی حلزون‌های غول‌پیکر آفریقایی در ایالات متحده بدون داشتن مجوز، خلاف قانون و قابل پیگیری است.

بخش کشاورزی فلوریدا دو منطقه را که حلزون غول‌پیکر آفریقایی در آنجا دیده شد، با‌ عنوان مناطق پاکسازی‌شده‌ ثبت کرد. یکی از این پاکسازی‌ها سال گذشته و یک دهه پس از مشاهده یکی از این حلزون‌های غول‌پیکر در شهرستان میامی-دید انجام شد. قبل از مشاهده این نوع حلزون مهاجم در هفته گذشته، آخرین مشاهده حلزون زنده از این نوع در منطقه، به سال ۲۰۱۷ بازمی‌گردد.

بیشتر از جهان