مایک پنس با دستور کار آتش‌بس در راه ترکیه

اردوغان: هیچگاه آتش‌بس اعلام نمی‌کنم

عکس از صفحه توییتر مایک پنس

در حالی که مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در راس هیاتی بلندپایه شامل مایک پومپئو، ‌وزیر امور خارجه و مقامات شورای امنیت ملی، رهسپار ترکیه می‌شود تا رئیس‌جمهور این کشور را به اعلام آتش‌بس در شمال سوریه ترغیب کند، رجب طیب اردوغان گفت هیچگاه آتش‌بس اعلام نمی‌کند.

به گزارش رویترز اردوغان تاکید کرده که نه تنها با نیروهای کردی که هم‌اکنون با آنها در حال جنگ است مذاکره نخواهد کرد، بلکه تا زمان محقق شدن اهداف خود در شمال سوریه عملیات نظامی را متوقف نمی‌کند.

ارتش ترکیه از چهارشنبه گذشته با ادعای مقابله با نیروهای کرد که آنها را تروریست می‌خواند و همچنین ایجاد منطقه‌ای امن به عمق ۳۰ کیلومتر و طول ۴۴۴ کیلومتر، پیشروی در شمال سوریه را آغاز کرده است.

خروج نیروهای آمریکایی از این منطقه که پس از گفتگوی تلفنی سه‌شنبه گذشته روسای جمهوری آمریکا و ترکیه انجام شد،‌ به گمان بسیاری از ناظران بین‌المللی زمینه را برای حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه و سرکوب کرد‌ها فراهم کرد. نیروهای کرد در زمان نبرد آمریکا با داعش، به نیروهای آمریکایی کمک کردند، اما آمریکا در مقابل ترکیه پشت آنها را خالی کرد و اکنون نیروهای ارتش سوریه طبق توافق انجام شده با کرد‌ها به شمال سوریه اعزام شده‌اند.

اقدامی که از نگاه تحلیلگران به منزله یک پیروزی برای بشار اسد و روسیه به عنوان حامی او به شمار می‌رود. به این ترتیب نیروهای تحت حمایت بشار اسد و سوریه در مناطقی ( شامل شهر استراتژیک منبج) حضور یافته‌اند که در سال‌های اخیر از کنترل آنها خارج شده بود.

اردوغان در واکنش به به حضور نیروهای بشار اسد در منبج، یکی از شهرهای مرزی شمال سوریه، می‌گوید، ورود ارتش سوریه به منبج برای من خیلی منفی نیست. چرا که این سرزمین آنهاست. اما آنچه که برای من اهمیت دارد،‌ این است که (به گفته او) یک سازمان تروریستی در آنجا باقی نمی‌ماند. (اردوغان نیروهای کرد این منطقه را تروریست خطاب می‌کند)

اردوغان در ادامه به گفتگوی خود با ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش اشاره کرده و می‌گوید، به پوتین گفتم اگر می‌خواهید منبج را از سازمان‌های تروریستی خالی کنید، این گوی و این میدان،‌ اما اگر این هدف را دنبال نمی‌کنید، ‌مردم منطقه از ما می‌خواهند که از آنها حفاظت کنیم.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین به این نکته اشاره کرد که در جریان حمله ارتش سوریه در منبج یک سرباز ترکیه‌ای کشته شده و آنکارا رژیم سوریه را وادار می‌کند که بهای سنگینی برای آن بپردازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر جامعه‌ بین‌المللی ضمن محکوم کردن لشگرکشی اردوغان به شمال سوریه و سرکوب کردها، خواستار توقف فوری این عملیات است. اتحادیه اروپا فروش سلاح به ترکیه را محدود کرده و اتحادیه عرب هم در بیانیه‌ای از آنکارا خواسته این عملیات نظامی را متوقف کند. در همین حال آمریکا تحریم‌هایی را علیه سه وزیر و دو وزارتخانه ترکیه اعلام کرد و گفت در اعتراض به عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال سوریه که می‌تواند به فاجعه‌ای انسانی بیانجامد، مشوق‌های اقتصادی مانند مذاکره بر سر قرارداد تجاری ۱۰۰ میلیارد دلاری را نیز متوقف می‌کند.

با این وجود اردوغان می‌گوید،‌ نگران تحریم‌ها نیست و تسلیم فشارها برای توقف عملیات نظامی نمی‌شود.

در مقابل مایک پنس که قرار است به زودی با اردوغان ملاقات کند، تهدید کرده که در صورت عدم موافقت ترکیه با اعلام آتش‌بس فوری و مذاکره برای یک راه‌کار دراز‌مدت در مرزها، تحریم‌ها افزایش می‌یابد.

این در حالی است که بسیاری از منتقدان تحریم‌های اعلام شده آمریکا علیه ترکیه را برای تغییر رفتار اردوغان کافی نمی‌دانند.

به گزارش رویترز، رئیس‌جمهور ترکیه همچنین گفته که در گفتگوی تلفنی اخیر خود با دونالد ترامپ به او توصیه کرده بود که آمریکا باید برای طرح خواسته‌های‌اش هیاتی را به آنکارا بفرستد تا در مورد توافق گفتگو کند.

دونالد ترامپ که به دلیل خارج کردن نیروهای آمریکایی از شمال سوریه و چراغ سبز نشان دادن به اردوغان برای اقدام نظامی در شمال سوریه مورد انتقاد جامعه بین‌المللی قرار دارد، یک هفته پس از آغاز عملیات ارتش ترکیه، هیاتی عالی‌رتبه را با دستور کار آتش‌بس روانه آنکارا کرده است.

اما به نظر نمی‌رسد با توجه به ورود دیگر بازیگران به صحنه‌ درگیری‌ها و تاکید اردوغان بر تحقق هدف ایجاد منطقه امن، آتش‌بس‌فوری قابل اجرا باشد.