طالبان می‌خواهند با برگزاری «جرگه علما» مشروعیت کسب کنند

شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان از جامعه جهانی و کشورهای منطقه می‌خواهد طالبان را به رسمیت نشناسند

طالبان گفته‌اند که در پی خواسته‌های مکرر علما، جرگه‌ای برگزار می‌کنند- عکس از آژانس باختر

شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان در اعلامیه‌ای، هدف از برگزاری جرگه طالبان در کابل را کسب مشروعیت از راه زور و فشار اعلام کرد و گفت که طالبان با دستپاچگی در تلاش است برای خود مشروعیت به دست آورد.

به گفته شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان، گمان می‌رود که طالبان با این جرگه در پی مواردی چون اصول اساسی یا قانون اساسی امارت و تعیین امیرالمومنین خود باشند. این شورا از جامعه جهانی و کشورهای منطقه و همسایگان افغانستان خواست طالبان را به رسمیت نشناسند؛ زیرا هر اقدامی در زمینه به رسمیت شناختن طالبان زمینه سرکوب مردم را فراهم می‌کند و فقر را در افغانستان افزایش می‌دهد.

برخی منابع، شیوه کار جرگه طالبان را برای ایندیپندنت فارسی فرستادند. طالبان در این دستوالعمل حمایت از امارت اسلامی، همکاری با نظام اسلامی و حفظ استقلال و وحدت ملی را از موضوع‌هایی اعلام کرده‌اند که در جرگه درباره آن‌ها بحث خواهد شد؛ با این حال شورای مقاومت ملی معتقد است که این برنامه طالبان ابهام‌هایی دارد؛ از جمله اینکه طالبان تاکنون نتوانسته‌اند برای این نشست نامی برگزینند یا شیوه گزینش اعضای آن را مشخص کنند. همچنین برای برگزاری آن سرفصل‌ها و موضوع‌های مشخصی در نظر ندارند.

بر اساس دستور رئیس‌الوزرای طالبان، دو عالم دینی و یک بزرگ قومی از هر استان در جرگه علما شرکت خواهند کرد. آنچه شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان آن را اقدامی فرمایشی می‌داند و می‌گوید که در جرگه‌های بزرگ باید هم متخصصان، هم علما و هم اهل فرهنگ حضور داشته باشند و در تصمیم‌گیری نیز آزاد باشند؛ نه آنکه متن‌هایی از پیش‌نوشته‌شده را بی آنکه بدانند چیست، تایید کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان مصوبات جرگه طالبان را نامشروع می‌داند و می‌گوید که طالبان نمی‌توانند با زور برای خود مشروعیت دینی کسب کنند. به باور این شورا، تردیدی نیست که طالبان با برگزاری این جرگه می‌خواهند به جهان نشان بدهند که از حمایت مردمی برخوردارند، در حالی که از حضور نمایندگان واقعی مردم که نتیجه انتخابات برای جرگه باشند، در هراس‌اند.

در ادامه اعلامیه شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان آمده است که طالبان در ۱۰ ماه گذشته حقوق بشر را پایمال و اقتصاد افغانستان را نابود کرده‌اند و از دارایی‌های ملی و کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی به نفع حاکمیت خود و افرادشان بهره گرفته‌اند اما با وجود تمام این تلاش‌های مذبوحانه، چیزی به دست نخواهند آورد و جز تن دادن به آغاز مذاکرات صلح و تشکیل یک دولت موقت فراگیر راهی ندارند.

در حالی که از چند ماه پیش اخباری درباره تلاش‌های طالبان برای برگزاری یک جرگه منتشر شده بود، طالبان برگزاری جرگه را تایید نمی‌کردند؛ اما ذبیح‌الله مجاهد، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، اخیرا تایید کرد که در پی خواسته‌های علمای دینی، روز چهارشنبه نشستی در کابل برگزار خواهند کرد. زمان برگزاری این جرگه بعدا به روز پنجشنبه تغییر کرد.

جمعیت اسلامی به رهبری صلاح‌الدین ربانی نیز نتیجه برگزاری جرگه طالبان و نشست‌هایی مانند آن را به درازا کشیده شدن بحران افغانستان می‌داند.

گزارش‌هایی وجود دارد که طالبان برای آنکه نشان دهند در این جرگه غیرپشتون‌ها و غیرطالب‌ها نیز شرکت دارند، شماری از بزرگان بخش‌های شمالی و مرکزی افغانستان را هم مجبور کرده‌اند در این جرگه شرکت کنند.

بیشتر از جهان