آمریکا با فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه موافقت کرد

به‌نظر می‌رسد برای جلب نظر ترکیه به‌منظور عضویت فنلاند و سوئد در «ناتو»، مهم‌‌ترین محدودیت‌های تسلیحاتی آنکارا برداشته شده است

ترکیه یکی از اعضای قدیمی «ناتو» به‌شمار می‌رود و از سال ۱۹۵۲ عضو این پیمان نظامی است - Sam Yeh / AFP

کم‌تر از یک روز بعد از آنکه دولت ترکیه اعلام کرد با پیوستن فنلاند و سوئد به پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) مخالفت نخواهد کرد، یک مقام ارشد «پنتاگون»، گفت دولت آمریکا از «مدرن‌سازی ناوگان جنگنده‌های ترکیه» حمایت می‌کند. به‌گفته این مقام نظامی آمریکا، نوسازی ارتش ترکیه به امنیت اعضای «ناتو» و در نهایت امنیت ایالات متحده کمک خواهد کرد.

پس از مطرح شدن درخواست عضویت فنلاند و سوئد برای پیوستن به «ناتو»، دولت رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، سعی کرد از این فرصت برای کسب امتیازهای سیاسی، فشار بر مخالفان و تبعیدیان ترکیه در سوئد و فنلاند و رفع برخی از محدودیت‌های تسلیحاتی علیه آنکارا استفاده کند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه هشتم تیرماه به‌نقل از سلست والاندر، دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور امنیت بین‌الملل، نوشت دولت بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، از فروش جنگنده‌های جدید اف‌-۱۶ به ترکیه حمایت می‌کند.

والاندر در بخشی از صحبت‌های روز چهارشنبه خود با خبرنگاران، ترکیه را یک متحد استراتژیک، بسیار توانا و از اعضای با ارزش «ناتو» در منطقه توصیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترکیه یکی از اعضای قدیمی «ناتو» به‌شمار می‌رود و از سال ۱۹۵۲عضو این پیمان نظامی است.

هرچند به‌گفته این مقام وزارت دفاع آمریکا، روندهای اداری و قراردادهای تجاری این خرید نظامی در حال تکمیل است، با این حال، فروش جنگنده‌های جدید اف‌-۱۶ و ارتقای جنگنده‌های پیشین ترکیه باید به تایید کنگره آمریکا برسد.

ترکیه پیش‌تر، به‌دلیل خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ از روسیه، با انتقادهای جدی دولت دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری پیشین آمریکا، و برخی از متحدان واشنگتن در «ناتو» مواجه شد و در نهایت از فهرست خریداران جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ کنار گذاشته شد.

حال به‌نظر می‌رسد برای جلب نظر ترکیه و نهایی شدن درخواست فنلاند و سوئد برای عضویت در پیمان نظامی «ناتو»، برخی از مهم‌‌ترین محدودیت‌های تسلیحاتی آنکارا برداشته شده است.

روز سه‌‌شنبه، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، اعلام کرد در چارچوب توافق سه‌جانبه‌ای که میان ترکیه، فنلاند و سوئد، امضا شد، محدودیت فروش تسلیحات نظامی این دو کشور به آنکارا برداشته شد.

پس از تهاجم نظامی ارتش ترکیه به مناطق گسترده‌ای از شمال سوریه، برخی از همپیمان‌های نظامی آمریکا مجموعه تحریم‌های تسلیحاتی را علیه آنکارا وضع کردند.

بیشتر از جهان