خروج نیروهای آمریکایی و استقرار ارتش سوری در«منبج »

دبیر کل اتحادیه کشورهای عرب خواستار تحریم ترکیه شد

مردم محلی روستای سلطانیه از توابع منبج با پرچم سوریه در حال شادی از ورود ارتش سوری به آن منطقه. AFP

بنا بر گزارش‌ها، نیروهای ارتش آمریکا، که به بهانه جلوگیری از برخورد بین ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان کرد از سال ۲۰۱۷ در شمال شرق سوریه حضور داشتند در حال خروج از منطقه هستند. پس از توافق و تفاهم  بین نیروهای حزب دموکرات سوریه و نیروهای نظامی سوریه، ارتش این کشور امروز وارد مناطق درگیر در منطقه شد.

تلویزیون دولتی سوریه، خبر از ورود نیروهای ارتش این کشور به داخل شهر منبج در حالی داد که صالح مسلم، سخنگوی حزب اتحاد دموکراتیک، به نقل از خبرگزای «کرد هاوار» توافق با نیروهای نظامی وابسته به سوریه را تفاهمی صرفا نظامی اعلام کرد که قرار نیست ارتش سوریه وارد شهرها شود.

شادی مردم از ورود ارتش سوریه به شهر منبج. تصاویر از تلویزیون دولتی سوریه.

SYRIAN TV / AFP

صالح مسلم، سخنگوی حزب اتحاد دمکراتیک، طی سخنانی  که در خبرگزاری «کرد هاوار» منتشر شد، تفاهم‌نامه حزب دموکرات سوریه با نیروهای ارتش سوریه را تنها یک تفاهم‌نامه نظامی اعلام کرد. صالح مسلم در سخنان خود اظهار داشت که وعده بستن حریم هوایی روی هواپیماهای ترک داده شده است.

مسلم در این رابطه اظهار داشت که این تفاهم‌نامه‌ای نظامی و قدم نخستین است . بعد از این قدم، برای چگونگی عمل به مفاد تفاهم‌نامه، گفت و گو و دیدار صورت می گیرد. وی خطوط اصلی این تفاهم‌نامه را چنین عنوان کرد:« حاکمیت سوریه پذیرفته شده است. باید مشترکا این حاکمیت حفاظت شود. به همین علت نیز نیروهای نظامی سوریه از دیرک تا فرات مستقر شده و پرچم سوریه را برمی‌افرازند. نیروهای نظامی در هر جایی استقرار داشته باشند می‌توانند نسبت به برافراشتن پرچم سوریه اقدام کنند. نیروهای نظامی سوریه در شهرها مستقر نخواهند شد، بلکه در خارج از شهرها مستقر می‌شوند. اداره خودگردان، مجالس و نهادهای خودمدیریتی می‌توانند فعالیتهای خود را ادامه دهند».

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری رویترز روز شنبه اعضای اتحادیه عرب طی یک جلسه فوق العاده از عضو تعلیقی خود سوریه حمایت کردند. دبیرکل اتحادیه عرب، عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه را «حمله به سرزمین یک کشور عربی و تجاوز به حاکمیت آن» اعلام کرد.

وزیر امور خارجه عراق، محمد علی الحکیم، رئیس جلسه فعلی اتحادیه عرب، همچنین در  این جلسه اضطراری، توهین ترکیه به سوریه را محکوم کرد.

با خواندن صحبت های نهایی این نشست، ابوال قیت دبیر کل اتحادیه کشورهای عرب گفت این اتحادیه تصمیم خواهد گرفت که اقداماتی علیه ترکیه در بخش های اقتصادی ، سرمایه گذاری و فرهنگی انجام دهد که این اقدامات حوزه گردشگری و همکاری های نظامی را در بر می‌گیرد.

وی همچنین از شورای امنیت آمریكا خواسته است كه «اقدامات لازم را برای متوقف کردن تجاوز ترکیه و خروج فوری از خاک سوریه انجام دهد».

وی با بیان اینکه عملیات ترکیه در سوریه نابودکننده تلاش های بین المللی برای یافتن راه حل سیاسی در سوریه است، تصریح کرد: «این عملیات بحران انسانی را بیشتر می کند و مشکلات مردم سوریه را شدت می بخشد. زمینه را برای قدرت یابی مجدد تروریست ها در منطقه به ویژه داعش فراهم می کند که نه تنها برای سوریه بلکه پیامدهای منفی برای  کشورهای منطقه از جمله  خود عراق دارد».

وزیر خارجه عراق با تاکید بر مخالفت با مداخله خارجی در امور داخلی سوریه، همه طرف های سوری را به پذیرش یک روند دموکراتیک جهت تضمین حقوق همه طیف های مردم سوریه پس از تشکیل کمیته قانون اساسی در این کشور فراخواند.

ترکیه بیانیه اتحادیه عرب را رد کرد و اعلام کرد این  بیانیه «عملیات نظامی خود (ترکیه) را نادرست نشان می دهد».

وزیران خارجه سه کشور لبنان، الجزایر و عراق  خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شدند.

منبج، شهری در شمال شرقی استان حلب در شمال سوریه ، 30 کیلومتری (غرب فرات) است. شهری با جمعیتی عمدتاً عرب ، با اقلیت‌های کرد و چچنی و سایر اقلیت‌هاست .

در سال 2017 بنا به گزارش دویچه‌وله پیشنهاد کردهای سوری برای واگذار کردن مبنج به نیروهای بشار اسد با مقاومت و مخالفت شدید ترکیه روبرو شد. چگونگی اداره این شهر همواره محل بحث بوده است. منبج که در واقع در استان حلب است در سال 2014 به دست نیروهای دولت اسلامی ( داعش) تصرف شد. در سال 2016 این شهر توسط نیروهای حزب دموکرات سوریه از چنگ داعشی‌ها آزاد شد. از آن زمان ترکیه پیوسته خواستار خروج شبه‌نظامیان کرد از منبج بوده است.