بیانیه گروه هفت: ایران هرگز نباید سلاح اتمی تولید کند

هفت کشور صنعتی جهان افزایش فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی، نقض حقوق بشر و فشار بر شهروندان دوتابعیتی در ایران را محکوم کردند

بیانیه گروه هفت:‌«تهدیدهای ایران علیه امنیت دریایی ثبات منطقه‌ای را تضعیف می‌کند»-Brendan Smialowski / POOL / AFP

هفت کشور صنعتی جهان، موسوم به جی۷، در بیانیه‌ مشترکی که در آخرین روز نشست این گروه در آلمان صادر شد، در بخشی که درباره ایران است از جمهوری اسلامی خواستند تا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و فعالیت‌های «بی‌ثبات‌کننده» ایران در منطقه، صدور و اجرای حکم اعدام و همچنین نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کردند.

در بیانیه پایانی نشست جی۷، که روز سه‌شنبه ۲۸ ژوئن (هفتم تیر) صادر شد، رهبران هفت کشور صنعتی جهان ‌«بر تعهد صريح خود به این که ایران هرگز نباید سلاح اتمی تولید کند، تاکید کرده‌اند.»

این گروه تهران را به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و انجام تعهدات حقوقی خود و ارائه اطلاعات معتبر و فنی به آژانس مطابق مفاد قطعنامه هشتم ژوئن شورای حکام آژانس برای شفاف‌سازی درباره پرسش‌های باقی‌مانده در مسائل نظارتی و پادمانی، ترغیب کردند. آنان در بیانیه خود نوشته‌اند که «راه‌حل دیپلماتیک بهترین راه محدود کردن برنامه اتمی ایران است.»

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در تاریخ هشتم ژوئن، با صدور قطعنامه‌ای از تعلل ایران در همکاری با آژانس و پاسخگویی به ابهامات درباره کشف اورانیوم در مکان‌های اعلام‌نشده اتمی در ایران، انتقاد کردند. تهران در پاسخ شماری از دوربین‌های نظارتی آژانس در تاسیسات اتمی خود را خاموش کرد.

کشورهای گروه ۷ همچنین نوشتند: «ما قویا تداوم فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه را محکوم می‌کنیم.»‌ آنها از ایران خواستند تا کلیه فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالیستیک در مغایرت با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و دیگر قطعنامه‌ها، را متوقف کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانیه هفت کشور صنعتی جهان، در حالی فعالیت‌های موشکی ایران را محکوم کرده که همزمان با تلاش‌ها برای بازگشت به مذاکرات احیای برجام و سفر مذاکره‌کنندگان ایرانی و غربی به قطر برای ازسرگیری مذاکرات، وزارت دفاع جمهوری اسلامی در تاریخ پنجم تیرماه از پرتاب موشک ماهواره‌بر ذوالجناح به فضا خبر داد؛ اقدامی که ایالات متحده آمریکا آن را غیرسازنده توصیف کرده است. همچنین خبرگزاری‌های داخلی ایران روز سه‌شنبه هفتم تیرماه، از توسعه «مرکزی اتمی فردو» و نصیب سانتریفیوژهای تازه در تاسیسات زیرزمینی فردو خبر دادند. 

بیانیه فوق می‌گوید: «تهدیدهای ایران علیه امنیت دریایی ثبات منطقه‌ای را تضعیف می‌کند،» و از ابتکارهای منطقه‌ای برای بهبود مناسبات دوجانبه شرکای منطقه‌ای استقبال کرده و از ایران خواسته است تا در پیشبرد صلح و امنیت در خاورمیانه نقش «فعال و سازنده» داشته باشد. »

در هفته گذشته سفر نخست‌وزیر عراق به تهران، به افزایش تلاش‌های بغداد برای میانجیگری میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی تعبیر شده بود.

سران کشورهای جی۷ بر «نگرانی عمیق» خود درباره نقض حقوق بشر در ایران تاکید کردند، و از جمله دستگیری و بازداشت‌ خودسرانه شهروندان و همچنین افزایش موارد صدور و اجرای حکم اعدام در ایران را محکوم کردند.

در بیانیه مشترک آنان در خصوص نقض حقوق بشر در ایران آمده است:‌ «از ایران می‌خواهیم که دستگیری و بازداشت‌ خودسرانه شهروندان دوتابعیتی و خارجی که با انگیزه بهره‌برداری به عنوان اهرم فشار سیاسی انجام می‌گیرد، را متوقف کند.»

گروه هفت، در بخشی از بیانیه خود که به ایران می‌پردازد، همچنین درباره شلیک موشک‌های سپاه به هواپیمای اوکراینی، گفتند که ‌به حمایت از تلاش‌های بین‌المللی در پاسخگو کردن جمهوری اسلامی ایران به دلیل شلیک به هواپیمای پی‌اس۷۵۲ ادامه می‌دهند.

سپاه پاسداران در هجدهم دی‌ماه ۱۳۹۸ پرواز پی‌اس۷۵۲ خطوط هواپیمایی بین‌المللی اوکراین را بر فراز تهران با دو موشک هدف گرفت. همه ۱۷۶ خدمه و مسافر این پرواز شامل ۵۵ شهروند و ۳۰ مقیم کانادا جان باختند.

موارد نقض حقوق بشر که در بیانیه سران کشورهای جی۷ آمده، پیشتر در گزارش مفصل آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد که در اواسط ماه ژوئن انتشار یافت نیز قید شده بود.

گوترش در آن بیانیه موارد مختلف نقض حقوق بشر در ایران، از جمله مرگ مشکوک زندانیان در بازداشت، شکنجه، سرکوب معترضان، صدور و اجرای حکم اعدام، قانون افزایش جمعیت، اخراج پناهجویان، فشار بر اقلیت‌های مذهبی و قومی، فشار بر ایرانیان خارج از کشور، ارعاب روزنامه‌نگاران شاغل در رسانه‌های فارسی خارجی، اعمال قوانین محدودکننده بر فضای اینترنت، و توقف بازنگری در لایحه صیانت، کرامت و حفظ امنیت زنان و کودک‌همسری، را برشمرد و خواستار اقدام فوری جمهوری اسلامی برای بهبود آنها شد.