سفارت افغانستان در هند از طالبان دستور نمی‌گیرد

طالبان در تلاش‌اند تا در مراکز دیپلماتیک افغانستان در سراسر جهان نفوذ کنند

«ما هنوز نماینده جمهوری اسلامی افغانستان هستیم و از دستور های طالبان پیروی نمی‌کنیم.»-FMamundzay@/توییتر

 

تقریبا اکثریت ۷۰ نمایندگی دیپلماتیک افغانستان در کشورهای مختلف جهان، هنوز از دستورهای وزارت خارجه طالبان پیروی نمی‌کنند. یکی از این نمایندگی‌های دیپلماتیک، سفارت افغانستان در دهلی نو است که مسئولان آن گفتند در ۱۰ ماه گذشته هیچ رابطه‌ای با رژیم طالبان نداشته‌اند. فرید ماموندزی، سفیر دولت پیشین افغانستان در هند، هنوز پرچم سه‌رنگ افغانستان را در سفارت خود استفاده می‌کند. او در مصاحبه با بخش انگلیسی بی‌بی‌سی گفت در ۱۰ ماه گذشته کمترین هماهنگی را با وزارت خارجه طالبان داشته‌ایم.

 مخارج سفارت افغانستان در هند از طریق صدور ویزا، گذرنامه و دیگر خدمات کنسولی تامین می‌شود و هیچ گونه بودجه‌ای از وزارت خارجه برای آن‌ها فرستاده نمی‌شود. دولت هند به سفارت افغانستان در دهلی اجازه داده است که همانند سابق به فعالیت‌های دیپلماتیک خود ادامه دهد. این کار در دوره اول حکومت طالبان در هند نیز انجام شد و بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، سفیر افغانستان در هند از طرف دولت در تبعید برهان‌الدین ربانی تعیین می‌شد.

فرید ماموندزی گفت با وجود اینکه نظام در افغانستان تغییر کرده است، اما آن‌ها بر اساس همان قوانین و قواعد دولت سابق کار خود را پیش می‌برند.

او افزود: «ما هنوز جمهوری اسلامی افغانستان را نمایندگی می‌کنیم و از دستورهای طالبان پیروی نمی‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 ماموندزی در ادامه افزود سفارت افغانستان در دهلی و دیگر نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان گفتند که تنها در یک صورت از دستورهای طالبان پیروی می‌کنند که آن‌ها یک دولت ملی با حفظ ارزش‌هایی چون اعاده حقوق زنان ایجاد کنند.

سفیر افغانستان در هند گفت تیم او همچنان به صدور ویزا و گذرنامه و خدمات کنسولی ادامه خواهد داد. او تصریح کرد حتی مقام‌های طالبان نیز با گذرنامه جمهوری در حال سفرند، زیرا هیچ کشوری گذرنامه‌های طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد.

سفیر افغانستان در دهلی تخمین زد که حدود ۱۰۰ هزار افغان در هند زندگی می‌کنند. از این تعداد، حدود ۳۵ هزار تن از مهاجران تازه افغان‌اند و ۱۵ هزار تن دیگر دانشجویانی‌اند که در هند تحصیل می‌کنند.

البته سفارت افغانستان و کنسولگری‌های این کشور در حیدرآباد و بمبئی کاملا هم بی‌ارتباط با وزارت خارجه نیستند. آن‌ها روزانه برای صدور گواهی تولد، ازدواج، طلاق و غیره با بخش کنسولی وزارت در تماس‌اند. مسئله دیگری که به هماهنگی با طالبان نیاز دارد، کمک‌های بشردوستانه است. هند پس از زلزله پرتلفات شرق افغانستان، در صدد کمک به مردم زلزله‌زده برآمد و این مسئولیت سفارت افغانستان در هند بود که با هماهنگی طالبان، زمینه انتقال کمک‌ها را مهیا کند.

ماموندزی گفت عواید نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان در هند کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است. او گفت: «هفته گذشته ۱۰ الی ۱۵ پرواز میان کابل و دهلی انجام شد و دادوستد بیش از حد بود. ما به‌صورت دائمی درگیر بودیم، اما حالا وضع به‌طور کلی عوض شده است. ۸۰ درصد عواید نمایندگی‌های ما کاهش یافته است.»

ماموندزی در ادامه افزود دستمزد ۲۱ دیپلمات افغان در نمایندگی‌های دهلی، حیدرآباد و بمبئی به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. اما به گفته او، آن‌ها برای کشور و رفع نیاز شهروندان افغانستان در هند این کار را ادامه می‌دهند. سفیر افغانستان از گشایش دوباره سفارت هند در افغانستان نیز استقبال کرد. او گفت حالا باید دولت هند به‌طور سازنده با طالبان وارد تعامل شود و آن‌ها را ترغیب کند تا یک دولت فراگیر ایجاد کنند. او گشایش سفارت هند در افغانستان را یک حرکت مثبت دانست و گفت حالا هند می‌تواند به‌صورت مستقیم کمک‌های خود را به دست مردم نیازمند افغانستان برساند.

فرید ماموندزی که از سپتامبر ۲۰۲۰ ماموریت دیپلماتیک خود را در هند آغاز کرده است، گفت مردم افغانستان همیشه خواهان مشارکت بیشتر هند در بازسازی این کشورند. به همین دلیل، زمانی‌که هند افغانستان را ترک کرد، آن‌ها احساس کردند که تنها شدند.

فعالیت‌های دیپلماتیک نمایندگی‌های افغانستان در سراسر جهان را ماموران سابق پس از سقوط جمهوری، همچنان ادامه می‌دهند. با این که کشورهایی مثل پاکستان، چین، روسیه و ترکمنستان، سفرای طالبان را به‌عنوان ماموران جدید در سفارت‌خانه‌های افغانستان پذیرفتند، اما همچنان طالبان تنها حکومت غیرمشروع در تمامی جهان است که هیچ کشوری آن‌ها را به‌رسمیت نشناخته است. دولت‌های کشورهای مختلف از نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان خواسته‌اند تا فعالیت‌های خود را همچنان ادامه دهند، هرچند تعدادی از سفرای افغان محل کار خود را رها کرده و در سفارت‌خانه‌ها را بسته‌اند.

بیشتر از جهان