شهروندان افغانستان مضطرب‌ترین مردم جهان؛ طالبان رد می‌کنند

افغان‌ها با خروج نیروهای خارجی و تسلط طالبان بر کشور، میزان اندک شادی باقی‌مانده را نیز از دست دادند

میزان تجربیات منفی و اضطراب در میان مردم افغانستان پس از اوت ۲۰۲۱ و به قدرت رسیدن طالبان به بیشترین حد رسید - JAVED TANVEER / AFP

مرکز پژوهشی گالوپ (Gallup)، روز سه‌شنبه ۷ تیر (۲۸ ژوئن)، گزارشی در مورد میزان شادی و اضطراب در میان شهروندان کشورهای مختلف جهان در سال ۲۰۲۱ منتشر کرد. در این گزارش، شهروندان افغانستان صدرنشین فهرست غمگین‌ترین و پراضطراب‌ترین افراد جهان شناخته شدند. بر اساس نظرسنجی گالوپ، ۸۰ درصد از مردم افغانستان نگران‌اند، ۷۴ درصد از اضطراب رنج می‌برند و ۶۱ درصد از افراد، هر روز بیشتر از روز قبل احساس اندوه می‌کنند.

گالوپ نوشت در روند نظرسنجی و گزارش‌دهی ۱۶ ساله این نهاد پژوهشی، هیچ جمعیتی در جهان تاکنون به اندازه شهروندان افغانستان ابراز نگرانی نکرده‌اند. این گزارش بر نیمه پایانی سال ۲۰۲۱ در افغانستان متمرکز است که در ماه اوت آن، دولت افغانستان به دست طالبان سقوط کرد و کشور دچار فقر و رکود شدید اقتصادی شد. علاوه بر آن، بی‌نظمی عمومی و خطر انتقام‌جویی طالبان، فضای زندگی را برای هزاران نفر تنگ کرد.

گالوپ در ادامه نوشت: «افغانستان کمترین نکته مثبت در این نظرسنجی را دارد و در تجارب منفی در جهان پیشتاز است.» بر اساس گزارش گالوپ، وضعیت زندگی افغان‌ها در سال‌های پیش از ۲۰۲۱ نیز بحرانی بود. در سال‌های اخیر، کمبود غذا و سرپناه و ناامنی مضاعف از مواردی بود که آرامش را از شهروندان افغان گرفته بود، اما با این حال هنوز تجربه‌های مثبت روزانه برای مردم تا حدی وجود داشت. طبق گزارش گالوپ، نظرسنجی اخیر در افغانستان که در ماه‌های اوت و سپتامبر ۲۰۲۱ یعنی پس از تسلط طالبان بر افغانستان انجام شده است، نشان می‌دهد که «افغان‌ها با خروج نیروهای خارجی از افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور، میزان اندک شادی باقی‌مانده را نیز از دست دادند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما طالبان این گزارش را شایعه می‌دانند و تاکید دارند که این نظرسنجی بی‌اساس است. بلال کریمی، سخنگوی طالبان، در توییتی در واکنش به گزارش گالوپ نوشت: «این گزارش بر اساس اطلاعات نادرست و پروپاگندا است. پس از حکومت امارت اسلامی (طالبان)، اکثریت هموطنان احساس امنیت و شادی و خوشحالی می کنند.»

این سخنگوی طالبان در حالی ادعای خوشحالی و امنیت مردم افغانستان را مطرح می‌کند که روزانه هزاران شهروند افغانستان با وضعیتی اسفناک مسیرهای غیرقانونی را برای خروج از افغانستان می‌پیمایند. با وصف این که همه می‌دانند در کشورهای همسایه مانند ایران و پاکستان، نیز وضعیت زندگی برای مهاجران ایده‌آل نیست، اما فقر، گرسنگی و ناامنی اجتماعی در افغانستان در ۱۰ ماه گذشته باعث مهاجرت بیش از یک میلیون نفر شده است.

به گزارش این نهاد پژوهشی، با اینکه افغانستان از سال ۲۰۱۷ هر ساله در پایین‌ترین رده احساسات و تجربیات مثبت در جهان قرار داشت، هنوز از برخی کشورهای دیگر جلوتر بود. اما در سال ۲۰۲۱، میزان تجارب مثبت در میان شهروندان افغانستان، به ۳۲ درصد کاهش یافت که پایین‌ترین سطح در شاخص تجربیات مثبت ثبت‌شده نمودار گالوپ بود.

پیش از این، عراق به مدت دو سال، در رتبه نخست جدول شاخص تجربه منفی در جهان قرار داشت، اما در سال ۲۰۲۱، این جایگاه را افغانستان تصاحب کرد.

بیشتر از جهان