جستجوی ردپای حیات بیگانه در سردترین مناطق زمین

میکروب‌ها در شمالگان تحت شرایطی زندگی می‌کنند که مشابه حیات در مریخ است

موجودات چگونه می‌توانند در این محیط سخت زنده بمانند - Nasa

دانشمندان بر این باورند که «طرح کلی» حیات بیگانه در مریخ ممکن است در یکی از سردترین مناطق سیاره زمین پیدا شود. 

محیط فاقد اکسیژن در شمالگان، در کانادا، در برخی ویژگی‌های مهم مانند رسوب گسترده نمک و چشمه‌های سرد احتمالی با سیاره سرخ مشترک است. این مسئله می‌تواند به پژوهشگران کمک کند که نشان دهند چه نوع موجودات فرازمینی می‌توان یافت.

پژوهشگران دانشگاه مک‌گیل میکروب‌هایی را زیر خاک منجمد (Permafrost)‌- لایه‌ای همیشه منجمد از خاک، شن و ماسه زیر سطح زمین که با یخ به هم وصل شده‌اند- پیدا کردند که پیش‌تر هرگز شناسایی نشده بودند.

علاوه بر این، این موجودات می‌توانند با تغذیه و تنفس ترکیبات معدنی ساده- متان، سولفید، سولفات، کربن مونوکسید و دی‌اکسید کربن- مانند آنچه در مریخ شناسایی شده است، زنده بمانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اِلیس مگنوسون، نویسنده اصلی این پژوهش، که در نشریه چند‌رشته‌ای زیست‌محیطی میکروبی (ISME J) منتشر شده است، توضیح می‌دهد: «کار با رسوبات دو سه سال وقت گرفت تا توانستیم محل تجمع میکروبی فعال را با‌موفقیت شناسایی کنیم.»

«شوری محیط هم در استخراج و هم در تعیین توالی [ژنتیکی] میکروب‌ها اختلال ایجاد می‌کند، بنابراین وقتی توانستیم شواهدی از محل تجمع میکروبی فعال پیدا کنیم، تجربه بسیار رضایت‌بخشی بود.»

پژوهشگران با تفکیک دی‌ان‌ای (DNA) یک اجتماع میکروبی کشف‌شده در چشمه «لاست همر» (Lost Hammer) در شمالگان، توانستند ژنوم ۱۱۰ میکروارگانیسم را بازسازی کنند که بسیاری از آن‌ها پیش از این مشاهده نشده بودند.

این کشف مبنایی در اختیار دانشمندان می‌گذارد تا مشخص کنند این موجودات چگونه می‌توانند در این محیط سخت زنده بمانند. لایل وایت، از گروه علوم منابع طبیعی دانشگاه مک‌گیل، می‌گوید: «میکروب‌هایی که در چشمه لاست همر یافتیم و شرح دادیم شگفت‌انگیزند، چرا که برخلاف سایر میکروارگانیسم‌ها، برای حیات به مواد آلی یا اکسیژن وابسته نیستند.»

«آن‌ها برعکس با تغذیه و تنفس ترکیبات معدنی ساده مانند متان، سولفیدها، سولفات، مونوکسید کربن و دی‌اکسید کربن که همگی در مریخ یافت می‌شوند، زنده می‌مانند. آن‌ها همچنین می‌توانند گازهای دی‌اکسید کربن و نیتروژن را از جو تثبیت کنند، که همه این گازها این میکروب‌ها را برای زنده ماندن و رشد در محیط‌های بسیار سخت روی زمین و فراتر از آن بسیار سازگار می‌کند.»

© The Independent

بیشتر از علوم