ناسا: خاک کره ماه متعلق به ما است، حراجش نکنید

برگزارکننده حراجی اجازه ندارد اموالی را که هنوز متعلق به ناسا است، بفروشد

«تمامی نمونه‌های آپولو همان‌گونه که در توضیح‌های این مجموعه اقلام ذکر شده است، متعلق به ناسا است» - Nasa

حراجی گردوغبار ماه و سوسک‌هایی که خاک ماه را خورده بودند و سایر تجهیزات [ماموریت کره] ماه، پس از آنکه وکلای ناسا مشخص کردند این مواد هنوز متعلق به سازمان فضایی‌اند، بدون اجرای حراج، در روز ۲۳ ژوئن متوقف شد.

در توضیح اجناس عرضه‌شده شرکت «آر.آر» (Remarkable Rarities) مستقر در بوستون که به حراج گذاشته شدند، آمده است: «عرضه نمونه فوق‌العاده از آزمایش گردوغبار ماه آپولو ۱۱ که در آن سوسک‌های آلمانی (از جمله سایر موجودات ابتدایی‌تر) با ماده خاک ماه تغذیه شده بودند تا آثار آسیب‌شناسی احتمالی آن بررسی شود». این شرکت حراجی، ارزش این اقلام را ۴۰۰ هزار دلار تخمین زده بود.

اما بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، سازمان فضایی در نامه‌ای از یک وکیل ناسا، این گونه استدلال کرد که برگزارکننده حراجی اجازه ندارد اموالی را که هنوز متعلق به ناسا است، بفروشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش آسوشیتدپرس، نامه حقوقی ناسا در ۵ ژوئن می‌گوید: «تمامی نمونه‌های آپولو همانگونه که در توضیح‌های این مجموعه اقلام ذکر شده است، متعلق به ناسا است و تاکنون، اجازه نگهداری و بررسی بعدی، تخریب، یا استفاده دیگر برای هر هدفی، به‌ویژه برای حراج یا عرضه شخصی، به هیچ شخص، دانشگاه یا نهاد دیگری داده نشده است.» 

ماموریت آپولو ۱۱ در سال ۱۹۶۹، نمونه‌هایی از سنگ‌پوشه یا رِگولیت ماه را به زمین آورد و سپس از این خاک برای کاشت گیاه استفاده شد و برای آزمایش میزان سمی بودن آن، به سوسک‌ها و سایر موجودات داده شد. به گفته آسوشیتدپرس، ماریون بروکس، حشره‌شناس دانشگاه مینه‌سوتا، در سال ۱۹۶۹، برخی از این سوسک‌ها را برای مطالعه گرفت و «هیچ شواهدی از عوامل بیماری مسری» پیدا نکرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این سوسک‌ها و سایر مواد هرگز به ناسا بازنگشتند و تا سال ۲۰۱۰ در خانه دکتر بروکس باقی ماندند؛ تا زمانی که دخترش آن‌ها را به یک شخص ثالث ناشناس فروخت که او به نوبه خود آن‌ها را به حراجی آر.آر آورد. ناسا در ۲۲ ژوئن نامه دومی نوشت و از عرضه‌کننده حراج خواست برای بازگرداندن این اقلام به ناسا با شخص ثالث همکاری کند.

مارک زید، وکیل آر.آر، به آسوشیتدپرس می‌گوید: «ما پیش از این با ناسا کار کرده‌ایم و همیشه با دولت ایالات متحده در مواردی که مدعی [مالکیت اقلام]اند، همکاری کرده‌ایم. در نهایت، ما می‌خواهیم درست و قانونی عمل کنیم.»

© The Independent

بیشتر از علوم