لاشه ناو جنگی آمریکایی در عمق ۷ هزار متری دریا پیدا شد

این ناو آمریکایی متعلق به دوران جنگ جهانی در آب‌های فیلیپین کشف شد

لاشه کشتی در حالی پیدا شد ‌که دو نیم شده بود و روی شیبی در کف دریا قرار داشت-- HANDOUT / AFP

لاشه یک ناوشکن نیروی دریایی ایالات متحده که در جنگ جهانی دوم غرق شده بود، در فیلیپین و در عمق نزدیک به هفت هزار متری زیر دریا کشف شد؛ این عمیق‌ترین غرقگاه یک کشتی در جهان به‌حساب می‌آید.

یک گروه اکتشاف وابسته به شرکت‌ فناوری زیردریایی «کالادان اوشیانیک» (Caladan Oceanic) مستقر در تگزاس و «ای‌وای‌او‌اس اکسپدیشن» (EYOS Expedition) بقایای این کشتی را طی رشته‌ای عملیات غواصی در طول هشت روز در این ماه [ژوئن ۲۰۲۲- تیر ۱۴۰۱] پیدا کردند. اعضای این گروه به دنبال دو کشتی بودند که هر دو در جنگ جهانی دوم غرق شده‌ بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

غواص‌ها لاشه «ناوشکن یواس‌اس اسکورت سموئل بی رابرتز دی‌ای-۴۱۳» (USS Destroyer Escort Samuel B Roberts DE-413) را، که نام دیگر آن «سمی بی» است، روز ۲۲ ژوئن (۱ تیر) در عمق حدود شش هزار و ۸۹۵ متری در دریای فیلیپین پیدا کردند.

لاشه کشتی در حالی پیدا شد ‌که دو نیم شده بود و روی شیبی در کف دریا قرار داشت. تصاویر این گروه آمریکایی [از بقایای کشتی] کابین ناوشکن و اژدرفکن سه لوله‌ای آن را نشان می‌دهد.

«سامی بی« طی نبردی در ۲۵ اکتبر ۱۹۴۴ (۳ آبان ۱۳۲۳) در نزدیکی جزیره مرکزی سامار غرق شد؛ نبردی که در آن نیروی دریایی ایالات متحده موفق شد ناوگان ژاپنی را شکست دهد و فیلیپین اشغالی را که در آن زمان مستعمره ایالات متحده بود، آزاد کند.

ویکتور وسکوو، کاوشگری که لاشه کشتی را یافته و پیش از این نیز سفرهایی اکتشافی (expeditions) به عمیق‌ترین نقاط [در آب‌های] دنیا انجام داده است، در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: «این کشتی با آنکه کاملا زیر ضرب کشتی‌های جنگی ژاپنی و رزمناوهای سنگینی قرار گرفته بود که با آن‌ها مقابله می‌کرد، بی‌امان جنگید.»

آقای وسکوو گفت: «دلاوری کاپیتان و خدمه‌اش به افسانه‌ای در نیروی دریایی تبدیل شده است و یافتن آرامگاه نهایی این کشتی افتخار بزرگی بود.»

وسکوو می‌گوید: «به گمانم این نقطه پایانی باشد بر ماجرای این کشتی و برای خانواده‌های گمشدگان و خدمه کشتی. فکر می‌کنم گم شدن یک کشتی در اعماق دریا و تا ابد ناپدید شدنش، می‌تواند باعث شود که افراد مرتبط با آن گونه‌ای خلاء [در خود] احساس کنند.»

پیش از این، عمیق‌ترین غرقگاهی که تاکنون شناسایی و بررسی شده بود، مربوط به ناو «یو‌اس‌اس جانستون» (USS Johnston) بود که سال گذشته [۲۰۲۱] در عمق شش هزار و ۴۶۹ متری پیدا شد.

© The Independent

بیشتر از جهان