قتل یک کارمند زن استانداری خوست

طالبان زن جوانی را که پیش‌تر کارمند استانداری خوست بود به طرز وحشیانه‌ای کشتند

طالبان زنان را تهدید می‌کردند که چرا با حکومت پیشین کار می‌کنند- توییتر Mohammad Halim Fidai

حلیم فدایی، استاندار پیشین خوست، به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان زن جوانی را که در دوران حکومت پیشین افغانستان در مرکز«توحید و تعقیب» استانداری خوست کار می‌کرد، به علت شاغل بودنش در این بخش، به طرز وحشیانه‌ای کشته‌اند و جسد او را در داخل یک کیسه‌ پوستی (خریطه) به خانواده‌اش فرستاده‌اند.

حلیم فدایی گفت که کارمند قربانی نوریه نام داشت و از نخستین زنانی بود که با سه کارمند زن دیگر، در استانداری خوست به کار مشغول بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حلیم فدایی گفت، هنگامی که استاندار خوست بود، در مارس ۲۰۱۹ میلادی «مرکز توحید و تعقیب» را در آن اداره ایجاد کرد و برای نخستین بار، چهار زن را برای کار در این بخش استخدام کرد، اما هنگامی که طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ بر کشور سلطه یافتند، نخست این مرکز را تعطیل و کارمندان زن آن را خانه‌نشین کردند، و پس از آن نوریه و سه همکارش را چندین بار برای  تحقیق فراخواندند و آنان را در مورد کارشان بازجویی کردند. به گفته آقای فدایی، طالبان به این زنان کارمند سابق استانداری می‌گفتند که آن‌ها اطلاعات و شکایت‌های مردم از افراد وابسته به طالبان را به حکومت مرکزی می‌فرستاده‌اند. 

این مقام حکومت پیشین گفت که طالبان به بازپرسی از این زنان بسنده نکردند و هر روز با آنان تماس می‌گرفتند و بازخواست و تهدیدشان می‌کردند که چرا با حکومت پیشین کار می‌کرده‌اند و پس از این دیگر نباید هیچ شغلی اختیار کنند. سرانجام، بانو نوریه که تازه در نهادی به نام «ای.‌دی.آی» آغاز به کار کرده بود، در منطقه «لکنو» در خوست به دست نیروهای طالبان ربوده شد. 

استاندار پیشین خوست گفت که طالبان نخست نوریه را ربودند، و پس از یک هفته جسد او را که به طرز وحشیانه‌ای با سلاح گرم و سرد کشته شده بود، در یک کیسه پوستی به خانواده‌اش فرستادند و آنان را تهدید کرده‌اند که هرگز با کسی در این مورد صحبت نکنند و بگویند که نوریه به علت دشمنی‌های خانوادگی کشته شده است.

حلیم فدایی در مورد تاریخ دقیق این رویداد چیزی نگفت، اما تاکید کرد که این اطلاعات را پس از روز‌ها تحقیق و جست‌وجو به دست آورده است. به گفته او، طالبان چند ماه پس از تسلط‌شان بر افغانستان، نوریه را در خوست ربوده‌اند و پس از شکنجه، به قتل رسانده‌اند. او گفت که سه همکار نوریه اکنون از ترس انتقام طالبان پنهان شده‌اند.

او تاکید کرد، که طالبان در چند ماه گذشته زنان، دختران، و مردان زیادی را به اتهام‌های گوناگون بازداشت و شکنجه کرده‌اند و به قتل رسانده‌اند. او با اشاره به نقض حقوق بشر و ظلم روز‌افزون طالبان، گفت که با این حال، جهان و نهادهای دفاع از حقوق بشر جهانی در برابر آنچه در افغانستان رخ می‌دهد، سکوت کرده‌اند.

پیش از این نیز گزارش‌هایی در مورد بازداشت زنان معترض در بلخ منتشر شده است. گفته می‌شود که طالبان شماری از دختران معترض بلخی را ربوده‌اند و پس از تعرض و تجاوز به آنان، به قتل رسانده‌اند.

بیشتر از جهان