نظام‌الدین قیصاری، فرمانده جنبش اسلامی به کابل بازگشت

قیصاری در ادامه برنامه دعوت طالبان از چهره‌های سیاسی به افغانستان بازگشته است

نظام‌الدین قیصاری از اعضای جنبش اسلامی به رهبری عبدالرشید دوستم بود - شفقنا

نظام‌الدین قیصاری، از فرماندهان مطرح ازبک‌تبار در شمال افغانستان، روز یکشنبه ۲۶ ژوئن، به افغانستان بازگشت. او که سال‌های طولانی علیه گروه طالبان مبارزه کرده است، بر اساس کمیسیون دعوت از شخصیت‌های افغان که امارت اسلامی ایجاد کرده، به کابل بازگشت.

قیصاری در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی افغانستان گفت طالبان باید یک حکومت فراگیر شامل تمام اقوام افغانستان ازجمله ازبک، تاجیک و هزاره ایجاد کند.

قیصاری، فرمانده نیروهای خیزش مردمی در شهرستان قیصار استان فاریاب و همچنین از اعضای جنبش اسلامی به رهبری عبدالرشید دوستم بود که سال‌ها علیه گروه طالبان مبارزه کرد. قیصاری به‌دلیل داشتن نیروهای مسلح غیرمسئول، به ارتکاب جنایت و نقض حقوق بشر متهم شد و دولت پیشین افغانستان او را در سال ۲۰۱۸ بازداشت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مردم در شمال افغانستان به بازداشت او واکنش نشان دادند، تا جایی که به بروز خشونت و کشته شدن چندین نفر منجر شد و دولت پیشین مجبور شد او را آزاد کند. گفته می‌شود ژنرال دوستم در آزادسازی قیصاری نقش داشت، اما او پس از آزادی‌، مخالفتش را با دوستم اعلام و ادعای استقلال کرد. نیروهای امنیتی افغانستان بار دیگر در سال ۲۰۱۹ تصمیم گرفتند او را به اتهام نقض حقوق بشر بازداشت کنند، اما او از دام این بازداشت نیز نجات پیدا کرد.

هم‌زمان با سقوط دولت پیشین افغانستان و سلطه طالبان، قیصاری که در شمال افغانستان به‌سر می‌برد بازداشت شد. طالبان ویدیویی منتشر کردند که نشان می‌داد هنگام بازداشت به او دستبند زده‌اند. طالبان نیز پس از مدتی او را آزاد کردند و قیصاری به ایران رفت. او در ایران نیز به جرم تهیه مدارک جعلی بازداشت شد. مهدی محمودی، مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور جمهوری اسلامی در صحبت با رسانه‌ها گفت قیصاری به دلیل راه‌اندازی سه دفتر غیرقانونی و تهیه اسناد هویتی جعلی برای مهاجران افغان بازداشت شده است.

قیصاری در ایران نیز پس از مدتی از زندان آزاد شد و تا زمان بازگشت به افغانستان در آنجا زندگی می‌کرد. او از چهره‌های جنجالی افغانستان و ازجمله فرماندهان مسلحی است که پرونده قطوری در حوزه نقض حقوق بشر دارد. بازگشت او به افغانستان با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشتند که بازگشت قیصاری، یک ابزار سیاسی برای طالبان است تا نشان بدهد چهره‌ای متکثر و همه‌شمول دارد. به باور این کاربران، طالبان از بازگشت او مشروعیت داخلی کسب می‌کند و قیصاری نیز ثروت‌های باقی‌مانده‌اش در افغانستان را بازپس می‌گیرد.