جوزپ بورل: مذاکرات ایران و آمریکا در روزهای آینده ازسر گرفته می‌شود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که این مذاکرات به‌صورت غیرمستقیم و احتمالا در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام خواهد شد

بورل گفت در زمانی بخصوص، روسیه به‌شدت با این توافق مخالف بود، زیرا مطمئنا ایران به بازار نفت بازمی‌گشت- ATTA KENARE/ AFP

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز شنبه، چهارم تیرماه، در نشست خبری با رسانه‌های خارجی که در هتل اسپیناس تهران برگزار شد، با اعلام خبر ازسرگیری مذاکرات ایران و آمریکا گفت: «ایالات متحده و ایران به‌صورت غیرمستقیم و از طریق من و تیمم به‌عنوان هماهنگ‌کننده، گفت‌وگو خواهند کرد. مذاکرات بین ایالات متحده، ایران و اتحادیه اروپا در وین انجام نخواهد شد، زیرا مذاکرات در فرمت ۱+۴ نخواهد بود.»

به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مذاکرات احتمالا در جایی نزدیک‌تر به خلیج فارس و به‌طور خاص، در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار خواهد شد.

بورل که برای شروع دوباره مذاکرات احیای برجام، ازسوی اتحادیه اروپا گفت‌وگوهای زیادی با جمهوری اسلامی انجام داده است، گفت: «مذاکرات متوقف شده بود، هیچ چشم‌اندازی برای ازسرگیری مذاکرات وجود نداشت، اما به لطف این گفت‌وگوها، در روزهای آینده دوباره با تماس‌های نزدیک بین ایالات متحده و ایران، مذاکرات آغاز می‌شود. این یک خبر خوب است. بیایید امیدوار باشیم که این اتفاق دوباره برجام را روی ریل بیاورد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جوزپ بورل با اشاره به مخالفت روسیه با برجام به علت جلوگیری از افزایش سهم ایران در بازار فروش نفت گفت: «در زمانی بخصوص، روسیه به‌شدت با این توافق مخالف بود، زیرا مطمئنا ایران به بازار نفت خواهد آمد و منبع جایگزین نفت را ارائه خواهد کرد، اما پس از تماس‌هایی که خود ایرانی‌ها با روس‌ها داشتند، روسیه هرگونه اعتراضی به این توافق را پس گرفت.»

جوزپ بورل البته این پیشنهاد را برای همیشه روی میز نگذاشت و با اشاره به اهمیت زمان در شروع مذاکرات گفت: «اگر فضا همین‌طوری ادامه پیدا کند و دوربین‌های آژانس همچنان برای یک هفته یا دو هفته دیگر خاموش باشد، بازی تمام می‌شود. بنابراین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کنترل آنچه در برنامه اتمی ایران اتفاق می‌افتد را از دست خواهد داد و ما نمی‌توانیم دوباره پشت میز مذاکره بنشینیم.»

به نظر می‌رسد این‌بار اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و سپاه و جمهوری اسلامی فکر بلندپروازی دیگری به سرشان نزند، مذاکرات برجام دوباره شروع خواهد شد. با توجه به صحبت‌های بورل به‌نظر می‌رسد حداکثر تا یک ماه دیگر مشخص خواهد شد که خبری از امضای برجام خواهد بود یا خیر. پس از تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی بی‌پروا به برنامه هسته‌ای‌اش سرعت بخشید و هم‌زمان بخشی از دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از مدار خارج کرد تا کلاف سردرگم مذاکرات، بیش‌ازپیش گره بخورد.