آموزش و پرورش: تدریس آموزگاران مرد در تمام دبیرستان‌های دخترانه ممنوع است

وزارت آموزش و پرورش تطابق جنسیت کارکنان مدارس با دانش‌آموزان را الزامی می‌داند

در تمامی سال‌های گذشته، کارشناسان آموزشی در ایران به دفعات درباره آسیب‌های متفاوت و دامنه‌دار اجتماعی-آموزشی «نظام تک‌جنسیتی» در ایران صحبت کرده‌اند- ایلنا

چهار دهه پس از اعمال تمامی تبعیض‌های جنسیتی و جداسازی فضاهای آموزشی در ایران، وزارت آموزش و پرورش دولت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری حکومت ایران، کماکان سعی دارد مدارس در ایران به‌طور کامل تک‌جنسیتی اداره شود.

خبرگزاری‌های داخلی ایران، روز شنبه چهارم تیرماه، به‌ نقل از محمد‌مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش دولت رئیسی نوشتند روز ۲۸ اردیبهشت امسال بخشنامه‌ای به مدارس سراسر کشور ابلاغ شد تا جلوی تدریس آموزگاران مرد در مدارس دخترانه گرفته شود.

به‌گفته این مقام دولتی در ایران، تطابق جنسیت کارکنان مدارس با دانش‌آموزان الزامی است. برابر ماده سه آئین‌نامه اجرایی مدارس ایران، تمامی آموزگاران، معلمان و کارمندان دبیرستان‌ها باید تک‌جنستی و هم‌جنس باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، تخصیص دبیر «غیرهمجنس» در مدارس دوره اول و دوم متوسطه، در تمامی انواع مختلف مدارس در ایران، از جمله مدارس دولتی، شاهد، غیرانتفاعی و نمونه دولتی، غیرقانونی است.

در تمامی سال‌های گذشته، کارشناسان آموزشی در ایران به دفعات درباره آسیب‌های متفاوت و دامنه‌دار اجتماعی-آموزشی «نظام تک‌جنسیتی» در ایران صحبت کرده‌اند. 

به‌گفته کارشناسان مستقل، نظام «جنسیت‌زده» آموزش در ایران، با «عدالت آموزشی» منافات دارد و مانع دسترسی برابر دانش‌آموزان و خانواد‌ه‌ها به نیروی انسانی متخصص می‌شود.

فعالان و سازمان‌های حقوق دگرباشان جنسی نیز بارها نگرانی‌های خود را درباره نظام تک‌جنسیتی و مذهبی آموزش در ایران و امکان سرکوب و حذف اقلیت‌های جنسی در مدارس ایران ابراز کرده‌اند.