«پوشش زنان در بانک‌ها و ادارات بیمه تحت نظارت نامحسوس قرار می‌گیرد»

قرارگاه ۲۱ تیر به دستور ابراهیم رئیسی فعالیت‌هایش برای مقابله با بی‌حجابی را گسترش داده است

رئیسی به هیئت دولت دستور داده بود که عفاف و حجاب در اولویت دستگاه‌های دولتی قرار گیرد.- Behrouz MEHRI / AFP

با شروع فصل گرما در ایران به رسم هر ساله جمهوری اسلامی فشارها بر روی زنان برای رعایت حجاب شدت پیدا کرده است. در همین راستا جعفرصادق منش، رئیس قرارگاه ۲۱ تیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، گفت: «در شرایطی که صدها باند سازمان یافته در حال ترویج بی حجابی و بی عفتی در کشور هستند، هرگونه بی توجهی یا تضعیف برنامه های ایجابی و سلبی برای اصلاح این روند، بازی در زمین مهاجمان به حریم اخلاق عمومی است.»

جعفرصادق منش رئیس قرارگاه ۲۱ تیر و قائم مقام دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در جلسه توجیهی تشکل‌های نظارت نامحسوس بر وضعیت عفاف و حجاب در دفاتر بیمه مناطق ۲۲ گانه تهران گفت: «امروز مسئله حجاب و عفاف یک مساله فردی با انگیزه‌های تبرج و خودنمایی برخی بانوان نیست تا بگوییم ورود به حوزه منکرهای عمومی و اجتماعی بر آن ترجیح دارد، چون روند کنونی عفاف و حجاب بنیان‌های امنیت اخلاقی،  روابط اصیل اجتماعی و سلامت روانی جوانان ما را هدف گرفته است و بدون حل این معضل حل سایر معضلات ناشدنی است. چرا که بی‌عفتی و بی‌بندوباری سم مهلک روحیه کار و تلاش و شکوفایی و پیشرفت یک کشور است.»

در این جلسه پس از ارایه گزارش کلی نظارت نامحسوس بر وضعیت عفاف و حجاب در بانک‌های تهران بزرگ و  تبیین ماموریت تیم‌ها و نحوه عمل هر یک از آن‌ها، اعلام شد که عملیات نظارت نامحسوس بر بیمه‌ها از روز شنبه آغاز می‌شود.

قرارگاه ۲۱ تیر با ماموریت «بهبود شاخص‌های عفاف و حجاب در دستگاه‌های دولتی و تحت نظارت دولت» در ستاد امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شد. این ستاد از بهمن سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را در زمینه مبارزه با بدحجابی آغاز کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این سید محمد سعیدی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در استان قم، در مورد فعالیت‌های این قرارگاه گفته بود: «قرارگاه ۲۱ تیر در تهران تشکیل شد و در ابتدا تمام ادارات دولتی خود اظهاری می‌شوند و سپس بازرسی از ادارات صورت می‌گیرد و اگر تخلفی بود تذکر داده می‌شود و در مرحله بعد اگر باز هم آن تخلف دیده شد به وزارتخانه مربوطه گزارش داده می‌شود.»

او همچنین اعلام کرد که راه‌اندازی این قرارگاه به خواست ابراهیم رئیسی انجام شده است و رئیسی به هیئت دولت دستور داده بود که عفاف و حجاب در اولویت دستگاه‌های دولتی قرار گیرد.

بخشی از فعالیت‌های این گروه به گزارش زن‌های بی‌حجاب یا به عقیده آن‌ها بدحجاب به پلیس تعریف شده است. برای این‌کار ستاد امر به معروف و نهی از منکر نرم‌افزاری را روی موبایل ماموران خود نصب می‌کند که در آن با مشاهده موارد بی حجابی در خودروها شماره پلاک آن‌فرد را در نرم‌افزار ثبت می‌کنند و به گفته دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر قم، بلافاصله یک پیامک تذکر از طرف فرماندهی انتظامی به موبایل مالک ماشین فرستاده می‌شود و اگر این گزارش تکرار شد از مالک تعهد گرفته می‌شود و در مرتبه سوم ماشین توقیف می‌شود.

این اشتغال‌زایی برای نیروهای ارزشی نظام در حالی صورت گرفته است که ایران تورم و گرانی‌های بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند و جمهوری اسلامی با مشکلات اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی بسیاری روبروست.

از سوی دیگر و با وجود همه این مشکلات روز پنجشنبه تجمع شماری از نوجوانان دختر و پسر زیر ۱۶ سال در بلوار چمران شیراز مسئولان جمهوری اسلامی ایران را، به علت حجاب شرکت‌کنندگان در این تجمع خشمگین کرد و پس از چند ساعت که از انتشار ویدیوهای مربوط به این تجمع گذشته بود؛ فرماندار شیراز از دستگیری دست‌کم ۱۰ نوجوان مربوط به این تجمع خبر داد.