وزیر ارتباطات: افزایش تعرفه نداشته باشیم شرکت پست ورشکست می‌شود

دولت با گران کردن نرخ خدمات، خود به اصلی‌ترین عامل گرانی در کشور تبدیل شده است

اگر چاره‌ای برای افزایش تعرفه پستی پیدا نشود، برخی کسب و کارهای اینترنتی به ناچار به سمت تعطیلی هل داده می‌شوند-راسخون

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با دفاع از افزایش تعرفه پستی اعلام کرد در صورتی که این افزایش قیمت رخ ندهد، شرکت پست ایران ورشکست خواهد شد.

زارع‌پور گفت: «همین الان شرکت پست زیان ده است و ماهی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد دارد ضرر می‌دهد و اگر با این روند جلو برود ورشکسته می‌شود و پستی باقی نخواهد ماند که خدمت رسانی کند.»

با وجود دفاع زارع‌پور از افزایش تعرفه‌های پستی اما بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی نسبت به این روند اعتراض دارند. پیش از این اعلام شده بود در برخی شعب اداره پست تعرفه خدمات تا سه برابر افزایش پیدا کرده است. برخی از کسب و کارهای اینترنتی در صورتی که این افزایش قیمت‌ها ادامه داشته باشد، ممکن است به سمت تعطیلی بروند.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به افزایش تعرفه پستی و اخلال در فعالیت کسب و کارهای آنلاین، در گفتگو با برنا گفت: «تعرفه‌های پست از سال ۹۸ تا امسال افزایش پیدا نکرده بود و شما به من بگویید در کشور ما چه چیزی از سال ۹۸ افزایش پیدا نکرده و چند درصد افزایش داشتند؟ طبق آمار بانک مرکزی تورم در این ۳ سال بیش از ۱۲۰ درصد بوده و پست هم یک شرکت درآمد- هزینه‌ای است و تمام هزینه‌های آن اعم از حقوق پرسنل، زیرساخت‌ها و کامیون‌هایش از محل درآمدی است که از مردم دریافت می‌کند و دولت هیچ کمکی نمی‌کند.»

وزیر ارتباطات دولت رئیسی در مورد میزان این افزایش قیمت‌ها گفت: «اگر بخواهیم طبق تورم افزایش بدهیم باید ۱۲۰ درصد افزایش پیدا می‎کرد اما الان حداکثر افزایش ۴۰ درصدی اتفاق افتاده و به نظرم اتفاق ویژه‌ای برای کسب و کارها نیفتاده است و من اعلام کردم که هر کس حاضر است که جنس‌هایش را به قیمت سال ۹۸ بفروشد ما هم با تعرفه سال ۹۸ حساب می‌کنیم.»

وزیر ارتباطات رئیسی درحالی با منت این افزایش قیمت را اعلام کرد که موج جدید گرانی‌ها با سیاست جراحی اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی شروع شد و پیش از آن اعلام شده بود که جز چند قلم کالا، گرانی به سمت اجناس دیگر نخواهد رفت. اما اکنون با گذشت حدودا دو ماه از شروع این جراحی اقتصادی موج افزایش قیمت به خدمات شرکت‌های دولتی نیز رسیده است.

پس از شیوع کرونا کسب و کارهای اینترنتی در ایران نیز مانند دیگر کشورهای جهان رونق گرفت. بعضی از این کسب و کارها در اینستاگرام و به صورت غیر رسمی و بعضی دیگر رسمی و ثبت شده اند. براساس آماری که آبان ماه سال گذشته فرانک ابوالمعصوم، مدیر واحد پایش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرده بود؛ حدود ۳۵۰ هزار کسب و کار اینترنتی در ایران در حال فعالیت‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد افزایش دو تا سه برابری خدمات پستی در برخی شعبه‌ها وزیر ارتباطات خرداد ماه این اتفاق را تکذیب کرد و گفت خبری از افزایش قیمت دو برابری نیست. بعد از طرح شکایت برخی کسب و کارهای اینترنتی نهایتا وزیر ارتباطات با قبول این افزایش قیمت‌ها آن را غیرقانونی خواند و متعهد شد که مابه‌تفاوتی که کسب وکارهای اینترنتی پرداخت کرده‌اند را به آن‌ها برخواهد گرداند.

الناز محمدی، یکی از فعالین کسب و کارهای آنلاین در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرده بود که قطعا با این میزان از افزایش قیمت دچار مشکل قابل توجهی خواهند شد.

او در مورد تکذیب خبر افزایش تعرفه‌ها ازسوی زارع‌پور گفت: «این تکذیب واقعا اشتباه است. بسته‌ای که پیش از این با قیمت ۱۸ هزار تومان، بدون بسته بندی پست می‌شد، روز گذشته با قیمت ۴۵ هزار تومان پست کرده‌ایم. در این‌باره باید توجه داشته باشید که این قیمت بدون بسته‌بندی است و صرفا هزینه ارسال است. این موضوع قطعا در جریان کار کسب‌وکارهای آنلاین اثرگذار است. در حقیقت این چالش و دست‌انداز دیگری افزون بر همه مشکلات قبلی است.»

زارع‌پور پیش از این در مورد میزان افزایش تعرفه‌ها در صفحه اینستاگرامش اعلام کرده بود: «طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار بر این شد که برای خدمات پایه پستی، عادی و سفارشی، تعرفه برای مردم عادی ۲۰ درصد افزایش پیدا کند، این رقم برای حقوقی‌ها و دولتی‌ها افزایش ۵۰ درصدی خواهد بود، همچنین برای خدمات غیر پایه پستی مانند پست ویژه و پیشتاز، تعرفه مطابق حداکثر سقف تورم که حدود ۴۰ درصد است افزایش می‌یابد.»

رضا الفت‌نسب، عضو هیات مدیره‌ی اتحادیه کشوری کسب و کار‌های مجازی، هشتم خرداد در گفتگو با انتخاب توپ را به زمین مردم انداخت و با قطع امید از اصلاح تعرفه‌ها از مردم خواست که در پرداخت هزینه‌های پستی به زنده ماندن کسب و کارهای اینترنتی کمک کنند.

الفت‌نسب در مورد نقش مردم در این اتفاق گفت: «امیدوارم مردم هم راغب به پرداخت هزینه ارسال شوند و بگذارند این چرخ بچرخد. کسب و کار سود چندانی ندارد که بخواهد هزینه ارسال را پرداخت کند. در ابتدای کار که حوزه تجارت الکترونیکی در ایران شکل گرفته بود، بسیاری از کسب و کار‌ها حتی تا به امروز هم هزینه حمل را رایگان یا کم کردند، اما به نظر می‌رسد که دیگر هزینه‌ها گزاف می‌شود.»

اگر چاره‌ای برای افزایش تعرفه پستی پیدا نشود، برخی کسب و کارهای اینترنتی به ناچار به سمت تعطیلی هل داده می‌شوند. کسب و کارهایی که بدون حمایت دولتی وبا بحران بی‌کاری خودشان دست به کار شدند و با یک صفحه اینستاگرام مغازه مجازی خود را راه‌اندازی کردند. ولی با این اتفاق در بعضی موارد برای خریدار توجیح اقتصادی وجود نخواهد داشت که هزینه‌ای به این اندازه بیشتر برای خرید یک محصول به صورت آنلاین پرداخت کند و ممکن است خرید به صورت حضوری و کلاسیک را جایگزین این روش جدید کند.