اینترنت خانگی ۶۰ درصد گران‌تر شد

چالش اختلال در اینترنت ادامه دارد اما کاربران باید پول بیشتری پرداخت کنند

کاربران اینترنت در ایران به اختلال و کاهش سرعت آن به‌شدت انتقاد دارند - AFP

در حالی‌ که کاربران اینترنت در ایران به اختلال و کاهش سرعت آن به‌شدت انتقاد دارند، تعرفه‌های اینترنت ثابت و همراه بین ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافت. صادق عباسی شاهکوه، معاون وزیر ارتباطات، افزایش ۶۰ درصدی تعرفه اینترنت خانگی را تایید کرد و درباره اینترنت‌های تلفن همراه نیز گفت که اپراتورها حدود ۵۰ درصد تعرفه‌های خود را بالا برده‌اند.

به گفته او، اپراتورها برای تغییر تعرفه باید درخواست خود را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه دهند و قیمت پیشنهادی آن‌ها «مطابق با قانون» اعمال می‌شود. او در روزهای گذشته نیز گفته بود که افزایش تعرفه‌های اینترنت «تخلف» نیست.

معاون وزیر ارتباطات در گفت‌وگوی اخیر خود با یک برنامه رادیویی، ضمن دفاع از افزایش تعرفه‌های اینترنت در سال ۱۴۰۱ گفت: «به دلیل آنکه در قانون بودجه ۱۴۰۰ مصوبه مجلس، اجازه هیچ‌گونه افزایش قیمتی داده نشد، هیچ تغییری در قیمت‌ها به وجود نیامد.»

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به درخواست‌های اپراتورها برای افزایش قیمت‌ها اشاره کرد و گفت که در سال ۱۴۰۱، منع قانونی برای افزایش تعرفه‌ها برداشته شد و اپراتورها تغییرهایی «به‌صورت حداقلی» در تعرفه‌های خود اعمال کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام دولتی در حالی ادعای افزایش حداقلی تعرفه‌های اینترنت را مطرح می‌کند که به اذعان خود او اینترنت خانگی ۶۰ درصد و اینترنت همراه ۵۰ درصد گران‌تر شده‌اند.

بر اساس تعرفه‌های جدید، سقف فروش یک گیگابایت اینترنت برای سیم‌کارت‌های دائمی ۴۰ هزار تومان و برای سیم‌کارت‌های اعتباری ۶۰ هزار تومان است اما رئیس رگلاتوری ادعا می‌کند که «توجیهات اپراتور‌ها» برای افزایش قیمت قابل‌ قبول است.

صادق عباسی شاهکوه در واکنش به انتقادهای کاربران و رسانه‌ها وعده «جبران» برای اقشار کم‌برخوردار را مطرح کرد اما درباره اینکه این برنامه جبرانی با چه سازوکاری به اقشار کم‌درآمد کمک می‌کند، توضیحی نداد.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، در نخستین نشست خبری خود به‌صراحت گفت که در سال ۱۴۰۱ مجوز افزایش تعرفه‌ها را از مجلس می‌گیرد. او در نخستین روزهای سال ۱۴۰۱ نیز با دفاع از افزایش قیمت اینترنت گفت: «اگر تعرفه‌های افزایش نیابند، کیفیت از آنچه اکنون است، هم بدتر می‌شود.»

این سخنان وزیر ارتباطات با واکنش‌های تند و انتقادی بسیاری از کاربران روبه‌رو شد و برخی در پاسخ به او نوشتند که همین هزینه‌ای هم که در حال حاضر پرداخت می‌کنند، برای اینترنت کند فعلی زیاد است.

اکنون با افزایش تعرفه‌ها، کاربران اینترنت در ایران مجبورند پول بیشتری پرداخت کنند؛ در حالی‌ که کیفیت خدمات آنان تغییر نکرده است و چالش اختلال در اینترنت ادامه دارد. ناظران می‌گویند دولت جمهوری اسلامی ایران با افزایش تعرفه‌ها و ایجاد اختلال در اینترنت، اجرای زودهنگام «طرح صیانت» را حتی قبل از تصویب در مجلس آغاز کرده است.