سعدا خدیرزاده دو روز پس از عمل سزارین به زندان بازگردانده شد

سعدا خدیرزاده، از هشت ماه پیش تاکنون، در بازداشت به سر می‌برد و در دوران بارداری نیز از امکانات و مراقبت‌های بهداشتی و تخصصی محروم بود

در بیمارستان نیز دست‌وپای این زندانی سیاسی کرد به تخت بسته شده بود‌ـ توییتر Erfan_Ghanei@

شبکه حقوق بشر کردستان اعلام کرد سعدا خدیرزاده، زندانی سیاسی، دو روز پس از انجام عمل سزارین و تولد فرزندش، بدون تکمیل دوره درمانی به بند زنان زندان مرکزی ارومیه بازگردانده شد.

بر اساس این گزارش، با دستور مسئولان زندان مرکزی ارومیه، در بیمارستان نیز دست‌وپای این زندانی سیاسی کرد به تخت بسته شده بود و این مسئله اعتراض کادر درمان بیمارستان را در پی داشت.

سعدا خدیرزاده، از هشت ماه پیش تاکنون، در بازداشت به سر می‌برد و در دوران بارداری نیز از امکانات و مراقبت‌های بهداشتی و تخصصی محروم بود.

این زندانی سیاسی کرد، اردیبهشت امسال در حالی‌ که در ماه هشتم بارداری بود، در اعتراض به وضعیتش، ۱۱ روز در زندان ارومیه اعتصاب غذا کرد.

در همان زمان، سازمان عفو بین‌الملل با اعتراض شدید به «بازداشت خودسرانه» این شهروند کرد، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مقام‌های ایران جان و سلامت یک زندانی باردار را به بازی گرفته‌اند.» در این بیانیه، آمده بود که سعدا خدیرزاده در حالی‌ که به بیماری‌های قلبی، کلیه و دیسک کمر دچار است، در هشتمین ماه بارداری از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی تخصصی محروم است.

پزشکان زندان مرکزی ارومیه دی‌ماه ۱۴۰۰، به مسئولان زندان توصیه کرده بودند که او به مراقبت‌های تخصصی نیاز دارد اما ماموران وزارت اطلاعات و دادستان ارومیه به این توصیه‌ها توجه نکردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماموران وزارت اطلاعات پیرانشهر در استان آذربایجان غربی، روز ۲۲ مهر سال گذشته، سعدا خدیرزاده را دستگیر و روانه زندان کردند. او پس از دستگیری در یک فایل صوتی که از داخل زندان ارسال کرد، گفت ۱۲ روز در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در پیرانشهر تحت بازجویی‌های شدید قرار گرفته بود.

این زندانی سیاسی کرد حدود سه هفته پس از دستگیری، در حالی‌ که در ماه‌های ابتدایی بارداری بود، به بند زنان زندان ارومیه منتقل شد و بر اساس گزارش منابع حقوق بشری، مسئولان زندان تاکنون اجازه دسترسی به وکیل را به او نداده‌اند.

مسئولان زندان ارومیه سعدا خدیرزاده را حتی در روزهای آخر بارداری از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی محروم کردند. طبق اعلام شبکه حقوق بشر کردستان، او بامداد دوشنبه ۳۰ خرداد در حالی به یکی از مراکز درمانی شهر ارومیه منتقل شد که دو هفته از زمان پیش‌بینی‌شده زایمانش گذشته بود. حتی خانواده سعدا خدیرزاده به دلیل بی‌اطلاعی از محل سزارین او، موفق نشدند در بیمارستان به ملاقاتش بروند.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌اش تاکید کرده بود بازداشت سعدا خدیرزاده مغایر با معیارهای دادرسی منصفانه است و از نظر قوانین بین‌المللی، خودسرانه محسوب می‌شود زیرا او بدون اطلاع از دلایل بازداشت، مدت طولانی است در بازداشت موقت به سر می‌برد و از دسترسی به وکیل محروم است.

نگهداری بدون دلیل سعدا خدیرزاده و نوزادش در زندان نه تنها حقوق مادر زندانی را زیر پا می‌گذارد بلکه حقوق نوزاد او را نیز آشکارا نقض می‌کند.

برآوردها نشان می‌دهد دست‌کم ۲۰۰ کودک در زندان‌های ایران همراه مادران خود زندانی‌اند. بررسی‌های موسسه کودکان زندانیان حاکی از آن است که کودکان زندانیان در معرض مجموعه‌ گسترده سازمان‌یافته‌ای از آسیب‌های گوناگون قرار دارند که محرومیت از تحصیل، محرومیت از بهداشت و امکانات رفاهی، در دسترس نبودن غذا و خوراک مناسب، آزار جنسی و سوءاستفاده تبلیغاتی بخشی از آن است، ضمن اینکه بسیاری از این کودکان در معرض آزار جسمی و روانی مادران خود نیز قرار می‌گیرند و متحمل آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شوند.