وزیران دفاع و خارجه بریتانیا در آستانه نشست ناتو به ترکیه رفتند

با خطر فروپاشی قرارداد اف-۱۶ آمریکا، بریتانیا فرصت فروش هواپیماهای جنگی یوروفایتر تایفون به آنکارا را بررسی می‌کند

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، در پایتخت ترکیه با همتایش، خلوصی آکار، دیدار کرد‌ـ REUTERS

روز پنجشنبه، تسلیحات و جنگ مهم‌ترین موضوع‌ها در دستور‌کار دو نشست مقام‌های بلندپایه سیاسی میان بریتانیا و ترکیه بود.

سفر وزیران امور خارجه و دفاع بریتانیا به آنکارا در پی انتشار اخباری مبنی بر لغو احتمالی قرارداد مهم جت‌های جنگنده میان آنکارا و واشنگتن و در میانه بحران ناتو بر سر تلاش‌ برای گنجاندن کشورهای شمال اروپا در این ائتلاف، صورت گرفت.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، در پایتخت ترکیه با همتایش، خلوصی آکار، دیدار کرد. متحدان ناتو پیش از نشست چهارشنبه آینده در مادرید، در نظر دارند ترکیه را به انصراف از مخالفت با پیوستن سوئد و فنلاند به این ائتلاف‌ متقاعد کنند.

آن‌ها امیدوارند هم‌زمان که روسیه به جنگ چهارماه‌اش در اوکراین ادامه می‌دهد، جبهه متحدی علیه این کشور تشکیل بدهند.

موضوع‌های احتمالی گفت‌وگو پیشنهاد ساخت موتورهای جنگنده در ترکیه و همچنین بی‌ای‌ئی سیستمز (BAE Systems) بریتانیا، ساخت احتمالی یک ناو هواپیمابر ترکیه‌ای با الگوبرداری از ناو ملکه الیزابت و فروش هواپیمای جنگی یوروفایتر تایفون را شامل می‌شد.   

سخنگوی وزارت دفاع در ایمیلی گفت: «دیدار امروز وزیر دفاع با همتایش در ترکیه برای گفت‌وگوهای عادی دوجانبه در مورد همکاری و موضوع‌های امنیتی پیش از نشست هفته آینده ناتو است.»

به گفته مقام‌های ترکیه، لیز تراس، وزیر خارجه، نیز برای دیدار با مقام‌های ارشد، از جمله مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، به این کشور رفت تا در باره همکاری‌های صنایع دفاعی و همچنین اوکراین، نشست ناتو و درگیری‌های جاری در سوریه گفت‌وگو کنند.

دیدارهای مقام‌های بریتانیا در زمانی انجام می‌شود که دیپلماسی در آنکارا در تکاپو و پرجنب‌و‌جوش است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، روز چهارشنبه به ترکیه سفر کرد. یائیر لاپید، وزیر خارجه و نخست‌وزیر آینده اسرائیل‌، در بحبوحه بحران دولت در تل‌آویو، برای  دیداری که از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود به آنکارا سفر کرد. این دیدار درست چند ساعت پس از آن روی داد که نیروهای امنیتی ترکیه تعدادی از عوامل ظاهرا ایرانی را دستگیر کردند که ادعا می‌شود در تدارک آسیب‌ زدن یا کشتن اسرائیلی‌هایی بودند که به ترکیه سفر کرده بودند.

حمله روسیه به اوکراین توازن قوا در اوراسیا را تغییر داده، مسیرهای تجاری و خطوط تامین انرژی و همچنین فرضیه‌های امنیتی را بر‌هم زده است. تلاش چندین ساله ایالات متحده آمریکا برای عقب‌نشینی از جایگاه برتر و مسلطش در خاورمیانه، کشورهای منطقه را نیز بر آن داشته است تا روابطشان را تحکیم و تقویت کنند.

بحث فروش احتمالی تایفون به ترک‌ها در حالی داغ شده است که به نظر می‌رسید کنگره ایالات متحده آمریکا قصد دارد در طرح‌های تهیه جت‌های جنگنده اف-۱۶ برای این عضو ناتو اختلال ایجاد کند. قانون‌گذاران آمریکایی تحت تاثیر لابی‌گری ارمنستان و یونان و عصبانیت از مخالفت ترکیه با گسترش ناتو، از فروش تسلیحات پیشرفته به ترکیه ابراز نگرانی کردند.

آنکارا نیز درپی نقض محدودیت‌های آمریکا و اصرار به خرید فناوری سامانه پدافند اس-۴۰۰ روسیه، از برنامه دریافت نسل بعدی هواپیماهای جنگی اف-۳۵ حذف شد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، روز سه‌شنبه با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، تماس گرفت تا در باره «همکاری در صنعت دفاعی» و همچنین جنگ اوکراین صحبت کنند و بازدیدهای مقام‌های ارشد نیز بلافاصله پس از آن صورت گرفت.  

قطر، متحد عرب اصلی ترکیه، قراردادی به ارزش پنج میلیارد پوند برای خرید تایفون منعقد کرده است که گروه متشکل از بریتانیا، آلمان، اسپانیا و ایتالیا آن را تولید می‌کنند. قیمت صادراتی هر جت جنگنده حدود ۱۰۰ میلیون پوند است.

ترکیه می‌گوید به دلیل همدردی استکهلم با سازمان‌ها و گروه‌های جدایی‌طلب کُرد که آنکارا آن‌ها را تهدید امنیتی بزرگی می‌پندارد، با تلاش برای پیوستن سریع سوئد و فنلاند به ناتو مخالف است.

پیش‌تر در ماه جاری، پس از اینکه فعالان کُرد در سوئد تصاویر عبدالله اوجالان، رهبر زندانی این گروه، و نمادهای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را روی ساختمان‌های دولتی به نمایش درآوردند، ترک‌ها خشمگین شدند و آن را حمایت رسمی ضمنی از این گروه شبه‌نظامی غیرقانونی دانستند.

© The Independent

بیشتر از جهان