نجیب میقاتی مسئول تشکیل کابینه جدید در لبنان شد

ناظران سیاسی بر این باورند که اختلاف‌های عمیق میان هیئت حاکمه لبنان باعث می‌شود تا مسیر میقاتی در تشکیل دولت مسیری دشوار باشد

 بحران مالی در لبنان طی سه سال گذشته گسترش فقر عمومی و کاهش بسیار زیاد ارزش پول ملی این کشور را در پی داشته است -- ANWAR AMRO / AFP

نجیب میقاتی، میلیاردر لبنانی سنی مذهب و نخست‌وزیر موقت لبنان، مامور تشکیل کابینه شد. میقاتی، به نقل از خبرگزاری رویترز، روز پنجشنبه، ۲۳ ژوئن ۲۰۲۲، از جانب مجلس لبنان ماموریت گرفت تا کابینه جدید لبنان را تشکیل دهد. با این‌حال در گزارش رویترز در این مورد چنین آمده است:«اما [میقاتی] به‌منظور ایجاد توافق بر سر کابینه جدید، آن هم در وضعیتی که بحران مالی ویران‌گرِ کشور در حال تشدید شدن است، مسیر سیاسی دشواری پیش‌رو دارد.»

بحران سیاسی جاری در لبنان، که غالب ناظران سیاسی آن را عمیق‌ترین بحران پس از جنگ داخلی در این کشور می‌دانند، از اعتراض‌های هفدهم اکتبر در سال ۲۰۱۹ آغاز شد. معترضان در آن تاریخ به بالا رفتن قیمت برخی کالاها، از جمله بنزین و تنباکو، اعتراض داشتند اما با مرور زمان مطالبات‌شان گسترده‌تر شد و به موضوعاتی مثل رکود اقتصای، بیکاری گسترده و فساد سیاسی نیز کشیده شد.

با این‌حال انفجار بندر بیروت در اوت ۲۰۲۰، که به کشته شدن بیش از ۲۱۵ نفر منجر شد، بحران سیاسی لبنان را عمیق‌تر کرد.

از سوی دیگر بحران مالی در لبنان طی سه سال گذشته گسترش فقر عمومی و کاهش بسیار زیاد ارزش پول ملی این کشور را در پی داشته است. از این منظر افرادی بی‌ثباتی و بحران فعلی لبنان را با بحران‌های موجود بین سال‌های ۱۹۹۰ – ۱۹۷۵ مقایسه می‌کنند؛ سال‌هایی که لبنان در آتش جنگ داخلی می‌سوخت. ‌

به‌این ترتیب، پیش‌بینی ناظران سیاسی بر این است که اختلاف‌های عمیق میان هیئت حاکمه لبنان میقاتی را به‌منظور تشکیل دولت جدید با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد کرد؛ مشکلاتی که سد راه اصلاحات مد نظر صندوق بین‌المللی پول برای حل بحران مالی لبنان خواهد شد.

نجیب میقاتی، که تاکنون سه مرتبه مقام نخست‌وزیری لبنان را به‌دست آورده، قرار است تا زمان تشکیل کابینه سرپرستی دولت را برعهده داشته باشد؛ روندی، که به‌نقل از خبرگزاری رویترز، «معمولا ماه‌ها ادامه پیدا می‌کند» و «جناح‌های سیاسی لبنان نقش‌های کابینه و فراتر از آن را تقسیم می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس توافقی که در سال ۱۹۴۳ میان رهبرهای نیروهای سیاسی لبنان منعقد شد، مقام نخست‌وزیری به سنی‌ها، ریاست جمهوری به مسیحی‌های مارونی و ریاست پارلمان به فردی از پیروان مذهب شیعه اختصاص دارد.

از جمله اختلاف‌های میان نیروهای سیاسی موجود می‌توان به اظهارات نجیب میقاتی در ژانویه ۲۰۲۲ اشاره کرد. او در آن تاریخ گفت اعمال و اظهارات شیخ‌حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، به‌نفع کشور نیست. او همچنین بر خلاف میل شبه‌نظامی‌های حزب‌الله لبنان تلاش می‌کند به عربستان سعودی نزدیک شود و اقدام‌هایی نیز در این زمینه انجام داده است.

به‌عنوان مثال، وزارت خارجه عربستان سعودی روز ۷ آوریل ۲۰۲۲، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد سفیر این کشور در بیروت به لبنان برگشته است. بر اساس این بیانیه، دولت لبنان متعهد شده است تا همه فعالیت‌های نظامی و سیاسی را که به پادشاهی عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه آسیب می‌رساند، متوقف کند.

در پیوند با این موضوع، حزب‌الله لبنان، در روزهای گذشته، خواسته وزارت گردشگری این کشور را پذیرفت و اقدام به جمع‌آوری تصاویر قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، و ابومهندس المهدی، فرمانده پیشین حشدالشعبی، از فرودگاه بین‌المللی بیروت کرد. دولت لبنان در توضیح ضرورت جمع‌آوری تصاویر سلیمانی و ابومهندس المهدی می‌گوید که وجود این تصاویر به صنعت گردشگری لبنان ضربه می‌زند.

با این‌وجود، خبرگزاری رویترز می‌نویسد تحلیل‌گرهای سیاسی بر این باورند که کشمکش‌های سیاسی بر سر جانشینی میشل عون، رئیس جمهوری لبنان که از حمایت حزب‌الله برخوردار است و دوره مسئولیتش در ۳۱ اکتبر سال جاری میلادی به‌پایان می‌رسد، می‌تواند به پیچیده‌تر شدن نزاع‌های سیاسی لبنان منجر شود.

بیشتر از جهان